Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school start het nieuwe schooljaar nog op de huidige tijdelijke locatie (het gebouw van voorheen De Watergeus). De Kring krijgt een nieuw gebouw op de oude locatie. We hopen daar in het schooljaar 2025-2026 in te trekken.
Naast de bovengenoemde vakken wordt er gewerkt aan de sociale en algemene ontwikkeling van kinderen.
Ons onderwijs aan kleuters kenmerkt zich door: - thematisch werken; - doelgericht werken; - spelbegeleiding door leerkrachten; - spelend leren; - het spelen en werken binnen een rijke leeromgeving; - ontwikkeling wordt gemeten aan de einddoelen van groep 2.
De beginperiode op school staat vooral in het teken van je plekje vinden, wennen aan hoe het op school gaat en contact maken.
Op de Kring.......
- Bieden we de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek en ict vaardigheden thematisch aan. De leerkrachten geven één van deze specifieke vakken ( vanuit hun passie of talent) aan meerder groepen. Dit passen we ook toe tijdens de creativiteitsmiddagen.
- Werken leerlingen zowel uit boeken als op IPads en Chromebooks.
- Mogen kinderen ook buiten hun groepslokaal werken aan hun weektaak. Hierbij kan samenwerken worden gemotiveerd.
- Zetten we indien nodig in de groepen extra sociale vaardigheidstrainingen in om te werken aan een veiliger en pedagogisch klimaat.
- Op basis van de onderwijsbehoefte van de groep, kan uitbreiding van onderwijstijd voor een specifiek vakgebied nodig zijn.
- Bieden we leerlingen die meer aankunnen en willen de mogelijkheid om deel te nemen in de plusgroep.
In ons schoolondersteuningsprofiel hebben wij het volgende beschreven:
· op welke wijze wij onze basisondersteuning hebben ingericht;
· welke extra hulp wij kunnen geven aan een leerling;
· hóe wij die extra hulp aan een leerling geven;
· wat een ouder mag verwachten als hun kind extra hulp nodig heeft
· onze ondersteuningsgrenzen.
Hieronder lees u een korte samenvatting van ons SOP:
De basisondersteuning: Onder de basisondersteuning wordt datgene verstaan wat op de school in de basisstructuur aanwezig is om dit aanbod mogelijk te maken. Het grootste deel van de leerlingen heeft een onderwijsbehoefte wat past binnen deze basisondersteuning. De leerkracht biedt per leerjaar minimaal 3 niveaus aan voor rekenen, lezen en spelling (voor instructie afhankelijke kinderen, voor kinderen met een gemiddelde instructie behoeft en voor instructie onafhankelijke kinderen.)
De continuïteit van de onderwijszorg voor alle kinderen wordt geborgd door een cyclisch proces van planperiodes, groeps- en leerlingbespreking en een analyse van de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau.
In de groepen 1 en 2 bieden we extra taalondersteuning buiten de groep aan kinderen met een achterstand op het gebied van woordenschat.
In de groepen 3 t/m 8 bieden wij mogelijkheden van remedial teaching op het gebied van lezen, spelling en rekenen.
Wij bieden in de groepen 3 t/m 8 verrijking buiten de groep aan meer- en hoogbegaafde kinderen (de plusklas). Dit wordt verzorgd door leerkrachten van onze school i.s.m. de intern begeleiders van onze school.
De mogelijkheden voor extra ondersteuning Het extra ondersteuningsaanbod van de school is bedoeld voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte. Leerlingen met een meer specifieke onderwijsbehoefte worden samen met ouders, de leerkracht en intern begeleider besproken in het ondersteuningsteam (OT) Aan dit OT nemen diverse ketenpartners deel. Dit zijn o.a. de GGD (jeugdgezondheidszorg), de schoolmaatschappelijk werker en de orthopedagoog. Op aanvraag kunnen ook andere ketenpartners, zoals bijv. leerplicht aanschuiven bij dit overleg.
Doel van het overleg met het OT is het zoeken naar een passende oplossing en het vinden van de juiste ondersteuning voor de hulpvraag die op tafel ligt. De insteek van dit overleg is dat de leerkracht en ouders voldoende handelingssuggesties krijgen waarmee ze op school en thuis verder kunnen. Indien nodig kan er extra externe ondersteuning aangevraagd worden bijv. bij Passend Onderwijs, schoolmaatschappelijk werk of het JGT.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft de ambitie om in de toekomst meer specialisten in het team te hebben rondom de vakken: rekenen, taal en lezen.
Voor De Kring komt een nieuw schoolgebouw. Zodra de school samen met kinderopvang een het nieuwe gebouw gaat komen wordt het (I)KC De Kring en zitten kinderen van 0 tot 13 jaar in hetzelfde gebouw.