Basisschool De Rozebottel

Sportlaan 14 7958 SM Koekange

  • Schoolfoto van Basisschool De Rozebottel
  • Schoolfoto van Basisschool De Rozebottel
  • Schoolfoto van Basisschool De Rozebottel
  • Schoolfoto van Basisschool De Rozebottel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van de methodegebonden toetsen worden door de leerkrachten bekeken en geanalyseerd. De analyse geeft weer wat de leerlingen al weten en waar ze nog instructie in behoeven. De vervolgstappen worden opgenomen in de dagplanning en de groepspannen. Deze stappen worden dagelijks geëvalueerd.

De resultaten van de niet-methodegebonden toetsen (Cito LOVS) worden 2x per jaar met het hele team bekeken en geanalyseerd. Dit doen we op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. Hebben de interventies hun doel bereikt? Waar gaat het goed, waar moeten we op inzetten? We bekijken met het hele team de trends van de afgelopen jaren. Met deze data stellen we een nieuw verbeterplan op voor het komende half jaar. Deze interventies worden opgenomen in de groepsplannen en de dagplanning van de leerkracht en leerlingen.

De toetsen laten dus zien waar we staan. Welke onderdelen worden beheerst en waar moeten we nog (extra) op inzetten. Deze toetsen bepalen voor een deel ons lesprogramma.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op obs De Rozebottel proberen we een fijne sfeer te creëren, zodat iedereen er zich thuis voelt. We gaan met elkaar om op respectvolle wijze. Ieder kind mag er zijn, dat komt de sociale vorming en de leerprestaties enkel ten goede. Een van de dingen die ook gedaan wordt, is het promoten van goed gedrag en bewustmaken van soms onbedoeld verkeerd gedrag. Hierdoor krijgen leerlingen inzicht in het eigen gedrag en het gedrag van anderen. Dit is tevens een uitgangspunt van de kanjermethode. De Kanjertraining geeft leerlingen handvatten in sociale situaties, waarbij ze geconfronteerd worden met de gevolgen van hun gedrag. Deze informatie krijgen ze van hun klasgenoten en indien nodig van de leerkrachten.

Tijdens de Kanjertraining staan de vijf uitgangspunten (afspraken) centraal.  

• We vertrouwen elkaar  

• We helpen elkaar 

• Niemand speelt de baas  

• Niemand lacht uit  

• Niemand doet zielig 

 Het belangrijkste doel van de Kanjertraining is dat een kind positief over zichzelf en een ander leert denken. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Vertrouwen
  • Positiviteit

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven