Basisschool De Princenhof - school met de Bijbel

Prinsessenweg 2 8931 EG Leeuwarden

Schoolfoto van Basisschool De Princenhof - school met de Bijbel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindresultaten zijn al sinds meerdere jaren op niveau. Hier zijn we blij op. We scoren al jaren boven het landelijk gemiddelde en ook boven de referentieniveaus voor rekenen, taal en lezen. De inspectie kijkt in hun beoordeling van scholen onder andere naar deze getallen. De resultaten laten zien dat leerlingen groeien binnen hun eigen niveau. Dat vinden we erg belangrijk. Behalve dat we passende onderwijsresultaten belangrijk vinden, hechten we ook waarde aan andere zaken, zoals identiteit en het werken volgens de uitgangspunten van meervoudige intelligenties. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Er worden regelmatig toetsen afgenomen. Soms voor een nieuw onderdeel om vast te stellen dat leerlingen de stof zich al eigen hebben gemaakt. Ook naderhand wordt getoetst of doelen zijn bereikt en of extra inzet gewenst/noodzakelijk is.

Halfjaarlijks worden Cito-toetsen afgenomen en deze worden besproken met IB-er en locatie directeur. Daarna worden actieplannen/zorgplannen opgesteld wanneer dat gewenst/noodzakelijk is.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We kijken bij het adviseren van de leerlingen natuurlijk naar de leerprestaties.Daarnaast spelen zaken als karakter, werkhouding, doorzettingsvermogen, en dergelijke een rol bij de advisering. Aan het eind van groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies. Halverwege groep 8 krijgen de leerlingen een definitief advies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De identiteit van onze school is dat we een school zijn waar Gereformeerd onderwijs wordt gegeven. Dat zie je in alle leerstofgebieden en bij alle vakken. Dat zie je ook bij de lessen Bijbelse geschiedenis waar de methode Levend Water een hulpmiddel is. Dat merk je bij de dagopeningen, bij het gebed, bij de vieringen van Christelijke feestdagen, bij het zingen van Christelijke liederen en zo is er meer te noemen. Dat merk je ook als het gaat om ons handelen bij pesten, bij het omgaan met elkaar als team, met de leerlingen en met de ouders. We zijn aanspreekbaar op ons handelen en spreken. De school heeft de waarden van de school onder woorden gebracht volgens het model van businessopeners uit: het merkenhuis. Dit model gaat er vanuit dat de kernwaarden van je organisatie als het ware een huis zijn. Twee waarden vormen de fundering van het huis, dit zijn de waarden die onlosmakelijk met de Princenhof verbonden zijn. Twee waarden zijn zogenoemde ‘aspiratiewaarden’. Dit zijn waarden die er in potentie inzitten, maar waar wel een stapje extra voor moet worden gelopen. Bovenop het huis, zit als een vlag, de unieke waarde. Dit is de waarde die de school onderscheidt.Alle waarden samen vormen de belofte die de school doet aan leerlingen, ouders en aan elkaar als collega’s. Uit de schoorsteen kringelt als het ware een pluimpje rook, waarin de overtuiging van de school omschreven staat: het bestaansrecht van de Princenhof. Als de Heer het huis niet bouwt. Het model sluit prachtig aan bij de bijbeltekst waar we de dag mee begonnen: ‘als de Heer het huis niet bouwt, bouwen de bouwers vergeefs’. Deze tekst bepaalt het team bij de afhankelijkheid van God en moedigt tegelijkertijd aan tot werken: samen met God bouwen! Samen bidden we of God ons wil laten zien hoe het huis van de Princenhof er uit mag zien.Overtuiging Het bestaan van de Princenhof is belangrijk omdat we geloven dat onze God het belangrijk vindt dat de school er is. We willen ons onderwijs samen met hem vormgeven, dat geeft ons bestaansrecht. Onze leerlingen zijn kinderen van God. Elk met hun gaven en talenten. Onze missie is dan ook:“Kinderen opvoeden op weg naar zelfstandig functionerende volwassenen, die God naar zijn Woord willen dienen en hun eigen gaven ontwikkelen en gebruiken tot eer van God en tot heil van de naaste.” 

Geliefd
We weten ons geliefd door onze Hemelse Vader. Hij houdt van ons. Hij kijkt naar ons door de ogen van onze redder Jezus Christus. Met die ogen mogen wij ook elkaar zien en liefhebben. Ook als het we het even niet goed met elkaar kunnen vinden, of ruzie hebben.

Uniek
Elk kind is gemaakt door God en heeft zijn eigen gaven en talenten. Die gaven en talenten mogen onze leerlingen ontwikkelen op school. Ze mogen leren om hun gaven en talenten te gebruiken en in te zetten voor God.Vooruitstrevend We vinden het belangrijk dat ons onderwijs van het hoogste niveau is. God geeft ons gaven en talenten, een cadeau dat het verdient om alles er uit te halen wat er in zit. Daar doen we elke dag ons best voor.

Samen
De Princenhof is lang geleden opgericht door ouders die het belangrijk vonden dat de school er kwam. Dat heeft de school een eigen karakter gegeven. Ouders zijn onderdeel van de school en maken het bijvoorbeeld mogelijk dat er geen geld gestoken hoeft te worden in zaken waar het primair niet om draait op school. De leerkrachten van de Princenhof zien ouders als partner om het onderwijs van hun kinderen vorm te geven. Ze trekken samen op om de beste leerroute voor het kind te bepalen.

Veilig
De Princenhof is een veilige school. Kinderen en leerkrachten voelen zich er thuis. Als het even mis gaat, spreken we elkaar daarop aan. Daar is ruimte voor en iedereen voelt zich daar prettig bij. Vanuit veiligheid is er ruimte om te groeien.School op alle items van de tevredenheidslijsten in elk geval voldoende scoort.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Geloof
  • Samen
  • Veilig

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven