OBS Kwintijn

Broekplein 5 2318 TJ Leiden

  • Schoolfoto van OBS Kwintijn
  • Schoolfoto van OBS Kwintijn
  • Schoolfoto van OBS Kwintijn
  • Schoolfoto van OBS Kwintijn
  • Schoolfoto van OBS Kwintijn

Het team

Toelichting van de school

Onze school heeft naast de groepsleerkrachten ook vakleerkrachten. De vakleerkrachten muziek en Engels geven 1x per week aan de groepen 1 t/m 8 les. De vakleerkracht bewegingsonderwijs geeft 2x per week bewegingsonderwijs in de gymzaal naast onze school. Er zijn leerkrachten met speciale taken zoals de intern begeleider die de zorg op school coördineert, een leerkracht voor leerlingen die meer ondersteuning in het leerproces nodig hebben en een leerkracht die 1x per week lessen verzorgt voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben (Levelwerk). 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging van de groepsleerkracht bij ziekte, studieverlof en scholing, vullen we zo goed mogelijk in.

Wij zijn via onze stichting PROO Leiden/Leiderdorp aangesloten bij de vervangingspool POOLWEST. Dit is de regionale vervangingspool voor het primair onderwijs in de regio Delft – Pijnacker - Nootdorp –Lansingerland – Den Haag – Zoetermeer – Leiden. Via deze pool kijken wij bij afwezigheid van de leerkracht of er een vervanger beschikbaar is. Tevens doen wij vaak een beroep op onze parttimeleerkrachten om in te vallen.

Mochten we geen vervanger vinden, dan kunnen we de ambulante mensen (zoals de vakspecialist, intern begeleider of de directeur) inzetten.  Mocht dit niet mogelijk zijn, worden de betreffende ouders gevraagd hun kind thuis te houden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Vanaf september 2021 wordt er les gegeven in domeinen, waarin met flexibele groepen wordt gewerkt. Leerlingen zitten in een heterogene basisgroep en krijgen instructie in rekenen, taal en lezen in kleinere, meer homogene groepen. Per domein wordt er veel samengewerkt door de leerkrachten, worden er thema’s afgestemd en tijdens het middagprogramma gaan de leerlingen samen aan de slag met onderzoeksvragen.

Het werken in domeinen zorgt ervoor dat de harde knip tussen jaargroepen vervalt en leerlingen meer optimaal kunnen groeien.

Tevens werken we met vakspecialisten die het onderwijs op hun vakgebied verder ontwikkelen.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kleutergroepen (groep 1 en 2) zijn op basis van leeftijd samengesteld. De kinderen blijven ongeveer twee jaar in een kleutergroep.

De kleutergroep vormt samen met groep 3 ons domein 1. In dit domein werken de leerkrachten samen. Zij geven vorm aan de thema's en bereiden de lessen met elkaar voor. Hierbij wordt groepsoverstijgend gewerkt en gekeken naar het ontwikkelingsniveau van de leerling. Door deze manier van organiseren is het beter mogelijk het onderwijs af te stemmen op het ontwikkelniveau van de leerling en instructies te geven in kleinere groepjes. De leerlingen leren ook zelf verantwoordelijk te zijn voor hun leerproces bijvoorbeeld door het zelf plannen van hun activiteit.

Het onderwijs wordt vormgegeven aan de hand van ontwikkeldoelen en daarbij horend ontwikkelmateriaal. Dit geldt zowel voor rekenen als taalonderwijs. Er is aandacht voor woordenschat, rekenbegrippen en er wordt op meerdere manieren geleerd. In de groepen 1 en 2 wordt leren vooral spelenderwijs en zelfontdekkend aangeboden. Onze grote leerpleinen biedt ons hierbij veel mogelijkheden.

In domein 1 (groep 1 t/m 3) wordt de ontwikkeling van de kinderen in kaart gebracht door de groepsleerkracht op basis van observaties (Ontwikkelingsvolgmodel voor het Jonge kind).

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Scholen zijn verplicht om in 8 jaar tijd in totaal 7.520 lesuren te geven. In die tijd werken wij aan de volgende vakken:

Rekenen: Wereld in getallen 5

Taal: Taal Actief 4

Lezen: Veilig leren lezen- kim versie & Nieuwsbegrip

Engels: Take it Easy

Wereldoriëntatie: Blink

Verkeer Verkeerskrant, VVN

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het is ons streven om basisschool leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te geven. We gaan daarbij uit van de ontwikkelingsmogelijkheden en talenten van uw kind. Soms is er iets extra’s nodig om een kind verder te helpen. Als de leerkracht of u als ouder dat signaleert dan zal de leerkracht daarover met u in gesprek gaan. De leerkracht kan de hulp inroepen van de intern begeleider van onze school.

Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de school gegeven kan worden, wordt het ondersteuningsteam ingeschakeld. De onderwijsspecialist van het PPO maakt altijd deel uit van dit team, evenals de leerkracht, intern begeleider, directeur en eventueel externe deskundigen.

De school maakt, in de gevallen de zorgbehoefte van de leerling hierom vraagt, gebruik van particuliere zorgaanbieders. De Meerpaal heeft structurele contacten met praktijk Enigma (hulp bij rekenproblematiek), praktijk Leren is Leuk (hulp bij spelling- en rekenproblematiek) en praktijk Coaching Kids (hulp bij sociaal-emotionele problematiek).

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de Merenwijk zijn verschillende locaties waar u terecht kunt voor voor- en naschoolse opvang.

Boter Kaas en Overblijf

Partou (diverse locaties)

Terug naar boven