Curtevenneschool

Parklaan 3 1241 BG Kortenhoef

  • Schoolfoto van Curtevenneschool
  • Schoolfoto van Curtevenneschool
  • Schoolfoto van Curtevenneschool
  • Schoolfoto van Curtevenneschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het gemiddelde niveau kan per groep en per schooljaar verschillen. Wij hebben in groep 8 gemiddeld 60% van de leerlingen die naar Havo/VWO uitstromen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De vorderingen van de leerlingen worden gevolgd met behulp van een leerlingvolgsysteem.
In groep 1-2 gebruiken wij de leerlijnen voor de groepen 1 en 2 van Digikeuzebord om de ontwikkelingen van de kinderen te volgen. Alle observatiegegevens worden digitaal vastgelegd. Deze gegevens worden tweemaal per jaar, als rapport, met de ouders gedeeld en gebruikt bij de besprekingen over de voortgang in de ontwikkelingen van het kind.
In groep 3 worden de kinderen tweemaal per jaar getoetst metLeerling In Beeld (Cito) op het gebied van rekenen en spelling. Aan het einde van het jaar nemen we ook de toets begrijpend lezen af. Voor het volgen van het technische leesniveau van de kinderen worden de DMT-toets (zoveel mogelijk woorden lezen in drie minuten) en de AVI-toets gebruikt. Deze worden ten minste twee maal per jaar afgenomen. Wanneer een leerling moeite heeft met lezen, dan kan er gekozen worden voor twee extra afname momenten om de leesontwikkeling nog beter te monitoren.
In de groepen 4-8 nemen wij twee maal per jaar Leerling in Beeld (Cito) af om het niveau van de leerlingen in kaart te brengen. Er zijn verschillende toetsen, namelijk: rekenen&wiskunde, taalverzorging (spelling en spelling werkwoorden, begrijpend lezen, leestempo en technisch lezen. Ook kunnen we, wanneer we dat noodzakelijk vinden een PI-dictee en een tempotest rekenen afnemen. Dit doen we als met bovenstaande toetsen niet voldoende informatie hebben gekregen. Ook kunnen we, wanneer we dat noodzakelijk vinden een PI-dictee en een tempotest rekenen afnemen. Dit doen we als met bovenstaande toetsen niet voldoende informatie hebben gekregen.

We werken met een toetskalender waarop alle af te nemen toetsen gedurende het schooljaar vermeld staan. Deze is opgesteld door de intern begeleider. De tussenresultaten worden door de groepsleerkracht en de interne begeleider geanalyseerd en ook op schoolniveau besproken met het team. Naar aanleiding van de resultaten worden er groepsplannen geschreven. De tussenresultaten uit de toetsen helpen ons om ons onderwijs te optimaliseren. De tussenresultaten worden geregistreerd in het digitaal leerlingdossier (Parnassys en worden gecommuniceerd aan ouders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure advies voortgezet onderwijs.

  • In groep 8 worden de Cito B toetsen gemaakt voor Begrijpend Lezen, Spelling en Rekenen.
  • In november krijgen de lln een voorlopig schooladvies VO. Het voorlopig schooladvies wordt bepaald op basis van een breed beeld over de ontwikkeling van een leerling, opgedaan door professionele ervaringen en observaties. Er wordt dus gekeken naar Cito-toetsresultaten        (groep 6, 7 en 8), maar ook naar methodetoetsen, werkhouding, inzet, sociaal emotionele vaardigheden.
  • Het voorlopig advies wordt via Leerling in Beeld Doorstroomtoets met Cito gedeeld.
  • Begin februari maken de lln van groep 8 de doorstroomtoets. We kiezen voor de papieren versie, zodat lln kunnen terugbladeren, controleren en notities in teksten kunnen maken.
  • School ontvangt uiterlijk half maart de resultaten van de doorstroomtoets van Cito.
  • IB en leerkracht van groep 8 bepalen nu, in overleg met directie, het definitieve advies VO. Wanneer een leerling op de doorstroomtoets laat zien over meer kennis en vaardigheden te beschikken, dan op grond van het schooladvies werd verwacht, dan wordt het schooladvies bijgesteld naar het advies dat uit de toets kwam. Als een bijstelling niet in het belang van het kind is, mag de school er ook voor kiezen niet of maar gedeeltelijk bij te stellen. School blijft hierover helder communiceren met de ouders van de lln. 
  • De lln krijgen hun definitieve advies, samen met de resultaten van de doorstroomtoets mee naar huis. Op de dag dat ze het advies meekrijgen, hebben de lln in een klein een-op-een gesprekje hun advies al te horen gekregen van hun leerkracht. 
  • In een brief, bij het advies gevoegd, wordt ouders gevraagd of ze bezwaar hebben tegen de overdracht van het dossier van hun kind aan het VO. Alleen bij bezwaar melden ouders dit aan de school.
  • Als lln hun definitieve advies hebben ontvangen, is er in de dagen daarna voor lln en hun ouders nog gelegenheid om in een 10 minutengesprek advies en rapport te bespreken. 
  • In de laatste week van maart melden de lln zich aan bij de school voor VO van hun keuze.
  • Als de VO school daar om vraagt, draagt school de dossiers van de lln over.
  • In april en mei doet de leerkracht van groep 8 de z.g. warme overdracht aan de scholen voor VO in persoonlijke gesprekken met collega’s van het VO.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid

Wanneer kinderen zich veilig voelen op school is er ruimte om te leren.

Betrokkenheid

Wanneer kinderen onderdeel zijn van hun leerproces, weten waar ze staan en waar ze naar toe gaan en verantwoordelijk kunnen nemen over hun leerproces leren ze meer.

Welbevinden

Wanneer kinderen zich fijn voelen met zichzelf en in relatie tot anderen is er ruimte om te leren.

Alle drie de bovenstaande punten staan centraal in de school. Ze zijn geïntegreerd in ons lesgeven en onderdeel van onze jaarlijkse metingen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Betrokkenheid
  • Welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven