Wat is de klachtenregeling?
Voor ons geldt in eerste instantie de weg in het omgaan met klachten zoals deze omschreven staat in de Bijbel in Mattheüs 18. Dit houdt in dat de klacht besproken wordt met de betrokkene. Indien dit niet tot resultaat of overeenstemming leidt, staat de weg open om hierover de directeur, het bevoegd gezag of de vertrouwenspersoon te benaderen. Het ligt voor de hand dat klachten op onderwijskundig gebied bij de directeur aan de orde gesteld worden en klachten op bestuurlijk terrein bij het bevoegd gezag.
Een door de directeur, het bevoegd gezag of de vertrouwenspersoon ontvangen klacht wordt in principe door hen afgehandeld. Indien de klager dit wenst, wordt de klacht doorgestuurd naar de klachtencommissie. Klachten worden nooit anoniem behandeld. Het spreekt vanzelf dat dit ernstige klachten moeten betreffen. Doorzending gebeurt altijd als naar het oordeel van directeur, bevoegd gezag of vertrouwenspersoon, de klacht betrekking heeft op een vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit.
Indien het niet mogelijk is de klacht met betrokkene te bespreken, kunt u zich tot de vertrouwenspersoon wenden. Hij probeert uw klacht op te lossen of stuurt de klacht door naar de klachtencommissie. Hij stelt daar altijd de directeur en het bevoegd gezag van op de hoogte. De ingediende klachten worden behandeld door de klachtencommissie. Onze school is aangesloten bij de klachtencommissie, ingesteld door de Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs te Ridderkerk. Deze landelijke klachtencommissie is verdeeld in regiokamers. In onze regio fungeert kamer Kapelle. Ambtelijk secretaris mr. A. van der Veer, Diepenbrockstraat 2, 3247 EJ Dirksland.
De directeur, het bevoegd gezag, de vertrouwenspersoon en de klachtencommissie doen hun werk binnen de kaders van een zogenaamde klachtenregeling. Deze klachtenregeling ligt op school en u kunt er na overleg met de directie inzage in krijgen. De klachtencommissie heeft op basis van de klachtenregeling de bevoegdheid een oordeel te geven over de klachten. Klachten dienen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen drie maanden ingediend te worden. De klachtencommissie brengt een schriftelijk oordeel uit aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag heeft de plicht om binnen vier weken alle partijen mee te delen of zij het oordeel van de klachtencommissie delen en welke maatregelen zij, indien nodig, zullen nemen. Bij een zedenmisdrijf heeft het bevoegd gezag de plicht om in overleg met de vertrouwensinspecteur aangifte te doen bij opsporingsambtenaar.