IKC Montessori Leeuwarden

Droppingsstraat 4 8923 BW Leeuwarden

Schoolfoto van IKC Montessori Leeuwarden

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het meten van de leerresultaten is nodig. Op de eerste plaats om te kijken hoe het leer- en ontwikkelingsproces zich per leerling en/of per groep ontwikkelt. Daarnaast geeft het de leerkracht informatie hoe de lesstof wordt verwerkt, of daarin veranderingen nodig zijn en of leerlingen extra of speciale aandacht/hulp nodig hebben. De leerresultaten worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Naast methodegebonden toetsen worden de volgende toetsen gebruikt:

VAKGEBIED TOETS

Taalontwikkeling en wiskundige oriëntatie in de onderbouw:       

Edumaps 0-6 

Technisch lezen:         
Groep  3 t/m 8 DMT

Begrijpend lezen:         
Groep  4 t/m 8 Cito Begrijpend Lezen 

Rekenen en wiskunde:         
Groep  3 t/m 8 Cito Rekenen en wiskunde

Spelling:         

Groep 3 t/m 8 Cito  Spelling

Sociaal-emotionele ontwikkeling:
KiVa en de leerjaren 6-7-8 de Monitor Sociale Vaardigheid.

Doorstroomtoets:
IEP Doorstroomtoets 

De leerlingen in  de leerjaren 3 t/m 8 worden op een aantal onderdelen gevolgd met het door de school ontwikkelde leerling voortgangsschema's. Hierin wordt de voortgang per 8 weken van de leerlingen bijgehouden in relatie tot de methodegebonden toetsen en de toetsen van het Cito LOVS. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure schoolkeuze PO-VO

Inleiding

Wanneer uw kind in groep 8 zit dan staat u samen met uw kind voor een belangrijk moment om samen met uw zoon of dochter een keuze te maken voor het Voortgezet Onderwijs. Rondom de overgang van PO naar VO is een vaste procedure. Hierbij zijn het afgelopen jaar ook enkele wijzingen doorgevoerd. Deze wijzigingen zijn opgenomen in deze schoolgids.

Plaatsingswijzer

Al enkele jaren werkt de basisschool nauw samen met het Voortgezet Onderwijs. Om te komen tot een gedegen advies voor de schoolkeuze wordt de Plaatsingswijzer gebruikt.

Het leerlingvolgsysteem

Bij de Plaatsingswijzer staan de gegevens uit het CITO leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 centraal. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling bij:

  • Begrijpend lezen
  • Rekenen en Wiskunde
  • Technisch lezen
  • Spelling

De eerste twee onderdelen tellen hierbij het zwaarst. De Plaatsingswijzer is een hulpmiddel om tot een goed doordacht en onderbouwd advies te komen. Bij het opstellen van het advies voor een kind wordt natuurlijk veel meer informatie betrokken, bijvoorbeeld over de werkhouding, motivatie en sociaal-emotionele ontwikkeling, zoals vermeld in het Onderwijskundig Rapport. Alle beschikbare informatie over het kind leidt dus tot het uiteindelijke advies. Meer informatie over de Plaatsingswijzer en de verschillende profielen kunt u vinden op de website http://plaatsingswijzer.nl

Procedure

In de gesprekken die de groepsleerkracht van uw kind zal gaan voeren, komen de ontwikkeling, vorderingen en toets uitslagen aan de orde.
In de maand januari stelt de leerkracht van groep 8 (vaak in overleg met de directeur en de IB-er) een schoolkeuzeadvies op.
Dit advies wordt met de ouders en het kind besproken.

Doorstroomtoets

In februari maakt uw kind de doorstroomtoets (voorheen heette deze toets "de eindtoets"). Vanuit deze toets komt ook een advies welke school voor vervolgonderwijs het best passend is. Wanneer dit toetsadvies hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. 

Aanmelding voortgezet onderwijs

Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich aan bij de scholen voor voortgezet onderwijs.
Het dossier van de leerling wordt digitaal overgedragen naar de school VO school, nadat ouders zich akkoord hebben verklaard met de digitale gegevensuitwisseling.


Hieronder leest u de schooladviezen van de schooljaren 2020-2021, 2021-2022 en 2022-2023:

  • Schooladviezen 2020-2021: 

 HAVO 2 X, VMBO TL 1 X, VMBO GL 1 X, VMBO KL 3 X, VMBO BL 3 X, PRO 2 x 

  • Schooladviezen 2021-2022:

VWO 1 X, VMBO TL/HAVO 1 X, VMBO TL/GL 4 X, VMBO BB/KB 8 X, PRO/VMBO 1 X

  • Schooladviezen 2022-2023:

VWO 2 x, HAVO/VWO 1 X,  VMBO TL/HAVO 2 x, VMBO TL 3 x, VMBO KB 3 x, VMBO B 1 x


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen het IKC Montessori Leeuwarden wordt gewerkt met een heterogene groepssamenstelling. Kinderen van verschillende leeftijden zitten bij elkaar in één groep. Een leerling is een keer de jongste en een keer de oudste in een groep. De leerlingen ervaren dit niveauverschil als iets vanzelfsprekends. Oudere kinderen kunnen jonge kinderen helpen, de jongsten kunnen een beroep op de oudsten. Regels in de groep worden door oudere kinderen nageleefd, waardoor jongsten deze overnemen. Een groot voordeel van een heterogene groepssamenstelling is dat elk jaar de groep wordt gewijzigd, de oudsten gaan naar een andere bouw en er komen jonge kinderen voor terug. Er ontstaan voor kinderen weer nieuwe kansen en mogelijkheden om relaties aan te gaan. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eerlijkheid en respect
  • Verdraagzaamheid
  • Zelfbewustzijn en vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 16 februari 2023 heeft het Montessori Kindcentrum Leeuwarden een inspectiebezoek gehad waarbij de kwaliteit van het onderwijs werd onderzocht en werd vastgesteld. De inspectie heeft de school met Zeer zwak beoordeeld. Het definitief rapport en een samenvattend rapport voor ouders is te vinden op de website van de onderwijsinspectie (www.onderwijsinspectie.nl).

Terug naar boven