Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In groep 1 en 2 ontwikkelt je kind zich spelend in zijn of haar eigen tempo.
Wij volgen die ontwikkeling, door elke dag goed te kijken hoe een kind zich gedraagt.
We zien wat een kind al kan en wat het aan het ontdekken is. Met onze aanpak dagen we uit om een volgende stap te zetten.
Zo ontwikkelt je kind al een waardevolle brede basis voor rekenen, taal, sociale vaardigheden en motoriek.Wij volgen de groei op de volgende gebieden:
- de sociaal-emotionele ontwikkeling
- de motorische ontwikkeling
- de taalontwikkeling
- de rekenontwikkeling
- de creatieve ontwikkeling
- de spelontwikkeling.
We bieden waar mogelijk onderwijs op maat, passend bij ieder kind. Daarbij differentiëren we in drie niveaus binnen de groep. Een kind met een leeruitdaging krijgt in de eigen groep een eigen leerlijn, met dagelijks individuele instructie.
Flextra voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften
Sommige kinderen leren door te doen en leren beter met extra uitleg. Deze kinderen ontwikkelen hun unieke kwaliteiten bij Flextra.Flexgroep voor begaafde kinderen
We dagen begaafde kinderen met een cognitief talent intellectueel twee keer per week uit in de Flexgroep, waarbij ze veel ruimte krijgen voor zelfontdekkend leren. Ze vergroten zo hun onderzoeksvaardigheden.Gedrag
Voor leerlingen met gedragsproblematiek zijn wel een aantal randvoorwaarden: hoeveel zorgleerlingen in de groep, grootte van de groep en de ervaring van de leerkracht. Veiligheid is van cruciaal belang, deze moet gegarandeerd zijn voor de leerling, groep en medewerker.Fysieke beperking
Onze school is toegankelijk voor kinderen met een fysieke beperking. Er is een invalide-toilet aanwezig. De IB-ruimte is bereikbaar met een trap.Dyslexie/Dyscalculie
We volgen het protocol voor leesproblemen /dyslexie. We ondersteunen kinderen met (vermoedelijke) dyslexie met BOUW! en indien nodig Read & Write. We streven ernaar om kinderen met rekenproblemen in hun behoeften te voorzien.Versterkt taalonderwijs: De Taaltuin
In De Klim Op is de Taaltuin gevestigd. Hier werken op twee ochtenden kinderen uit leerjaar 1,2 en 3 onder leiding van taalspecialisten aan hun woordenschat, beginnende geletterdheid en het aanvankelijk lezen.Grenzen aan de zorg
Er zijn grenzen aan wat de school aankan. De balans in een groep is een belangrijk aspect, naast draagkracht en draaglast van de leerkracht en de groep. Het gaat onder andere om de hoeveelheid leerlingen met een arrangement en/of met multi-problematiek. De directie beslist over de grenzen aan zorg.Samenwerking met instanties
De school werkt samen met veel instanties, zoals het sociaal team, een dyslexiebureau en psychologenpraktijk, het schoolmaatschappelijk werk.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zijn gestart met een voorziening van een groep voor speciaal basisonderwijs.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.