Openbare Basisschool De Arcade

Octavialaan 61 2314 BN Leiden

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Arcade

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wat is de eindtoets?

Tot en met schooljaar 2022-2023 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

Let op: Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. De uitslagen van de doorstroomtoets zullen in de schoolgids van schooljaar 2024-2025 voor het eerst zichtbaar zijn.

Referentieniveaus

De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De eindtoetsresultaten van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert.

Wat zijn referentieniveaus?

Een eindtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:

  • Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd). Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen.

Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de ‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs.

Wat zijn signaleringswaarden?

Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde minimale waarde, kan dat een signaal zijn dat er iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd.

Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.

Let op: Voor de beoordeling van schooljaren 2021/2022 en 2022/2023 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie (Beoordeling leerresultaten po 2022-2023).

Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich bij ons op school kunnen ontwikkelen tot zelfstandig kinderen met zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld. Wij werken op school bewust aan positief gedrag. Minstens zo belangrijk als het gebied waarin het kind presteert, is of zijn/haar kennis en vaardigheden tijdens de schoolperiode daadwerkelijk toenemen ten opzichte van het beginniveau. Daarnaast is het zinnig om te bezien of de groeilijn van het kind even snel (of sneller) stijgt als de lijn van het landelijk gemiddelde. Pas dan weet je of je als school op de goede weg zit. Het leerlingvolgsysteem geeft daarom ook inzicht in de kwaliteit van het werk van de school. Alle leerlingen doen mee aan de eindtoets, dus ook de kinderen met een eigen programma. Sommige kinderen met een speciaal programma halen een lagere score, waardoor het gemiddelde lager uitvalt. Wij gebruiken de gegevens om ons onderwijs te evalueren. We kijken kritisch naar de resultaten, met de bedoeling het onderwijs ,waar mogelijk, te verbeteren.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij werken handelingsgericht. Dat betekent dat wij de kinderen systematisch volgen en onze handelingen op de bevindingen afstemmen. Dit doen wij door de leerstof regelmatig te toetsen. Wij maken dan gebruik van toetsen die bij de methode horen, maar ook zogenaamde onafhankelijke toetsen (Leerling in beeld). Voor onze jongste kinderen maken wij gebruik van het observatiesysteem 'KIJK!'. De resultaten van observaties, toetsen en verslagen van gesprekken met ouders, maken het leerlingdossier.

Wij verwerken de toetsgegevens in ons leerlingvolgsysteem en de resultaten komen terug op het rapport van het kind. De analyses en resultaten worden besproken met de intern begeleider, leerkracht en ouders. Door goed zicht te houden op de ontwikkeling van leerlingen en deze te vergelijken met de verwachte ontwikkeling, is het mogelijk om te kunnen vaststellen of een leerling zich naar verwachting ontwikkelt of extra ondersteuning/uitdaging nodig heeft.

Deze zorgstructuur zorgt ervoor dat leerkrachten binnen de school een eensgezinde aanpak hebben voor leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Arcade heeft een divers schoolpopulatie: een mooie afspiegeling van Nederland. Het gaat om kinderen met de meest uiteenlopende capaciteiten. De uitstroom naar het VO bevestigt dit beeld: elk jaar gaat een deel van onze leerlingen naar het VMBO (Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs), HAVO en een een aantal gaat naar het  VWO (atheneum en gymnasium).

Wij vinden dat het onze voornaamste taak is kinderen uit te dagen en te stimuleren, zodat zij zoveel mogelijk in hun kracht worden gezet en hun kwaliteiten, in iedere vorm, leren kennen.  

De gegevens zijn voor deze school niet bekend.

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich competent voelen en hun talenten erkennen en gebruiken. Wij streven naar een ononderbroken ontwikkeling voor ieder kind. Kinderen ontwikkelen zich tot autonome en verantwoordelijke personen. Wij bieden een inspirerende en veilige leeromgeving. Wij werken aan one onderwijsdoelen: kennis ontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke ontwikkeling.

Op de Arcade zijn 5 kernwaarden vastgesteld: betrokkenheid, nieuwsgierigheid, zelfstandigheid, zelfvertrouwen en samenwerken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • betrokken en nieuwsgierig
  • zelfstandig en zelfvertrouwen
  • samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven