Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Meten en vergelijken van prestaties is nodig. In de eerste plaats om te kijken hoe het leer- en ontwikkelingsproces zich per leerling en/of per groep ontwikkelt. Daarnaast geeft het de leerkracht informatie of de instructie op een goede manier is gegeven, hoe de lesstof wordt verwerkt, of er veranderingen nodig zijn en of leerlingen extra of speciale aandacht/ondersteuning nodig hebben. De leerresultaten worden vastgelegd in het CITO-leerlingvolgsysteem. Naast methode-gebonden toetsen, observaties en analyse van het gemaakte werk worden methode-ongebonden toetsen gebruikt.
De automatisch aangeleverde gegevens van de overheid bleken niet juist te zijn. Ons IKC kan deze gegevens niet zelf aanpassen om een correcte grafiek te laten zien. De foute aangeleverde gegevens hadden te maken met de aantallen leerlingen, DUO heeft alle leerlingen van IKC Eestroom, Taalschool en Montessori bij elkaar opgeteld.
De onderwijsinspectie beoordeelt de kwaliteit van ons IKC als voldoende.