Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Hoe worden de leerlingen gegroepeerd?
Er wordt gewerkt met heterogene groepen. Dit betekent dat leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar in één groep zitten. Een leerling is een keer de jongste, een keer de middelste en een keer de oudste in een groep. De leerlingen ervaren dit niveauverschil als iets vanzelfsprekends.
Wij werken met de volgende groepen: 1-2, 3-4, 5-6, 7-8.
De activiteiten en het aanbod wordt aangeboden voor de volgende ontwikkelingsgebieden
1. Basale ontwikkeling
2. Speel en leergedrag
3. Motoriek
4. Zintuiglijke ontwikkeling
5. Spraak - en taalontwikkeling
6. Wereldverkenning
7. Geletterdheid
8. Gecijferdheid
Een groot deel van de onderwijstijd op een montessorischool zit in het zogenaamde "zelfstandig werken". Dit betekent dat leerlingen individueel bezig zijn met taal, rekenen, begrijpend lezen enz. Daarnaast worden er instructies gegeven aan kleine groepjes leerlingen, aan de leerlingen van een leerjaar of aan de hele groep.
Burgerschap
Een deel van de onderwijstijd besteden we aan burgerschapsonderwijs. Dit is niet een apart vak, maar zit verweven in andere lessen, zoals levensbeschouwing en wereldoriëntatie.
Onze visie op burgerschap zie je terug in het sociale klimaat in onze klassen en in onze school. Ons IKC biedt een veilig klimaat waarin ruimte is voor verschillen. Een open klimaat waarin gevoelige onderwerpen besproken kunnen worden. We laten leerlingen actief kennismaken met de wereld rondom de school, met de samenleving en met werelden waarmee ze niet bekend zijn.
Als team leven we voor wat we onder 'goed burgerschap' verstaan.
Het ondersteuningsprofiel van de school wordt in belangrijke mate bepaald door de Montessoriwerkwijze. Doordat er wordt gewerkt met heterogene groepen kan er op meerdere ontwikkelingsniveaus worden gewerkt. De werkwijze biedt aan zowel meerbegaafde als minderbegaafde leerlingen goede ontwikkelingsmogelijkheden. Binnen de school is er veel aandacht voor het vergroten van de woordenschat. Wij bieden onderwijs aan kinderen met problematiek op het gebied van:
- dyslexie
- ADHD
- ADD
- PDD NOS
- TOS
- Taal
- Gedrag
Hierbij bekijken we met het zorgteam, onder leiding van de intern begeleider, wat hierin mogelijk is voor de leerkracht in de klas. We roepen externe expertise in om ons hierbij te ondersteunen. We streven ernaar dat het kind kan blijven in haar/zijn eigen groep op IKC Montessori Leeuwarden. Wanneer nodig en wenselijk voor de verdere ontwikkeling van het kind en de omgeving onderzoeken we gezamenlijk of plaatsing op een passende basisschool/kindcentrum nodig en mogelijk is.
Uitgebreide informatie kunt u vinden In het schoolondersteuningsprofiel (op de website van de school).Wat betreft de inzet van externe expertise maken we ook gebruik van een jeugdondersteuner. Deze persoon kan worden ingezet door de school ter ondersteuning van de ouders in de thuissituatie (b.v. opvoedvragen). Ook kunnen ouders zelf de jeugdondersteuner benaderen.
Bij ons in het kindcentrum is een vacature voor een jeugdondersteuner.De school is gehuisvest in een multifunctioneel centrum, binnen het gebouw is een gymzaal, invalidentoilet, een lift en een onderzoeksruimte. In het gebouw zijn meerdere partijen actief: peutergroepen, kinderopvang en een wijkteam.
In het kader van het programma School en Omgeving ontvangen de leerlingen van de groepen 3 t/m 8 een naschools aanbod (cultuur, sport en natuur).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambities die het IKC Montessori Leeuwarden voor de komende 2 jaar heeft om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden:
*Uitbreiding en inzet begeleiding taalproblematiek door intensieve samenwerking met Intern begeleider, VVE coach van SKF (stichting kinderopvang Friesland) en de Jeugdondersteuners.
*Begeleiding en inzet van jeugdondersteuners in de thuissituatie van kinderen (bijvoorbeeld opvoedingsvragen, verbinding ouders en school)
IKC Montessori Leeuwarden is een volledig IKC. Er is een: peutergroep, voorschoolse opvang, kinderopvang en naschoolse opvang. Er is sprake van één doorgaande ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 tot 6 jaar.