Welke doelen staan in het schoolplan?
Schoolplan 2021-2025
Vanuit onze kernwaarden gaan wij voor de volgende schooldoelen:
Thematisch Onderwijs
Het is onze ambitie om een school te worden, waar thematisch onderwijs in ons DNA is geïmplementeerd. We hanteren hiervoor Leskracht, een onderwijsprogramma voor het basisonderwijs waarin het zelfontdekkend en samen leren centraal staat. Ieder Leskracht-thema heeft aandacht voor de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, wetenschap & techniek, natuur, biologie), evenals voor burgerschapsvorming, internationalisering en taal. Een thema wordt afgesloten met een speciale activiteit. De leerdoelen worden duidelijk zichtbaar gemaakt waardoor leerlingen weten waar ze naar toe werken. Om effectief te leren en om het leren te verbeteren is goede feedback nodig. Ook hier zal de school zich in ontwikkelen. Binnen Leskracht is veel aandacht voor het stimuleren van een onderzoekende houding. Aan de hand van onderzoeksvragen zoeken de leerlingen de antwoorden tot de bodem uit. Vervolgens presenteren ze het resultaat. We ervaren dat leerlingen op hun best leren door boeiende, actieve en zinvolle lessen. In ons onderwijs hebben internationalisering, creativiteit en de 21ste -eeuwse vaardigheden een belangrijke plek. Leerlingen leren om onderwerpen vanuit verschillende oogpunten te bekijken en ontdekken op deze manier verschillen en overeenkomsten tussen landen over de hele wereld. Er wordt actief aandacht besteed aan de overeenkomsten en verschillen tussen leerlingen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting. Culturen, andere nationaliteiten en gewoonten, omgeving en natuur leer je het beste door te doen en te ervaren. Door internationale betekenisvolle projecten aan te bieden, werken we bewust aan wereldburgerschap.
EDI
Expliciete Directe Instructie is de basis van ons onderwijs. Wij willen ons de komende vier jaar meer vaardig maken in het gebruik van het EDI-model in alle lessen. Zodat er bij elke les bewuste keuzes gemaakt worden in doelen en werkvormen. Het EDI-model bestaat uit vaste lesonderdelen, aangevuld met enkele technieken. Ons onderwijs heeft als doel om de leerstof succesvol aan te bieden aan zowel de sterke, gemiddelde als risicoleerlingen. Coöperatieve werkvormen passen goed bij de fasen van het EDI-model en verhogen de betrokkenheid van de leerlingen. Ook hier wil de school de komende jaren zich in ontwikkelen.
21st Century Skills
Het onderwijs leidt leerlingen op voor beroepen waar we het bestaan nog niet van kennen. Ze krijgen te maken met complexe vraagstukken die vragen om zelfbewustzijn, samenwerking en gezamenlijke verantwoordelijkheid. De maatschappij verandert naar een kennis- en netwerksamenleving. De 21ste - eeuwse vaardigheden of 21st Century Skills is een verzamelterm voor een aantal competenties die belangrijk zijn in deze kennis- en netwerksamenleving. Denk aan kritisch denken, probleemoplossend denken, informatievaardigheden, ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid en samenwerken. In ons onderwijs koppelen we de leerdoelen en werkvormen aan deze 21ste -eeuwse vaardigheden. De ambitie van de school is om de 21ste -eeuwse vaardigheden in alle vakken binnen ons onderwijs te integreren. We gebruiken ICT als middel om leerlingen te onderwijzen. De school beschikt over devices voor alle groepen. In de groepen 1 t/m 4 wordt gewerkt met I-pads, in de overige groepen met laptops binnen een zeer snel wifi-netwerk. We werken gestructureerd aan de digitale geletterdheid van onze leerlingen. We onderscheiden hierin een aantal pijlers.
- Digitale basisvaardigheden: Creatief omgaan met de mogelijkheden van ICT binnen ons lesprogramma. Leerlingen leren om te gaan met Office365, internetbrowsers en verschillende softwareprogramma’s.
- Informatievaardigheden: Informatievaardigheden zijn vaardigheden die helpen bij het zoeken, vinden, beoordelen en verwerken van informatie op internet.
- Mediawijsheid: We willen onze leerlingen leren om bewust, kritisch en actief om te gaan met verschillende media. Het gaat hier vooral om begrip, reflectie en het vermogen om zelf mediaproblemen op te lossen en nieuwe creatieve toepassingen te ontwikkelen.
Eigenaarschap
Eigenaar van je leerproces ben je als je weet wat je doel is, je kunt kiezen wat voor jou de best passende aanpak is en zelf kunt herkennen wanneer je doel bereikt is. Het werken vanuit leerlijnen en leerdoelen kan het eigenaarschap bij leerlingen versterken. Reflectie op het eigen handelen en gedrag is daarin een voorwaarde. Om de leerlingen eigenaar te laten zijn heeft de leerkracht een ondersteunende, motiverende en coachende rol. De leerkracht helpt leerlingen hun doel te bereiken. Ook wordt de betrokkenheid en verantwoordelijkheid gestimuleerd door leerlingen te betrekken bij de onderwijsactiviteiten. De ambitie is dat de leerlingenraad een actieve bijdrage levert aan het leren en de ontwikkelingen op de school. Het doel hiervan is om leerlingen meer eigenaarschap en verantwoordelijkheid te laten hebben en ze de kans te geven om mee te denken over bepaalde zaken.
Ouderbetrokkenheid
Er is onderscheid te maken in ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie. De ouderbetrokkenheid betreft de betrokkenheid richting de schoolprestaties, ouderparticipatie wordt omschreven als actieve deelname van ouders aan activiteiten op school. Op beide onderwerpen heeft de school de ambitie zich te ontwikkelen. Wat betreft ouderbetrokkenheid wil de school dat ouders goed op de hoogte zijn van de schoolsituatie en van de voortgang van het kind. Ouders voelen zich verbonden met de school door een persoonlijke benadering, goede communicatie en juiste informatievoorziening. Ouders hebben concrete handvatten en cyclische informatie nodig om hun kind te ondersteunen in het leerproces. Dat betekent dat de school de informatievoorziening over het onderwijs en het kind goed afstemt met de ouders. De ambitie is om dit te verbeteren en in overleg een goede structuur te creëren. Wat betreft de ouderparticipatie wil de school de ouderpanelavonden verder inplementeren binnen de school.