Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Daltonschool De Springplank hanteert het leerstofjaarklassensysteem. Binnen dit systeem stemmen we af op wat de leerlingen nodig hebben. Studieruimtes worden veelvuldig ingezet op vraag van leerling of leerkracht. In deze ruimtes kunnen leerlingen zelfstandig of in kleine groepjes met hun leerdoelen aan het werk. Ook kunnen kinderen samenwerken op de lespleinen in de school.
In de onderbouw werken de groepen met thema's. Daarbinnen worden alle vakken aangeboden, maar dat zit met elkaar verweven. We werken met leerlijnen waarmee we bijhouden hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt. Globaal houden we bovenstaande uren aan.
We besteden minimaal 50% van onze tijd aan de kernvakken lezen, taal, spelling en rekenen. Afhankelijk van de analyse van de groeps- en/ of schoolresultaten kunnen we de onderwijstijd voor een vak aanpassen.
In het 'eigen taakatelier' helpen we kinderen onder begeleiding van onze kindercoach en specialist meer- en hoogbegaafdheid met een hulpvraag. U kunt dan denken aan filosoferen, leren leren of het stimuleren van praktische vaardigheden.
Het team van Daltonschool de Springplank heeft veel kennis en ervaring met kinderen die matige gedragsproblemen hebben. Er is een gedragsdeskundige vier dagen in de week aanwezig. Natuurlijk is de Daltoncoördinator een spil in het web voor de leerlijnen binnen Dalton; we kijken hierbij naar de complete ontwikkeling van het kind, dus zowel sociaal emotioneel als cognitief: omzien naar elkaar, elkaar helpen en je eigen talenten mogen ontwikkelen zijn hierbij belangrijke begrippen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Verreweg de meeste kinderen kunnen we bij ons op school opvangen. Soms hebben kinderen extra ondersteuning en zorg nodig. We bekijken zorgvuldig per leerling hoe en of we deze ondersteuning kunnen bieden. Onze school zoekt het belang voor goed onderwijs van ieder uniek kind.
Er zijn diverse specialisten aanwezig bij ons op school. Een collega is gespecialiseerd in kindercoaching. Wij hebben een gedragsspecialist en een dyslexiespecialist. Ook hebben wij een leerkracht die een scholing heeft gevolgd tot hoogbegaafdheidspecialist. Deze collega is vrijgespeeld en biedt middels Eigen Taak en projecten leerlingen die meer uitdaging nodig hebben deze extra verrijking.
Daarnaast zijn er onderwijsassistenten aanwezig om de leerkrachten te ondersteunen in de leerlingenzorg. Er kunnen diverse arrangementen aangevraagd worden om leerlingen en/of leerkrachten extra ondersteuning te bieden.
Wij werken niet samen met één bepaalde partij. We hebben wel hele goede afspraken met de peuterspeelzalen en kinderdagverblijven over de overdracht van de leerling gegevens om de doorgaande leerlijn zo optimaal mogelijk te laten verlopen.