IKEC De Waterlelie

Prinsenhof 4 b 2263 EV Leidschendam

  • Schoolfoto van IKEC De Waterlelie
  • Schoolfoto van IKEC De Waterlelie
  • Schoolfoto van IKEC De Waterlelie
  • Schoolfoto van IKEC De Waterlelie
  • Schoolfoto van IKEC De Waterlelie

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de Waterlelie zijn van een hoog niveau. Voor alle vakgebieden wordt er ruim boven de signaleringswaarde gescoord en zo rond het landelijk gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerling populatie. De eindtoets op de Waterlelie wordt ongeveer op een gelijk niveau gemaakt als het landelijk gemiddelde. De eindadviezen sluiten goed aan bij deze resultaten. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussen-resultaten in het onderwijs zijn voor ons van groot belang, omdat wij deze analyseren en met deze gegevens ons onderwijs verbeteren en gericht interventie toepassen bij die leerlingen, die op grond van de resultaten opvallen. Wij gebruiken hiervoor het leerlingvolgsysteem van Leerling in Beeld, waarbij leerlingen tweemaal per jaar op verschillende onderdelen worden getoetst. Daarnaast nemen we in groep 4 en 6 de NSCCT (niet schoolse cognitieve capaciteiten test) af, hiermee brengen we de capaciteiten van onze leerlingen in beeld. Wanneer we verschil zien tussen de resultaten uit de LiB toetsen en de NSCCT, beraden wij ons op aanpassing van ons onderwijsprogramma voor die specifieke leerling. 

De resultaten worden zowel door de kwaliteitscoördinatoren als de directie als door het voltallige team geanalyseerd en daarop worden de plannen aangepast en de doelen bijgesteld.

Tot voor kort verantwoordden wij ons naar het bestuur van de stichting en naar de Inspectie met de resultaten van het leerlingvolgsysteem, maar dat is gezien de inzet van de verplichte doorstroomtoets niet meer aan de orde; wij verantwoorden ons nu met de resultaten van de IEP-toets, die eind groep 8 wordt afgenomen. 

In het directie-overleg en overleg met de intern begeleiders van de stichting evalueren en analyseren wij tevens de resultaten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs 

In januari krijgen alle leerlingen in groep 8 een voorlopig basisschooladvies. Dit advies beschrijft op welk onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs uw kind kan aansluiten. Nadat dit advies met u besproken is, maakt uw kind in februari de doorstroomtoets. Nadat de uitslag in maart bekend is geworden, volgt er een definitief basisschooladvies. Vervolgens meldt u uw kind aan op een school voor voortgezet onderwijs. Het basisschooladvies is een bindend advies en de school voor voortgezet onderwijs mag bij plaatsing van uw kind niet afwijken van dit advies. Wel mag het VO bepalen in welke brugklas uw kind wordt geplaatst (voorbeeld: een leerling met een tl advies kan geplaatst worden in een kl-tl of tl-havo brugklas). Binnen Panta Rhei hanteren alle scholen een uniforme procedure voor het opstellen van het basisschooladvies en de overgang naar het voortgezet onderwijs. Deze procedure is te vinden op onze website.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In ons IKEC werken wij met de Superheldenaanpak van Orka Training. In de onder- en middenbouw wordt gesproken over 'superhelden'. In de bovenbouw over 'keuzes'. Vanaf groep 4 krijgen de leerlingen jaarlijks de "Orkatraining" waarbij zij leren wat de superheldenaanpak is. Dit is een training voor sociale vaardigheden en sociaal- emotionele ontwikkeling. Hiermee zetten we preventief in op een veilig en positief pedagogisch klimaat. Deze training wordt gegeven door een externe specialist.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen is anders en dat mag
  • In verbinding met elkaar
  • Respect voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In maart van 2018 is de school bezocht in het kader van onderzoek naar Goed. De inspectie heeft de beoordeling Goed kunnen toekennen. De conclusie van het rapport luidt:

"De kwaliteit van het onderwijs op De Springplank is goed. We hebben het onderwijsproces, het schoolklimaat en de kwaliteitszorg en ambitie als goed gewaardeerd en de onderwijsresultaten als voldoende beoordeeld. Het gehele onderwijs is aantoonbaar ingericht op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De directie en het team hebben hoge verwachtingen van de leerlingen en houden zorgvuldig rekening met de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Ook zijn de directie, de leerkrachten en de ouders verbonden met elkaar en samen zorgen ze voor het ontwikkelen van de talenten van de leerlingen. School is voortdurend in beweging om het onderwijs af te stemmen op de ondersteuningsbehoeften van kinderen."

Wij verwijzen u graag naar de bijlage voor het inspectie-rapport.

Terug naar boven