Hoe bereikt de school de doelen?
Evaluatie onderwijsleerproces:
Het gaat ons niet alleen om het evalueren van de resultaten die we behalen met de leerlingen, maar ook om andere zaken die van invloed zijn op het onderwijsleerproces. We noemen hier leerstofinhouden, voldoende tijd, veilig schoolklimaat, duidelijke uitleg door leerkrachten, afstemming op de mogelijkheden van de leerlingen, in- en externe communicatie, contact met ouders, aansturing van de school. We plannen onze evaluaties systematisch. Om blinde vlekken te voorkomen, wordt ook gebruik gemaakt van objectieve evaluatie-instrumenten. Ten aanzien van de leerstofinhouden maakt de school alleen gebruik van methodes die voldoen aan de kerndoelen. Per schoolplanperiode wordt minimaal één keer nagegaan of de gebruikte methodes nog passen bij onze doelstellingen, de gewenste opbrengsten en de leerlingenpopulatie. De school roostert voldoende tijd in om de leerstof die bij een bepaald leerjaar hoort, te behandelen. De directie (of IB) evalueert dit jaarlijks met de leerkrachten. Daarbij wordt ook besproken of de beschikbare tijd efficiënt wordt besteed. We streven naar een veilig schoolklimaat. Dat geldt zowel voor leerlingen als voor personeel. Om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van hun sociale en emotionele vaardigheden maken we gebruik van de methode Kwink.?Om de sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen systematisch te kunnen volgen, maken wij gebruik van?het programma Leerling in beeld.?Eens in de twee jaar nemen we een enquête af bij de leerlingen van groep 6 tot en met 8.?In deze vragenlijst wordt ook gevraagd naar een veilig klimaat, pestgedrag en omgangsvormen. Onze school beschikt over een anti-pestprotocol. Ook ons personeel wordt eens in de vier jaar door middel van een enquête gevraagd naar hun welbevinden. Indien uit deze onderzoeken blijkt dat we ons beleid moeten bijstellen, zullen we dit uiteraard doen. Om een zo goed mogelijk leerrendement te halen voor alle leerlingen, schenken we veel aandacht aan een duidelijke uitleg door leerkrachten en het afstemmen op de mogelijkheden van leerlingen. Leerkrachten die dat wensen kunnen worden bijgeschoold op deze thema’s.?Een aantal keer?per jaar vindt een klassenbezoek plaats door de directeur of IB. Deze klassenbezoeken vinden plaats aan de hand van een kijkwijzer. Elk klassenbezoek wordt nabesproken met de leerkracht. Tevens maken wij gebruik van flitsbezoeken. Jaarlijks wordt de inhoud van de kijkwijzer vastgesteld op basis van de relevante thema’s die o.a. uit de klassenbezoeken naar voren zijn gekomen. Mogelijk relevante thema’s zijn in ieder geval taakgerichtheid, gebruik van het EDI model, afstemming op verschillen tussen leerlingen en betrokkenheid van leerlingen. We gebruiken de volgende evaluatie-instrumenten: Jaarlijks worden tijdens onze startvergadering de volgende onderwerpen besproken: afspraken op het gebied van veiligheid, sociaal welbevinden, onderwijskundig handelen. Elke leerkracht krijgt minstens drie keer per jaar een klassenbezoek door de directeur. Dit bezoek vindt plaats aan de hand van een van te voren vastgestelde kijkwijzer. De methode gebonden toetsen worden systematisch afgenomen, besproken en geëvalueerd door leerkracht en IB. We volgen de systematiek van het Cito leerlingvolgsysteem. Voor de sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen gebruiken we de methode Kwink en het LVS Zien!. Voor de evaluatie van ons onderwijs maken we gebruik van WMK-PO. Eens in de vier jaar nemen we een vragenlijst af bij leerlingen, ouders en personeel. Hiervoor wordt een extern bureau ingeschakeld.