OBS Kwintijn

Broekplein 5 2318 TJ Leiden

  • Schoolfoto van OBS Kwintijn
  • Schoolfoto van OBS Kwintijn
  • Schoolfoto van OBS Kwintijn
  • Schoolfoto van OBS Kwintijn
  • Schoolfoto van OBS Kwintijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Er hebben 7 leerlingen meegedaan op niveau drempeltoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij werken handelingsgericht. Dat betekent dat wij de kinderen systematisch volgen en onze handelingen op de bevindingen afstemmen.

Op basisschool De Meerpaal houden wij de ontwikkeling en vordering van de leerlingen goed in de gaten. Deze ontwikkelingen leggen wij vast in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Om de vorderingen van de kinderen te volgen, hanteren we een aantal vaste toetsmomenten. In de onderbouw (groep 1 t/m 3) wordt de ontwikkeling van de kinderen in kaart gebracht door de groepsleerkracht op basis van observaties (Ontwikkelingsvolgmodel voor het Jonge kind). Tevens werken we volgens het dyslexieprotocol. Vanaf groep 3 worden regelmatig methodegebonden toetsen afgenomen op het gebied van lezen, spelling, rekenen en wereldverkenning. In groep 3 t/m 7 worden twee keer per jaar methodeonafhankelijke toetsen van het Cito afgenomen op het gebied van lezen, spelling en rekenen. In groep 8 wordt een verplichte eindtoets afgenomen. Wij nemen de eindtoets af van Route 8 (Route8.nl). Twee keer per jaar worden de resultaten van de Cito-toetsen met het hele team van De Meerpaal geëvalueerd. We kijken continu hoe wij ons als school kunnen verbeteren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van de basisschool gaat uw kind naar het voorgezet onderwijs. Uw zoon of dochter wordt door ons begeleid in het maken van de juiste keuze. In groep 8 zijn in januari de adviesgesprekken gepland. Deze vinden plaats voordat het toetsresultaat van de eindtoets basisonderwijs bekend is, die landelijk pas in april wordt afgenomen. Daarnaast wordt aan het einde van groep 7 een voorlopig advies afgegeven.

Bij een adviesgesprek komt u samen met uw zoon of dochter naar school en wordt er een advies gegeven. Hierbij wordt zowel de cognitieve, als sociaal emotionele ontwikkeling meegenomen, evenals de ervaringen met de zelfstandigheid en de werkhouding van uw kind.

De eindtoets in groep 8, Route 8, wordt in de maand april afgenomen en geeft, naast het schooladvies, een tweede oordeel over de prestaties van de leerling met het oog op de overstap naar het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Bij De Meerpaal ligt de focus op het versterken van zelfstandigheid en het ontwikkelen van eigenaarschap. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen open, nieuwsgierig en vol optimisme de wereld om zich heen bekijken. Kinderen hebben van nature een onderzoekende houding. We stimuleren de kinderen betrokkenheid te tonen en respectvol om gaan met hun omgeving. Wij leren onze leerlingen zich in te leven in anderen. Ze mogen in zichzelf geloven en bewust zijn van hun eigen kunnen en de invloed die ze hierop kunnen hebben.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig
  • Ruimte
  • Structuur

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het onderwijs op basisschool De Meerpaal is op de onderzochte onderdelen grotendeels op orde. Uit het onderzoek is gebleken dat de school op de gebieden nauwelijks tekortkomingen kent. 

Terug naar boven