Basisschool De Wereldwijzer

Antoinette Kleynstraat 6 2331 DV Leiden

  • Schoolfoto van Basisschool De Wereldwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wereldwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wereldwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wereldwijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Wereldwijzer

Het team

Toelichting van de school

Op De Wereldwijzer werken 38 mensen. In totaal verzorgen 27 collega's de lessen in onze 15 groepen. Daarnaast is er een onderwijsassistent voor de groepen 1 t/m 3. De lessen bewegingsonderwijs en muziek worden verzorgd door een vakleerkracht.

Eén ochtend per week is de administratief medewerkster op school. Daarnaast hebben wij twee dagen ondersteuning voor administratie en ICT. Wij hebben twee conciërges en twee vrijwillige conciërges. Zij voeren allerlei ondersteunende taken uit. 

Twee intern begeleiders zijn verspreid over de dagen van de week bezig om de leerlingenzorg goed te laten verlopen. Drie teamcoördinatoren organiseren met collega's het onderwijs in de bouwen. Met het hele team, de MR, de OR, ouders en kinderen werken wij samen aan onze fijne en gezellige school: De Wereldwijzer.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als leerkrachten recht hebben op verlof of ziek zijn gaan wij na of een andere collega van ons team de betreffende groep kan vervangen. Mocht dit niet lukken, dan wordt de groep verdeeld over de andere groepen. Dit gebeurt in vooraf vastgestelde groepen. Leerkrachten zorgen dat de leerlingen, deels zelfstandig, kunnen leren en werken. Wanneer leerkrachten langer afwezig zijn, zoekt de directie naar een structurele oplossing. 

We zijn dit jaar gestart met een goede bezetting en compleet team. Door het huidige tekort aan leerkrachten kunnen er soms dilemma's ontstaan bij ziekte of langdurige uitval van een collega. Wij blijven ons inzetten om onderwijs voortgang te laten vinden. Als het echt niet lukt de groep te vervangen of te verdelen, communiceren wij daar zo snel als de situatie toelaat. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In kleutergroepen leren onze leerlingen van de groepen 1 en 2 samen. In alle andere groepen leren leerlingen per jaargroep met elkaar. 

Voor gymnastiek hebben wij 2 vakleerkrachten. Zij geven op de maandag, dinsdag en de donderdag les aan de groepen 3 tot en met 8. De leerlingen hebben 1x per week gym op maandag of dinsdag, en 1x in 2 weken op de donderdag. Hierin besteden wij aandacht aan gymnastiek, sport en spel.

De remedial teacher bieden, na overleg met de intern begeleider, leerlingen die het heel moeilijk hebben met rekenen, begrijpend lezen en spelling extra hulp. De intern begeleider bepaalt welke leerlingen in aanmerking komen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De leerkrachten van groep 1/2 maken elk nieuw schooljaar een rooster. In het rooster verdelen zij de tijd over de ontwikkelingsgebieden van de jongste leerlingen. Er wordt gewerkt in grote en kleine kringen en er is veel tijd voor spelen en werken in hoeken en met diverse materialen. Daarnaast is er muziekles, bewegingsonderwijs en wordt er veel buiten gespeeld. Er wordt gewerkt in aantrekkelijke en betekenisvolle thema's. Hoe de onderwijstijd wordt verdeeld hangt af van wat de groep nodig heeft.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovengenoemde onderwijstijd is een globale weergave van de verdeling van de onderwijstijd. Leerkrachten maken altijd keuzes op basis van wat de groep nodig heeft op het gebied van aanbod en leertijd. Structurele en grote wijzigingen worden in overleg met directie gedaan.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze intern begeleiders Ellen Figee (groep 1 t/m 4) en Louis Opstal (groep 5 t/m 8), coördineren de zorg voor leerlingen op onze school. Daarnaast organiseren zij ondersteuningsteams en nemen met andere scholen uit onze wijk deel aan het Expertteam. De scholen in de Stevenshof hebben de handen ineengeslagen om de middelen voor de zorg aan zoveel mogelijk kinderen met ondersteuningsbehoeften ten goede te laten komen. In het Expertteam wordt deze zorg verdeeld en toegekend.

Een remedial teacher biedt leerlingen die het (heel) moeilijk hebben met rekenen, begrijpend lezen en spelling, extra hulp. De intern begeleider bepaalt samen met de leerkrachten welke leerlingen in aanmerking komen.

Wij hebben een leerkracht die vorm geeft aan de plusklas op onze school. In de plusklas wordt uitdaging geboden aan kinderen die meer aan kunnen dan de reguliere lesstof.

Kleuterbouwverlenging en doublure   

Wij willen dat het onderwijs op De Wereldwijzer aansluit bij de onderwijsbehoeften van kinderen, daarom kijken we vooral naar de mogelijkheden van een kind en niet alleen naar de leeftijd. In de groepen 1 en 2 gaat het om de volgende ontwikkelingsgebieden:

  1. De sociaal-emotionele ontwikkeling
  2. Cognitieve ontwikkeling
  3. Motorische ontwikkeling   

In de eerste plaats wordt bij leerlingen waar twijfels over zijn, gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen die heel jong zijn in leeftijd en gedrag kunnen veel groei- en ontwikkeling voordeel hebben van het verlengen. Deze verlenging kan een positieve bijdrage leveren om een kind met een zo hoog mogelijk ontwikkelingsniveau de basisschool te laten verlaten. Daarnaast speelt ook de cognitieve ontwikkeling een grote rol. Kinderen ontwikkelen zich op hun eigen tempo en soms komt het voor dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. In overleg met ouders wordt er dan gekozen voor een extra schooljaar in groep 2.

Ook in de hogere leerjaren kan het voorkomen dat het nodig en verstandig is dat een kind de gelegenheid krijgt om “een groep over te doen”. In overleg met ouders wordt er dan gekozen voor een doublure in betreffend schooljaar. De verwachting is dan dat hiermee de ontwikkelingsachterstand deels kan worden ingelopen en het kind de volgende schooljaren zich met meer succes kan ontwikkelen.

Versnellen - een groep overslaan

Soms ontwikkelt een kind zich dermate snel dat het nodig en verstandig is om een kind een groep over te laten slaan. Versnellen kan voorkomen door de gehele basisschoolperiode. Het gaat vaak om kinderen in groep 1 en 2 die de basisvaardigheden die nodig zijn voor het leren lezen, schrijven en rekenen al beheersen. Daarnaast om kinderen vanaf groep 3 die de technische vaardigheden (begrijpend) lezen, rekenen en spellen al goed beheersen en dus een ontwikkelingsvoorsprong laten zien. In overleg met ouders wordt de mogelijkheid van een groep overslaan besproken, waarbij deze bij voorkeur zo jong mogelijk wordt toegepast.

SJA

De Stedelijke Jeugdaanpak is een aanpak van de Gemeente Leiden die zich richt op jeugd tussen 0-27 jaar. Jongeren waar zorgen over zijn kunnen worden aangemeld en de Stedelijke Jeugdaanpak probeert samen met ouders, kind(eren) en professionals deze zorgen weg te nemen bijvoorbeeld door het inzetten van hulpverlening. Basisscholen zijn een van de vele samenwerkingspartners van de Stedelijke Jeugdaanpak. Basisscholen kunnen dus ook, soms anoniem, zorgen over kinderen bespreken en om advies vragen aan de medewerkers van de Stedelijke Jeugdaanpak. Als uw kind officieel is aangemeld voor bespreking in een zorgoverleg zult u hiervan op de hoogte worden gesteld door de Stedelijke Jeugdaanpak en kunt u worden uitgenodigd om deel te nemen aan een gesprek. Indien u zelf zorgen heeft om uw kind kunt u school ook verzoeken uw kind te bespreken in het zorgoverleg.

Preventief Interventie Team

Ook onze school werkt samen met medewerkers van het Preventief Interventie Team. Het Preventief Interventie Team, kortweg PIT, bestaat uit professionals afkomstig van diverse hulpverleningsorganisaties en is werkzaam in verschillende gemeenten, waaronder Amsterdam en Leiden. Het PIT - Leiden werkt in opdracht van de burgemeester en wethouder Jeugd met als doel om actief en preventief in te grijpen en te doen wat nodig is om kinderen en jongeren die dreigen vast te lopen in hun sociale ontwikkeling op school en thuis vroegtijdige hulp te bieden.

Deze hulp wordt geboden door samen met de ouders / verzorgers en de school te kijken hoe het kind het beste geholpen kan worden. De aanpak is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten die geïntegreerd zijn in een praktische aanpak. Deze aanpak laat zich kenmerken in vier stappen.

Aanpak in 4 stappen

  • Vroeg signaleren;
  • Snel scherp zicht hebben op de problemen en de onderliggende oorzaken;
  • Uitvoering plan van aanpak;
  • Monitoring.

Voor wie is het PIT?

PIT is er voor alle kinderen en jongeren waarbij er zorgen zijn over het gedrag dat zij vertonen, bijvoorbeeld voor kinderen die snel boos worden, ruzie maken of grenzen overtreden in de klas. Vaak laten kinderen dit gedrag zien uit onmacht, omdat ze bijvoorbeeld niet goed hun gevoelens op een andere manier weten te uiten.

PIT op school

Het PIT biedt kinderen die een verhoogd risico lopen op problemen in de sociale ontwikkeling, snel en vroegtijdig hulp. Het doel is het risico op het ontwikkelen van ernstige gedragsproblemen te verkleinen en te zorgen dat kinderen hun schoolloopbaan succesvol doorlopen. Het PIT zorgt ervoor dat de juiste hulp wordt ingezet op basis van goede informatie en analyse.

Het PIT ondersteunt ouders en leerkrachten bij het vinden van oplossingen en/of behandeling als de sociale ontwikkeling van een kind dreigt mis te lopen. Het PIT blijft zo lang als nodig is betrokken, volgt hoe het met het kind gaat en springt in als het weer nodig mocht zijn.

Screening

Een belangrijk onderdeel van de aanpak is een onderzoek naar de sociale leerbaarheid van een kind. Hiervoor werkt het PIT nauw samen met de Leidse Universiteit. Het onderzoek kijkt naar de biologische, onderliggende oorzaken van gedrag. De uitkomsten van het onderzoek leveren een nauwkeurig profiel op van de sterke en ontwikkelpunten van een kind. De informatie van de PIT-medewerker en het onderzoek op sociale leerbaarheid vormen samen de basis van de aanpak. Samen met ouders en alle relevante betrokkenen kijkt het PIT op welke wijze de ondersteuning van het kind kan worden vormgegeven. De medewerkers werken in duo's. De ervaring leert dat dit positief werkt, onder andere om continuïteit richting gezin en andere partners te bieden.

De kracht van het PIT

  • Snel handelen, snel inzetbaar 
  • Wetenschap en praktijk ondersteunen elkaar
  • In 70% van de situaties heeft de PIT-aanpak geleidt tot gedragsverandering van kind, de jongere en/of gezin
  • Het PIT blijft zo lang als nodig is betrokken en volgt hoe het met het kind of de jongere gaat en springt in als het weer nodig is
  • De PIT-aanpak staat in continue ontwikkeling in samenwerking met de wetenschap (Universiteit van Leiden en WODC)
  • Een succesvolle PIT aanpak heeft als uitkomst dat kinderen in Leiden zich maximaal kunnen ontwikkelen en een zo goed mogelijk toekomstperspectief krijgen.   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door de inzet van de subsidie basisvaardigheden kunnen wij de komende 2 jaar extra ondersteuning bieden aan onze leerlingen. Dit wordt deels ingezet om leerkrachten te versterken in hun didactische vaardigheden. Het andere deel is ingezet om te kunnen werken met kleine groepjes leerlingen die extra instructie en/of inoefening kunnen gebruiken. Dit is naast de inzet van RT die ook wordt ingezet vanuit de subsidie basisvaardigheden.

De komende jaren werken wij verder aan ons beleid voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. We willen hen een nog meer passend aanbod bieden door naast de Plusklas ook te voorzien in taken en opdrachten waarin ook in de eigen groep gewerkt kan worden.


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Wereldwijzer heeft haar visie op de ontwikkeling van het jonge kind duidelijk omschreven. Centraal staan: spelend leren in een uitdagende leeromgeving, leren doen we samen, eigenaarschap en thematisch werken aan de ontwikkeldoelen voor het jonge kind. Wij volgen de ontwikkeling van onze jongste leerlingen via het observatiesysteem KIJK.

SPL Steffie verzorgt de peuterspeelzaal voor de kinderen in onze wijk. 't Kweklokaal en Partou bieden kinderopvang en opvang voor en na schooltijd binnen onze school. Partou heeft daarnaast ook opvanglocaties buiten de school. 

In Leiden en in onze wijk werkt de gemeente aan een warme overdracht van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven naar basisscholen. Het doel van SCOL is onze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden en te volgen van 0 tot 18 jaar. Onze intern begeleider heeft goed contact met de peuterspeelzaal en de opvangorganisaties. Samen zorgen zij voor een soepele overgang naar de basisschool. 

Terug naar boven