Basisschool De Wereldwijzer

Antoinette Kleynstraat 6 2331 DV Leiden

  • Schoolfoto van Basisschool De Wereldwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wereldwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wereldwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wereldwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wereldwijzer

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Wereldwijzer volgen we met behulp van observaties en door middel van methodgebonden toetsen de vorderingen van de kinderen.

Bij de kleutergroepen volgen we leerlingen met het observatie instrument KIJK.

Twee keer per jaar nemen we daarnaast vanaf groep 3 CITO-toetsen af. Deze toetsen helpen ons om de resultaten van de kinderen over de verschillende jaren te volgen. We kunnen de resultaten vergelijken met een landelijke norm. 

Al deze gegevens worden twee keer per jaar schoolbreed geanalyseerd. We gaan na wat de kinderen individueel nodig hebben voor het leren. We noemen dat handelingsgericht werken. Daarnaast kijken we hoe we in de groep het onderwijs zo in kunnen richten dat we tegemoet kunnen komen aan deze leerbehoeften en we gaan na welke interventies er op schoolniveau nodig zijn om het leerproces te optimaliseren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overstap naar het voortgezet onderwijs is een mijlpijl in de schoolloopbaan van uw kind. Het is daarom belangrijk dat wij dit zorgvuldig doen. Na 8 jaar basisonderwijs vliegt uw kind uit naar een middelbare school. Wij streven naar een school die zo goed mogelijk past bij uw kind. Wij volgen daarin de volgende stappen:

  • In groep 6 en 7 bespreekt de leerkracht met u en uw kind het voorlopige uitstroomprofiel. Dit is de uitstroom die wij op dat moment met de bij ons bekende gegevens verwachten.
  • Aan de start van groep 8 organiseren wij een informatie avond voor alle ouders van de leerlingen van groep 8. Uiteraard vertellen wij de kinderen in de klas ook over het adviesproces.
  • Halverwege november nemen wij bij de leerlingen de B8 toetsen af. Zo bouwen wij nog een toetsmoment in waaruit wij informatie kunnen halen over de ontwikkeling van uw kind.
  • In januari bepalen de leerkrachten, intern begeleider en directie het voorlopige advies. Tussen 10 en 31 januari ontvangt u dan het voorlopige advies in een gesprek met de leerkracht en uw kind.
  • In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Uiterlijk 15 maart ontvangen wij de uitslag van deze toets en bepalen wij het definitieve advies.
  • Uiterlijk 24 maart ontvangen uw kind en u het definitieve advies.
  • Vanaf 25 maart melden alle leerlingen zich aan op de middelbare school.

Het advies bepalen wij aan de hand van de volgende gegevens:

  • Methodetoetsen
  • Leerlingvolgsysteem (CITO toetsen)
  • Gedrag
  • Werkhouding en motivatie

Krijgt de leerling vanuit de doorstroomtoets een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geven wij een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kunnen wij besluiten het advies niet te verhogen. Wij zullen dit ten allen tijde met u bespreken en dit motiveren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Er is op onze school veel aandacht voor de sfeer in de groepen en in de school. Dit doen we samen met de leerlingen, het team en de ouders. Een fijne, rustige en veilige sfeer is immers een belangrijke basis om echt tot leren en ontwikkelen te komen. De Wereldwijzer stelt een positief leerklimaat voorop. Ons team werkt vanuit onze kernwaarden en is gericht op alle leerlingen, we voelen ons verantwoordelijk voor het welzijn van alle leerlingen en collega's in de school. Onze gedragsregels voor leerlingen en leraren ondersteunen dit klimaat:

  • Samen zorgen we dat iedereen het leuk heeft op school;
  • We hebben respect voor onszelf, de ander en onze omgeving;
  • We luisteren naar elkaar, helpen elkaar en leren samen;
  • Iedereen is anders, iedereen hoort erbij;
  • We praten vriendelijk met en over elkaar.

We zijn trots op de rustige en positieve sfeer in onze school.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Wereldwijzer is een fusieschool gestart in augustus 2022 en is daardoor nog niet beoordeeld door de Inspectie. 

Beide scholen waaruit deze school voortkomt hadden een basisarrangement toegekend gekregen. Daarmee spreekt de inspectie vertrouwen in de school uit en geeft aan dat zij geen reden ziet om extra op de school toe te zien.

Terug naar boven