In het jaarplan-jaarverslag 2022-2023 kunt u lezen welke beleidsplannen in 2022-2023 zijn uitgevoerd en hoe wij de plannen hebben geëvalueerd, afgerond of opnieuw hebben opgenomen in het jaarplan 2023-2024.
In het schoolplan 2023-2027 beschrijven we onze kwaliteit: onze missie, onze visie en de daaraan gekoppelde doelen en acties. Op basis van deze groslijst met actiepunten stellen we jaarlijks een jaarplan op met de beleidsplannen voor dat schooljaar.
In het jaarplan 2023-2024 kunt u lezen welke beleidsplannen en bijbehorende doelen en acties wij het komende schooljaar uitvoeren.
Hieronder vindt u een globale beschrijving van deze plannen. Deze documenten zijn gepubliceerd op onze website www.vosseburcht.nl
In het afgelopen schooljaar 2022-2023 hebben wij o.a. gewerkt aan onderstaande grote beleidsplannen:
- Invoeren van de nieuwe rekenmethode Wereld in Getallen 5.
- Samen Lessen Maken. Een verdieping op de scholing Effectieve Directe Instructie uit schooljaar 2021-2022.
- Verdere ontwikkeling van het IKC. De school werkt samen met de speelleergroep aan een doorgaande ontwikkeling.
- We werken met KWINK, een methode voor Sociaal Emotioneel leren en Burgerschap. Afgelopen schooljaar is de methode verder ingevoerd. Helaas kon de geplande ouderavond Kwink geen doorgang vinden. Deze wordt opnieuw gepland in schooljaar 2023-2024.
- Individuele leerlingen of groepjes leerlingen werden ondersteund op specifieke ondersteuningsvragen voor korte of middellange periode. Dit werd betaald uit het Nationaal Programma Onderwijs. Helaas is er voor het schooljaar 2023-2024 minder geld beschikbaar uit deze regeling en worden de ondersteuningsmogelijkheden kleiner.
Daarnaast zijn nog een aantal kleinere beleidsplannen uitgevoerd en zijn 2 kleinere beleidsplannen doorgeschoven naar een later schooljaar.
IKC De Vosseburcht heeft in de schoolplanperiode 2023-2027 de volgende speerpunten:
Onderdelen van digitale geletterdheid zijn ingevoerd
Het effectief, efficiënt en verantwoord gebruiken van ict, waarbij digitale geletterdheid een combinatie is van basiskennis ict, mediawijsheid en informatievaardigheden.
We werken aan sociaal emotioneel leren en burgerschap
Wij werken aan de brede vorming van kinderen. Wij zorgen voor een schoolklimaat waarin opvoeding en onderwijs samengaan. Wij stellen respect en vertrouwen in elkaar centraal en werken aan het vergroten van de veiligheid. De kinderen mogen in een veilige omgeving verschillend zijn, kritisch zijn en ze leren op een plezierige, verdraagzame manier met elkaar om te gaan en voor elkaar iets te betekenen. Om betekenis te geven aan de wereld om hen heen en aan hun eigen rol daarin, moeten leerlingen zich bewust worden van wie ze zijn of willen worden en hoe ze zich tot een ander verhouden. Voor burgerschap is het belangrijk dat leerlingen kennis hebben van- en inzicht krijgen in onze pluriforme samenleving en de werking en waarden van onze democratische rechtsstaat. Met ingang van schooljaar 2021-2022 werken wij met de methode Kwink in de groepen 1 t/m 8.
Kwink biedt zowel lessen voor het sociaal emotioneel leren, als lessen in burgerschap aan. Sociaal emotioneel leren en burgerschap zijn niet los van elkaar te zien. Als school willen wij voldoen aan de kerndoelen burgerschapsonderwijs. Het gaat om kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen:
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger.
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen.
De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: televisie en computer.
Om deze doelen te bereiken gebruiken we naast de methode Kwink, ook de methode Blink voor wereldoriëntatie en doen we mee aan de Regenboogweken (deze weken staan in het teken van diversiteit). De eerste zes weken van ieder schooljaar zijn de Gouden Weken. Er wordt in die weken veel aandacht besteed aan groepsvorming door middel van samenwerkingsopdrachten en energizers. Ook is er een startgesprek met ouder(s)/verzorger(s) en kind.
Het IKC is doorontwikkeld
Op IKC De Vosseburcht werken we aan het realiseren van een aanbod van onderwijs en opvang door één team van medewerkers die taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden hebben voor zowel onderwijs als opvang. Naast de reguliere formatie bieden we vanuit de regeling Kansen voor Kinderen van de gemeente Leeuwarden onze kinderen van 2 tot 13 jaar (speelleergroep, onderwijs en buitenschoolse opvang) een rijke speel- en leeromgeving met een breed aanbod:
We creëren een veilige speel- en leeromgeving. Ingebed in het pedagogisch en didactisch concept. Geborgd in het dagelijks handelen middels het totaalprogramma Uk en Puk en de sociaal en emotioneel leren methode KWINK.
Kinderen die IKC De Vosseburcht bezoeken werken aan hun zelfredzaamheid, zelfstandigheid en weerbaarheid door o.a. een aanbod weerbaarheidstrainingen.
Kinderen die IKC De Vosseburcht bezoeken maken kennis met kunstdisciplines door inzet van: Kunstmenu, Kunstmenu+ en dBieb in school. Daarnaast is er voor alle kinderen ook een aanbod uit het Techniekmenu.
Alle kinderen van IKC De Vosseburcht kunnen meedoen aan het naschools activiteitenaanbod op het gebied van kunst, cultuur, bewegen/sport, muziek/zingen, techniek, dans en natuur. We sluiten in het aanbod aan bij de interesses van onze kinderen.
In het aanbod (tijdens schooltijd en naschools) bieden we een breed scala aan activiteiten aan. Interesse en talent wordt hierdoor ontwikkeld, er wordt met en van elkaar geleerd en de kinderen verkennen de wereld om hen heen.
Ouderbetrokkenheid richt zich op partnerschap, waarin de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling en educatie van kinderen wordt gezien als een gedeelde, gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders, beroepskrachten en andere betrokkenen.
Er is aandacht voor het pedagogisch en didactisch handelen
De pedagogisch-didactische visie van de school is zichtbaar in het dagelijks handelen van de leraren en medewerkers. Zij plannen en structureren hun handelen met behulp van informatie die zij over leerlingen hebben. We hebben oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking. De leraren hebben de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart gebracht. Op basis daarvan zorgen de leraren voor gedifferentieerd en gestructureerd onderwijs: ze zorgen voor leerstof, uitleg, opdrachten en begeleiding die past bij zowel de groep als geheel als de individuele leerling. Daarnaast variëren ze de leertijd afhankelijk van de onderwijsbehoeften. Gelet op de didactiek vinden we interactief lesgeven, de leerlingen betrekken bij het onderwijs, differentiëren, gevarieerde werkvormen hanteren, een kwaliteitsvolle instructie van belang. De leraren en medewerkers zijn zich bewust van het belang van een goede relatie met de leerlingen en van een goed klassenmanagement.
Er is brede aandacht voor taal
Een belangrijk doel van taal is om goed met anderen om te kunnen gaan en om effectief te kunnen communiceren. Om de wereld om je heen goed te kunnen begrijpen is het nodig om de taal adequaat te leren gebruiken. Taalachterstanden pakken wij aan. Op basis van informatie kunnen de leraren direct aan de slag met leerlingen met een taalachterstand. Groepen, subgroepen of leerlingen die uitvallen bij taal(lees)onderwijs krijgen te maken met een intensiever taalaanbod, meer instructie en meer oefening (automatiseren). De school beschikt over een taalbeleidsplan Ook bij andere vakken heb je taal nodig. Het is belangrijk dat kinderen snel goed kunnen lezen, omdat ze daardoor de informatie bij de andere vakken sneller kunnen begrijpen en gebruiken. Het lezen voor het plezier in de vrije tijd draagt bij aan de woordenschat en taalvaardigheid. Het lezen van verhalen draagt bij aan de persoonsontwikkeling van kinderen en stimuleert cognitieve groei. Het helpt hen volwaardig in deze maatschappij te participeren.
Er is brede aandacht voor rekenen
We besteden expliciet aandacht aan rekenen en wiskunde en aan het automatiseren van het geleerde. We gebruiken moderne methodes en toetsen om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. De leraren hebben zich geprofessionaliseerd in het EDI-model (effectieve directe instructie) om zo beter te differentiëren en het samenwerkend leren te vergroten. In de groepen 3 t/m 8 werken de leerlingen met de methode Wereld in Getallen, 5e editie. Vanaf groep 5 in een hybride vorm van werken op papier en een digitaal aanbod via de iPad. De methode en de aandacht voor rekenobservaties helpen om te voorkomen dat kleine rekenproblemen groter worden.
In schooljaar 2023-2024 werken we aan onderstaande grote beleidsplannen:
- We ontwikkelen een visie op digitale geletterdheid. We besteden aandacht aan ict-basisvaardigheden en aan informatievaardigheden.
- We maken een beleidsplan burgerschap. We kiezen een aanbod mediawijsheid in de groepen 6 t/m 8. We organiseren en installeren een leerlingenraad.
- We investeren in een goed pedagogisch klimaat en in didactisch handelen van onze Leerkrachten.
- We onderzoeken hoe we het technisch en begrijpend lezen willen organiseren (waaronder het tutorlezen) en welke methode daar bij past.
- De verdere invoering van de nieuwe rekenmethode Wereld in getallen 5 en het borgen van de rekenafspraken.