Op welke manier informeert deze school de ouders?
*tijdens contactmomenten op school (kennismakingsgesprekken, voortgangsgesprekken);
*leerlingen krijgen twee maal per jaar een rapport;
*via het ouderportaal van Parnassys;
*via Parro;
*via de schoolwebsite;
*via de nieuwsflits;
We verwachten dat ouders aanwezig zijn bij de kennismakingsgesprekken en op andere afgesproken contactmomenten. Daarbij is helder voor school en ouders wanneer aanwezigheid verwacht wordt en waarom. Gesprekken tussen leraren, leerlingen en ouders worden vanuit gelijkwaardigheid gevoerd. Iedereen heeft zijn eigen actieve inbreng. We streven ernaar dat leerlingen bij bepaalde gesprekken zelf aanwezig zijn.
Contact ouders-school, indien ouders gescheiden zijn
Helaas steeds vaker komt het voor dat school gesprekken voert met gescheiden ouders. Het is helaas onmogelijk om in alle gevallen dubbele gesprekken te voeren.
Daarom voert school het volgende beleid op het gebied van gesprekken met gescheiden ouders:
*Uitgangspunt is dat, ook wanneer ouders gescheiden zijn, school gesprekken voert met beide ouders tegelijk. Ouders komen gezamenlijk op school voor de oudergesprekken. Of de eerstverantwoordelijke ouder informeert de andere ouder als dat mogelijk is.
* Informatie zoals nieuwsbrieven en schoolkranten kan en zal aan beide ouders worden verstrekt.
*Indien de ouders onderling geen goed contact hebben:
-lopen de eerste contacten met de eerstverantwoordelijke ouder-worden gesprekken gepland met de eerstverantwoordelijke ouder.
-Als de andere ouder aangeeft ook gesprekken te willen voeren los van de eerst verantwoordelijke ouder, dan wordt deze ouder uitgenodigd voor het gesprek met de eerstverantwoordelijke ouder.
-de leerkracht zorgt voor informatie in tweevoud (behalve het schoolrapport).
Slechts op verzoek van de tweede ouder worden in uitzonderlijke situaties aparte gesprekken gepland. Daar moet een zwaarwegend belang voor de leerling voor zijn. Deze gesprekken mogen ook telefonisch plaatsvinden.
*Gesprekken over het kind vinden op school plaats.(Richtlijn hierbij is hetgeen verwoord is in artikel 11 en 13 van de Wet op het Primair Onderwijs).
Indien sprake is van een gebrekkige of geheel ontbrekende communicatie tussen de gescheiden ouders is de school eveneens op grond van de wet verplicht om de niet met het ouderlijk gezag belaste ouder desgevraagd informatie te verschaffen over belangrijke feiten en omstandigheden die het kind of de opvoeding van het kind betreffen.
Deze plicht vervalt alleen indien de informatie niet op dezelfde manier ook wordt verschaft aan de ouder die wel met het ouderlijk gezag is belast, of als het belang van het kind zich tegen het verschaffen van de informatie verzet. Dit volgt uit artikel 1:377c Burgerlijk Wetboek.
Indien de ouders vragen hebben over hun kind of over ontwikkelingen in de groep nemen zij in eerste instantie contact op met de betreffende leerkracht. In tweede instantie kan de directie worden benaderd.
Indien oudersonvoldoende de nederlandse taal beheersen kan, indien mogelijk, een tolk worden ingezet.De inzet tolk wordt vanuit bestuurskantoor geregeld.