Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vanaf september 2021 wordt er les gegeven in domeinen, waarin met flexibele groepen wordt gewerkt. Leerlingen zitten in een heterogene basisgroep en krijgen instructie in rekenen, taal en lezen in kleinere, meer homogene groepen. Per domein wordt er veel samengewerkt door de leerkrachten, worden er thema’s afgestemd en tijdens het middagprogramma gaan de leerlingen samen aan de slag met onderzoeksvragen.
Het werken in domeinen zorgt ervoor dat de harde knip tussen jaargroepen vervalt en leerlingen meer optimaal kunnen groeien.
Tevens werken we met vakspecialisten die het onderwijs op hun vakgebied verder ontwikkelen.
De kleutergroepen (groep 1 en 2) zijn op basis van leeftijd samengesteld. De kinderen blijven ongeveer twee jaar in een kleutergroep.
De kleutergroep vormt samen met groep 3 ons domein 1. In dit domein werken de leerkrachten samen. Zij geven vorm aan de thema's en bereiden de lessen met elkaar voor. Hierbij wordt groepsoverstijgend gewerkt en gekeken naar het ontwikkelingsniveau van de leerling. Door deze manier van organiseren is het beter mogelijk het onderwijs af te stemmen op het ontwikkelniveau van de leerling en instructies te geven in kleinere groepjes. De leerlingen leren ook zelf verantwoordelijk te zijn voor hun leerproces bijvoorbeeld door het zelf plannen van hun activiteit.
Het onderwijs wordt vormgegeven aan de hand van ontwikkeldoelen en daarbij horend ontwikkelmateriaal. Dit geldt zowel voor rekenen als taalonderwijs. Er is aandacht voor woordenschat, rekenbegrippen en er wordt op meerdere manieren geleerd. In de groepen 1 en 2 wordt leren vooral spelenderwijs en zelfontdekkend aangeboden. Onze grote leerpleinen biedt ons hierbij veel mogelijkheden.
In domein 1 (groep 1 t/m 3) wordt de ontwikkeling van de kinderen in kaart gebracht door de groepsleerkracht op basis van observaties (Ontwikkelingsvolgmodel voor het Jonge kind).
Scholen zijn verplicht om in 8 jaar tijd in totaal 7.520 lesuren te geven. In die tijd werken wij aan de volgende vakken:
Rekenen: Wereld in getallen 5
Taal: Taal Actief 4
Lezen: Veilig leren lezen- kim versie & Nieuwsbegrip
Engels: Take it Easy
Wereldoriëntatie: Blink
Verkeer Verkeerskrant, VVN
Het is ons streven om basisschool leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te geven. We gaan daarbij uit van de ontwikkelingsmogelijkheden en talenten van uw kind. Soms is er iets extra’s nodig om een kind verder te helpen. Als de leerkracht of u als ouder dat signaleert dan zal de leerkracht daarover met u in gesprek gaan. De leerkracht kan de hulp inroepen van de intern begeleider van onze school.
Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de school gegeven kan worden, wordt het ondersteuningsteam ingeschakeld. De onderwijsspecialist van het PPO maakt altijd deel uit van dit team, evenals de leerkracht, intern begeleider, directeur en eventueel externe deskundigen.
De school maakt, in de gevallen de zorgbehoefte van de leerling hierom vraagt, gebruik van particuliere zorgaanbieders. De Meerpaal heeft structurele contacten met praktijk Enigma (hulp bij rekenproblematiek), praktijk Leren is Leuk (hulp bij spelling- en rekenproblematiek) en praktijk Coaching Kids (hulp bij sociaal-emotionele problematiek).
In de Merenwijk zijn verschillende locaties waar u terecht kunt voor voor- en naschoolse opvang.
Boter Kaas en Overblijf
Partou (diverse locaties)