Curtevenneschool

Parklaan 3 1241 BG Kortenhoef

  • Schoolfoto van Curtevenneschool
  • Schoolfoto van Curtevenneschool
  • Schoolfoto van Curtevenneschool
  • Schoolfoto van Curtevenneschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Voor vervanging van leerkrachten kijken wij in eerste instantie binnen ons team naar mogelijkheden om een verlof zelf op te vangen.

In tweede instantie kijken we naar de invalpool. 

De geschiedenis leert ons dat we binnen ons team bijna altijd mogelijkheden vinden om de vervanging van een leerkracht goed op te vangen. Wij hoeven zelden gebruik te maken van de invalpool.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het onderwijs in groep 1-2 kenmerkt zich door:

  • thematisch en betekenisvol aanbod, aansluitend bij voorkennis;
  • spelend leren;
  • plezier en succeservaringen;
  • vanuit keuzes naar zelfstandig, geordend en gepland werken;
  • leren omgaan met uitgestelde aandachtdoorgaande leerlijnen naar groep 3.

In groep 1-2 worden leeractiviteiten georganiseerd t.b.v. ontwikkeling in de volgende leerlijnen:

  1. Taal
    Spreektaal staat centraal en wordt er veel aandacht besteed aan woordenschat en auditieve waarneming. Er wordt de belangstelling gewekt voor de gesproken én geschreven taal. Begrippen en vaardigheden die van belang zijn voor het aanvankelijke lezen worden ontwikkeld. Hiervoor gebruiken we ook de methode Kleuteruniversiteit. Wij werken in deze groepen met de methode Kleuteruniversiteit en bieden letters aan volgens de methodiek van José Schraven. Dit is een moderne methode, waarin belangrijke kleutervaardigheden aan de hand van centrale thema’s uitgewerkt zijn in lessen met gevarieerde opdrachten.
    In de activiteiten zijn o.a. leerdoelen verwerkt m.b.t.:
    - woordenschat;
    - auditieve en visuele vaardigheden;
    - begrijpend luisteren.
  2. Rekenen
    - vormen
    - tellen
    - cijfers
    - oriëntatie in de ruimte
    - tijdsbesef
    - meten
  3. Sociaal-emotionele ontwikkeling
    Er worden in de klas lessen gegeven met de methode Leefstijl en de methode Kleuteruniversiteit. Daarnaast zijn kleuters de hele dag bezig met het ontwikkelingen van hun sociale vaardigheden. Dit proces wordt begeleid door de leerkracht. Er zijn ook handpoppen waarmee de leerkracht deze sociale vaardigheden met de kinderen oefent.
  4. SpelDe leerkracht stimuleert, inspireert en begeleidt verschillende spelvormen tijdens kring, circuitopdrachten en het spelen/leren in hoeken. Spel stimuleert: de motorische ontwikkeling; de sociaal-emotionele ontwikkeling; de taalontwikkeling; het probleemoplossend denken; het inzicht in oorzaakgevolgrelaties; en leert leerlingen de wereld om hen heen beter te begrijpen.
  5. Motoriek
    Fijne motoriek
    Binnen de activiteiten in het circuit en het spelen/leren wordt gewerkt aan de leerdoelen van de fijne motoriek zoals schilderen, tekenen, bouwen, knippen, plakken enz. Om te werken aan leerdoelen m.b.t. het voorbereidend schrijven gebruiken we de methode Krullenbol. Schrijfritmiek vormt de rode draad doorheen de methode. Het is een wisselwerking tussen klank en beweging. Kinderen leren door muziek de samenhang voelen tussen lichamelijke bewegingen en bewegingsuitdrukkingen op papier. De kinderen beginnen altijd met symmetrische opdrachten en op latere leeftijd wordt dat assymetrisch en leren de kinderen ook door middel van een versje de juiste potloodgreep.
    Grove motoriek
    Dagelijks wordt er minimaal een half uur buiten gespeeld.Tijdens de gymlessen wordt gewerkt uit een eigen methode met een doorlopende leerlijn die aansluit op groep 3.
  6. Digitale geletterdheid
    De vier leerlijnen digitale geletterdheid zijn geïntegreerd in het thematisch aanbod. Daarnaast is er jaarlijks een projectweek waarin de leerlingen activiteiten krijgen aangeboden vanuit de leerlijnenen digitale geletterdheid. De groepen 1-2 draaien ook mee in het schoolbreed georganiseerde Digidorp.
  7. Engels
    Omdat Engels steeds belangrijker wordt in onze samenleving bieden wij Engels aan vanaf groep 1. In Blink Engels voor de onderbouw zingen de kinderen met Bobo mee en leren spelenderwijs Engelse woorden, een gesprekje voeren en leggen ze de basis voor de Engelse leerlijn.
  8. Cultuur en burgerschap
    Naast het ontwikkelen van vaardigheden binnen de leerlijnen, leren kinderen over muziek/dans/drama als onderdeel van (onze) cultuur. -Activiteiten binnen de leerlijn burgerschap zijn geïntegreerd in het thematisch aanbod. Daarnaast volgen we de schoolbrede evenementenkalender.
  9. Verkeer
    Lesactiviteiten binnen de leerlijn verkeer worden aangeboden in losse projecten, soms via externe organisaties aangeboden. Deze activiteiten richten zich in de groepen 1-2 op veiligheid in het verkeer.


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We werken met weekroosters per leerjaar waarin de lestijd is verdeeld over de verschillende vakken, afhankelijk van het curriculum voor het betreffende leerjaar.
Afhankelijk van de onderwijsbehoefte van de groep of van individuele leerlingen wordt de lestijd tussentijds aangepast.

Basisvaardigheden

1) Technisch + begrijpend lezen, taal, spelling en schrijven
Taal
Kinderen leren de Nederlandse taal zodanig te beheersen, dat zij in staat zijn hun gedachten en gevoelens onder woorden te brengen en volgens bepaalde regels te communiceren met elkaar.  In groep 3 werken wij met de methode voor het aanvankelijk lees- en spellingsonderwijs nl de methode Lijn 3. In de groepen 4 t/m 8 werken wij met een methode Staal.

Spelling
In ons taalaanbod besteden wij veel tijd aan het oefenen van de spelling. Naast het spelling gedeelte van Staal gebruiken wij hiervoor ook het computerprogramma van Staal, aangevuld met de oefensoftware van Gynzy. Vanaf halverwege het jaar gebruikt groep 3 voor spelling ook de methode Staal. Dit als aanvulling op Lijn 3 en voorbereiding op groep 4.

Aanvankelijk lezen
In groep 3 begint het methodisch leesonderwijs. De kinderen leren klanken aan tekens (letters) te koppelen en eenvoudige woorden en zinnen te lezen. Wij gebruiken hiervoor de al eerder genoemde nieuwe methode Lijn 3.

Voortgezet lezen
De techniek van het lezen wordt in groep 4 t/m 8 verder ontwikkeld. De kinderen leren complexe woorden en zinnen lezen. Ze leren ook de inhoud van geschreven teksten te begrijpen en op een efficiënte wijze informatie uit geschreven teksten te halen (begrijpend lezen). Dit gebeurt in de groepen 4 en 5 met de oefenboeken van José Schraven. Daarnaast gebruiken wij ook het niveau lezen, tutorlezen, stillezen en voorlezen. Het oefenen van goed en vlot technisch lezen wordt gedurende de gehele basisschool gedaan.

Begrijpend lezen
In de groepen 4 (januari) tot en met 8 gebruiken we de methode Close Reading.

Leesbeleving
Vanuit plezier meer leren’ is iets wat ook voor het leesonderwijs opgaat. Naast de methodische aanpak in groep 3, het begrijpend lezen door de groepen heen en het klassikaal lezen, vinden wij leesbeleving en leesplezier voor kinderen belangrijk. Voor ons onderwijs houdt dit in: aantrekkelijke boeken, onderwerpen die de kinderen aanspreken, boekpromotie door het delen van ervaringen en het loslaten van het lezen in AVI-niveaus

Schrijven
Kinderen leren goed leesbaar te schrijven in een schuin doorlopend of in een blokschrift lettertype. Om beter aan te sluiten bij de aanvankelijke leesmethode starten wij in groep 3 met het lopend schrift (aan elkaar schrijven). Daarna zal het van de motorische vaardigheden van de leerling afhangen hoe het vervolg zal zijn. Sommige kinderen mogen hun dictees ook digitaal maken als het handschrift moeilijk leesbaar blijft. In de bovenbouw ontwikkelen de kinderen een vlotter schrijftempo en een leesbaar persoonlijk handschrift. De kinderen leren dit o.a. door teksten te schrijven en werkstukjes te maken. We gebruiken daarvoor in de groepen 3 t/m 8 de methode Klinkers.

2) Rekenen en wiskunde
Het rekenonderwijs wordt gekenmerkt door begripsvorming van getallen en inzicht in rekenkundige bewerkingen. Door gerichte instructie en veel oefenen krijgen kinderen inzicht in getallen en hun betekenis en functie. Ook leren zij een eigen oplossingsstrategie te gebruiken voor verschillende rekenproblemen. Voor ons rekenonderwijs gebruiken we Gynzy in combinatie met Wereld In getallen. Doordat Gynzy gepersonaliseerd werkt, maakt iedereen opgaven die bij het niveau van hem of haar past. Voorafgaand aan een les kan de leerkracht per leerdoel zien welke leerlingen het doel al beheersen. Zij hoeven dan niet mee te doen aan de instructie, maar kunnen meteen aan de slag. Wanneer de kinderen de les af hebben, gaan ze verder met opdrachten uit de zogenoemde 'Werelden'. Hier kan het kind verdiepingsopdrachten of herhalingsopdrachten maken die aansluiten bij het doel van de les. Daarnaast beschikt Gynzy over diverse educatieve spelletjes. Ook kunnen we gebruik maken van verrijkende materialen die aansluiten bij leerlingen die meer uitdaging nodig hebben; zoals Rekentijgers.

3) Digitale geletterdheid (geïntegreerd in verschillende vakken)
We werken aan de volgende leerlijnen:

  • ICT-vaardigheden
  • informatievaardigheden;
  • mediawijsheid
  • computational thinking

Vanaf groep 1 wordt met tablets gewerkt. In de groepen 3 tot en met 8 worden Chromebooks gebruikt door alle leerlingen voor met name de verwerking van de lesstof, extra oefeningen en het maken van presentaties. We gebruiken hiervoor verschillende oefenprogramma’s en programma’s die bij een methode horen. Wij zien het als een waardevol hulpmiddel voor het leerproces van de kinderen. Wij doen mee aan de Week van de Mediawijsheid en zien het ook als onze taak om kinderen hier bewust mee om te leren gaan. Vanaf groep 3 ondertekenen de kinderen een internetprotocol. Dit protocol beschrijft wat de kinderen met de computer mogen doen en wijst hen op de gevaren van het gebruik van internet. In de groepen 1 en 2 wordt het internetprotocol besproken met kinderen.

4) Burgerschapsvorming

Burgerschapsonderwijs richt zich op het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en attitudes bij kinderen, zodat ze actieve en betrokken burgers kunnen worden in de samenleving. Het is bedoeld om kinderen te leren over democratie, mensenrechten, sociale verantwoordelijkheid, diversiteit, duurzaamheid en andere belangrijke aspecten van burgerschap. Burgerschapsonderwijs is op onze school in de groepen 1-8 geïntegreerd binnen verschillende vakken (o.a. taal, lezen, wereldoriëntatie). Binnen deze lessen leren kinderen binnen deze burgerschap domeinen: - democratie (vrijheid en gelijkheid, macht en inspraak, democratische cultuur) - diversiteit (identiteit, diversiteit, solidariteit) - digitaal samenleven Daarnaast organiseren we op school activiteiten of nemen we deel aan (landelijke) activiteiten die passen bij bovenstaande domeinen.
We hebben een kinderraad, bestaande uit één leerling uit de groep 5 tot en met 8. Deze leerlingen worden democratisch gekozen en vergaderen eens in de zes weken onder leiding van de intern begeleider. Ze mogen meebeslissen over zaken die spelen op school en zelf ideeën inbrengen.

Overige vakken
Naast de lestijd voor basisvaardigheden is er lestijd voor wereldoriëntatie (aardrijkskunde, topografie, geschiedenis, natuur & techniek), Engels, bewegingsonderwijs, verkeer, studievaardigheden, muziek en kunstzinnige/culturele vorming.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het School Ondersteunings Profiel (SOP) / Zorgplan wordt weergegeven welke mogelijkheden er op de Curtevenneschool zijn om leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften te begeleiden. De ondersteuning die de school kan bieden, wordt beschreven op twee niveaus: Basisondersteuning en extra ondersteuning. 

Binnen de groepen helpen we kinderen in 3 basisgroepen: de 'meer'groep, de basisgroep en de 'weer'groep. Alle kinderen krijgen de basisstof met meer of minder instructie van de leerkracht. Voor de extra ondersteuning in de klas zijn er 2 onderwijsassistenten.

Wanneer het leren heel makkelijk gaat bieden we voor deze kinderen extra activiteiten en leerstof. Voor de kinderen voor wie het leren juist moeilijk gaat bieden we extra ondersteuning buiten de groep met een remedial teacher. Er zijn twee remedial teachers en een hb-specialist aan de school verbonden.

Daarnaast bieden we voor de leerlingen uit de groepen 5 en 6 die het nodig hebben een sociale-vaardigheidstraining.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We werken samen met Unita (samenwerkingsverband) en de taalschool om leerlingen met een extra ondersetuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er is een warme overdracht vanuit de peuterspeelzalen en kinderopvang naar onze school. Goede samenwerking vinden wij heel belangrijk.

Terug naar boven