OBS Wereldwijs

Baronstraat 11 6371 AR Landgraaf

  • Aandacht voor gezonde voeding, nadruk op veel en gevarieerd bewegen, accent op cultuureducatie. Gebaseerd op het bioritme van de leerlingen.
  • Een sterk en positief pedagogisch klimaat waarin respect, veiligheid en verantwoordelijkheid de kernwaarden zijn. Wijsje is onze mascotte.
  • De leerlingen helpen mee bij de inrichting en aankleding van ons schoolgebouw.
Cultuur wordt projectmatig en tijdens de TSO aangeboden.

Het team

Toelichting van de school

Als we spreken over het Team in deze schoolgids wordt vooral stilgestaan bij de leerkrachten, leerkrachtondersteuners en onderwijsondersteunend personeel.

Wat ons betreft is het team, dat voor onderwijs en opvang zorgt, nog groter.

Er is een intensieve samenwerking met onze kindpartners van HumanKind en Flow Peuteropvang. Daarnaast hebben we te maken met een groep vrijwilligers, die ondersteunen bij de Gezonde Basisschool van de Toekomst, maar zeker ook bij andere onderwijskundige activiteiten.

Juist omdat wij een Gezonde Basisschool van de Toekomst zijn, is deze samenwerking essentieel en kan geen element gemist worden om ons onderwijs goed te organiseren. We zoeken hierin ook de verbinding met partners in de cultuursector en de omgeving.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Richtlijnen afwezigheid leerkracht

Natuurlijk kan het voorkomen dat een leerkracht ziek wordt of onverwacht verlof op moet nemen. Bij afwezigheid van een leerkracht kan de directeur gebruik maken van vervangers uit ons vervangingscluster, die gekoppeld zijn aan 3 aangrenzende scholen. In de praktijk blijkt echter dat deze groep leerkrachten in de vervangerspool niet altijd voldoende is om alle vervangingen op te vangen. Indien er geen vervangers meer beschikbaar zijn uit de vervangerspool, gelden de volgende richtlijnen voor alle MOVARE-scholen:

  • Er wordt altijd eerst gekeken of (parttime) collega’s binnen de betreffende school bereid zijn extra te komen werken / hun uren tijdelijk uit te breiden.
  • Daarna wordt er gekeken of het mogelijk is om leerkrachten van andere MOVARE-scholen tijdelijk in te zetten.  

Richtlijnen indien er geen vervanging beschikbaar is op school

Indien het echt niet mogelijk is om voor vervanging te zorgen door een onderwijsbevoegd persoon, kunnen de volgende richtlijnen/oplossingen gelden:

  • Vervanging door een niet onderwijsbevoegde collega binnen de school, bijvoorbeeld een onderwijsassistent/leerkrachtondersteuner of anders. De onderwijsinstructie dient echter altijd door de onderwijsbevoegde leerkracht en/of leerkrachtondersteuner te worden gegeven, waarna de resterende lestijd volgt. De onderwijsbevoegde leerkracht is altijd op loopafstand aanwezig van de niet onderwijsbevoegde collega die de les begeleidt.
  • De leerlingen van de groep van de afwezige leerkracht worden de eerste dag tijdelijk in een andere groep geplaatst om zelfstandig zijn of haar werkpakket te volgen.
  • Indien in de loop van de dag blijkt dat er nog geen vervanging beschikbaar is, worden de ouders/verzorgers met een noodoproep via Social Schools, schriftelijk of telefonisch (afhankelijk van de gebruikelijke communicatie  Baronstraat 11 | 6371 AR Landgraaf | t. 045 5332 700 | e. info.obswereldwijs@movare.nl op de school) op de hoogte gebracht dat de betreffende leerlingen tot nader bericht thuis moeten blijven.
  • Voor die ouders/verzorgers die geen opvang kunnen regelen, biedt de school alleen in uiterste nood de mogelijkheid tot opvang op school. Dat betekent niet dat de leerlingen onderwijs volgen, maar er wordt gekeken bij welke andere groepen de leerlingen aan kunnen sluiten. 
  • Mocht blijken dat vervanging alsnog geregeld kan worden, dan worden de ouders/verzorgers via Social Schools/ schriftelijk / telefonisch geïnformeerd en komen die leerlingen de daarop volgende dag weer naar school. Dit geldt ook als de afwezige leerkracht gemeld heeft dat het werk weer hervat kan worden.
  • Er wordt naar gestreefd dat niet steeds dezelfde groep thuis blijft zitten; de groepen op school zullen rouleren. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school werkt met een leerstofjaarklassensysteem in de groepen 3 t/m 8. Binnen de groepen 1/2 werken we met combinatieklassen. In enkele gevallen worden er in de groepen 3 t/m 8 combinatieklassen gevormd. De lessen worden in het algemeen in de groep aangeboden aan de leerlingen. Door de verschillende niveaus in een groep leren de kinderen van en met elkaar en geeft de leerkracht instructie vanuit convergente differentiatie. T.a.v. leesonderwijs kan er ook gewerkt worden vanuit niveaugroepen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij hebben een extra bewegingsaanbod tijdens de Tussenschoolse Opvang (TSO) in het kader van de Gezonde Basisschool van de Toekomst. Kinderen hebben gemiddeld 3,5 uur beweging per week bij ons op school.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

  • Kinderen met dyscalculie
  • Kinderen met dyslexie
  • Meer- en hoogbegaafde kinderen
  • Kinderen met bepaalde behoefte aan ondersteuning op het gebied van gedrag
  • Kinderen met diabetes en andere medische problemen
  • NT2 leerlingen

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuterspeelzaal in het gebouw van de school, Peuterspeelzaal Wereldwijs. We gebruiken daarbij KIJK!(Bazalt).Er vinden gezamenlijke thema-bijeenkomsten plaats in het kader van VVE. Ouders van de kleuters en van de peuters sluiten dan aan bij een interactieve bijeenkomst en worden dan meegenomen intaalbevorderende activiteiten.

Terug naar boven