De Brug

Derksweg 264 7891 PR Klazienaveen

Schoolfoto van De Brug

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 is bij de kinderen van groep 8 de Route-8 Eindtoets afgenomen. Het percentage leerlingen dat het fundamenteel niveau niet heeft behaald op taal en rekenen ligt boven het landelijk gemiddelde. Dit is een punt van zorg. Er wordt dagelijks hard gewerkt om de kwaliteit van het onderwijs op De Brug te verhogen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van kinderen zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Het volgen van de ontwikkeling gebeurt al in de groepen 1 en 2. Voor het volgen van onze kleuters gebruiken wij de leer- en ontwikkelingslijnen Jonge Kind van ParnasSys. 

Aan de hand van de methodetoetsen, de leerlijnen binnen onze methode Snappet en de toetsen van het leerlingvolgsysteem (Boom Leerlingvolgsysteem) kunnen wij de ontwikkeling van onze kinderen volgen en zien wij of de doelen van de groepen 3 t/m 8 zijn behaald. Het volgen van de kinderen is een voortdurende cyclus die wij doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij de onderwijsbehoeften van de kinderen (Plan-Do-Check-Act). Wij hanteren hierbij de zeven principes van Handelingsgericht werken:

  1. Onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal stellen. Denk aan de instructie, de leertijd en uitdaging.
  2. Afstemming en wisselwerking tussen kind en zijn omgeving: de groep, de leerkracht, de school en de ouders. De omgeving moet goed afgestemd zijn op wat het kind nodig heeft.
  3. De leerkracht doet ertoe. Hij kan afstemmen op de verschillen tussen de leerlingen en zo het onderwijs passend maken.
  4. Positieve aspecten zijn van groot belang. Dit gaat niet alleen om de positieve aspecten van het kind, maar ook van de leerkracht, de groep, de school en de ouders. Als een leerkracht een negatief beeld heeft van de leerling, dan zie hij vaak alleen nog maar het negatieve gedrag. Het is belangrijk dat de leerkracht dan zoekt naar positief gedrag, dan zijn er meer mogelijkheden om het probleem op te lossen.
  5. Constructieve samenwerking tussen school en ouders. De verantwoordelijkheid voor initiatief ligt bij de school. Maar de school geeft wel de verwachtingen over de verantwoordelijkheid van ouders duidelijk aan.
  6. Doelgericht werken. Het team formuleert doelen met betrekking tot leren, werkhouding en sociaal emotioneel functioneren. Het gaat hierbij zowel om korte als lange termijndoelen. De doelen worden geëvalueerd volgens de HGW-cyclus (zie hieronder). Ze worden SMARTI geformuleerd.
  7. De werkwijze van school is systematisch en transparant. Er zijn duidelijke afspraken over wie wat doet en wanneer.

De leerkracht analyseert de resultaten en bespreekt deze uitkomsten met onze intern begeleider. Indien nodig worden er aanpassingen gemaakt in de leerstof, bijvoorbeeld ten aanzien van tijdsinvestering, aanbod en didactiek. Het doel van het afnemen van de toetsen is het volgen van de leerlingen in hun ontwikkeling en beoordelen of zij ten opzichte van zichzelf groei laten zien.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ouders en kinderen krijgen eind groep 7 hun preadvies te horen in een gepland gesprek met de groepsleerkracht(en). In groep 8 worden ouders op verschillende momenten geïnformeerd over de organisatie van het Voortgezet Onderwijs (verschillende scholen en schooltypes) en de Open dagen en Doe-middagen. In februari worden, na afname van de Doorstroomtoets (m.i.v. huidig schooljaar i.p.v. de eindtoets groep 8) de schooladviesgesprekken gehouden.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Brug wil een boeiende school zijn en daarbij zijn sociale opbrengsten erg belangrijk. De maatschappij vraagt veel van jongeren op dit moment en kinderen moeten al jong leren om keuzes te maken en verantwoordelijk te zijn voor de keuzes die ze maken. Vanuit onze visie vinden we samen en verbinden erg belangrijk. Dat zijn zaken waarvoor de school van toegevoegde waarde is. Samen leven en leren leer je in de praktijk van elke dag. We doen dat door regelmatig coöperatieve en groepsvormende werkvormen in te zetten. Bewegen hebben we gekozen omdat bewegen op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Je moet bewegen om gezond te blijven. Daarnaast moet je soms ook mee bewegen met een ander om samen verder te komen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Leren
  • Groeien

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In mei 2023 heeft de inspectie een bezoek gebracht aan CB De Brug. Het volgende is in het inspectierapport naar voren gekomen:

CB De Brug heeft de uitkomsten van de audit (september 2021) ter harte genomen en op alle fronten een stevige kwaliteitsslag gemaakt. De school heeft in korte tijd een kwaliteitscultuur neergezet, waarbinnen het team werkt aan verbetering van het onderwijs en de leerlingen in beeld heeft. Er staat een team dat betrokken is bij de ontwikkeling van de visie van de school voor de komende planperiode. De communicatie met de ouders is open en transparant. Ondanks de kwaliteitsslag die De Brug heeft gemaakt is de kwaliteit van het onderwijs nog onvoldoende.

Aan de volgende onderdelen moet op korte termijn worden gewerkt: 

- Het afstemmen van de instructie en de verwerking daarvan op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. (differentiatie)

- Versterken van de samenhang van het burgerschapsonderwijs en dit structureel volgen.

Na een jaar zal de inspectie een herstelonderzoek gaan uitvoeren op De Brug.

Terug naar boven