Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De eerste vrijdag van de maand gaat groep 2 tot 12:00 naar school zodat aan een aantal zaken extra aandacht besteed kan worden.
Schoolondersteuningsprofiel
In het schoolondersteuningsprofiel legt het schoolbestuur ten minste eenmaal per 4 jaar vast welke ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen die dat nodig hebben. Ook staat hierin welke ambities de school heeft voor de toekomst. Leraren, schoolleiding en bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.
Expertise binnen en buiten de school
Op basis van het profiel inventariseert de school welke expertise ze nog moet ontwikkelen en wat dat betekent voor de (scholing en toerusting van) leraren. Leraren en ouders hebben adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel via de medezeggenschapsraad van de school. De school plaatst het profiel in de schoolgids en eventueel op de website van de school, zodat iedereen (ouders, leerlingen en andere partijen) kan zien welke ondersteuning de school biedt.
Dekkend aanbod binnen het samenwerkingsverband
Het samenwerkingsverband legt alle profielen bij elkaar om te beoordelen of het daarmee een dekkend aanbod kan realiseren. Doel is immers dat alle leerlingen een passende plek krijgen. Op basis van de schoolprofielen stelt het samenwerkingsverband de basisondersteuning vast. Dit is de ondersteuning die alle scholen binnen het samenwerkingsverband kunnen bieden. Het gaat dan bijvoorbeeld om ondersteuning voor meer en minder begaafde leerlingen en om het omgaan met gedragsproblemen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het met zorg aanbieden van een verantwoord pedagogisch en didactisch onderwijsaanbod speelt zich af in een zeer dynamisch werkgebied. In dit veld zijn veel personen en instanties actief betrokken. De leerkracht is primair verantwoordelijk voor het aanbieden van een afgestemd leerstofaanbod en begeleiding in een veilige en uitdagende omgeving. Deze elementen zijn altijd onderhevig aan ontwikkeling en onze ambities liggen ook bij het consolideren en uitbreiden van de kwaliteiten op deze gebieden.
Op het gebied van leerlingen met een extra onderwijsbehoefte is er nog winst te maken om te differentiëren. Er wordt gedifferentieerd op drie niveaus m.b.t aanbod en instructie. Hoe dit gebeurt, wordt beschreven in het handelingsgerichte plan dat de leerkracht opstelt. Daarvoor zijn inzicht in leerlijnen, kunnen differentiëren m.b.t. instructie en verwerking en klassenmanagementvaardigheden essentieel. Ten behoeve van ontwikkeling van eigenaarschap en zelfsturing van leerlingen zijn coachende en begeleidende vaardigheden van leerkrachten essentieel. Pedagogisch optimisme, uitgaan van basisbehoeften, eigenaarschap en respect vormen belangrijke pijlers in het denken over en handelen naar kinderen.
Na de zomervakantie zijn alle kinderen in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar van harte welkom om te komen chillen, spelen en ontdekken bij de nieuwe BSO in It Tillehûs in Kootstertille. Wij als school zijn erg blij met deze samenwerking want wij verlenen de BSO toegang tot het ons speelterrein. Wilt u meer informatie over buitenschoolse opvang of uw kind(eren) aanmelden voor deze BSO? Kijk dan op de site voor meer informatie: https://www.tikokinderopvang.nl/bso-kootstertille