Basisschool De Hasselbraam

Heelblaadjespad 17 2353 PA Leiderdorp

  • Schoolfoto van Basisschool De Hasselbraam
  • Schoolfoto van Basisschool De Hasselbraam
  • Schoolfoto van Basisschool De Hasselbraam
  • Schoolfoto van Basisschool De Hasselbraam

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is, proberen we binnen de school voor vervanging te zorgen. Mogelijkheden zijn:

  • externe vervanging via Poolwest
  • interne vervanging door bv. stagiaire, onderwijsassistent, collega (parttime)
  • de groep wordt gesplitst of samengevoegd
  • de groep is vrij en krijgt thuiswerk mee.

Pas als het echt niet anders kan en er is meer dan één leerkracht ziek of de groep is al op meerdere manieren opgevangen, sturen we de leerlingen naar huis. Dat melden we de ouders natuurlijk meteen. Er moet thuis opvang zijn. In overleg met de ouders wordt gezocht naar een passende oplossing.

Bij verlof wordt een invaller gezocht. Idealiter wordt het gehele verlof door een invaller vervangen, maar soms kan het zijn dat het verlof door meerdere invallers moet worden ingevuld. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroep wordt een start gemaakt met het begeleiden van de kinderen in hun ontwikkeling tot vreedzame, nieuwsgierige en creatieve mensen die zorgzaam omgaan met hun omgeving en zich goed kunnen bewegen in de maatschappij. Het lesontwerp en aanbod voor het jonge kind op de Hasselbraam is gebaseerd op de vooraf gestelde leer- en ontwikkelingsdoelen van de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) en de ideeën van de kinderen. Door samen spelen, samen spreken, samen werken en samen vieren binnen een betekenisvolle context, krijgt de inhoud een duidelijke samenhang en doen de kinderen ervaringen op, op het gebied van zoveel mogelijk ontwikkelingsgebieden. Dit doen we door thematisch werken. We gebruiken een aantal methodes als bronnenboek voor de vakgebieden Nederlandse taal, rekenen, kunstzinnige oriëntatie en oriëntatie op jezelf en de wereld. Voorbeelden van methodes zijn: Kleuterplein, Kleuteruniversiteit, Met sprongen vooruit en Woorden in prenten. Voor het aanbod Engels en het bevorderen van de sociale emotionele ontwikkeling werken we schoolbreed met 'Join-in' en de aanpak van 'De Vreedzame School'. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Alle groepen hebben per week 24,5 uur les. Na aftrek van vakanties, vrije dagen en studiedagen maken de kinderen in elke groep 940 uur. Gedurende de hele basisschool hebben zij de wettelijk vastgestelde 7520 uur onderwijstijd gevolgd. 

We werken met projecten waar vakken geïntegreerd aan bod komen en taal- of rekenactiviteiten gekoppeld worden aan het project. In de huidige maatschappij hebben de kinderen naast (feiten)kennis ook andere vaardigheden nodig. Er is vraag naar mensen die creatief zijn, die kunnen zoeken naar oplossingen.

Extra mogelijkheden op deze school

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven