Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in een groep, met elk een zelf gekozen dierennaam. We werken met moderne methodes, gericht op de gestelde doelen voor verschillende vakgebieden. De instructie wordt op meerdere niveaus aangeboden. Kinderen verwerken de leerstof op eigen niveau. We plannen veel tijd in voor de basisvaardigheden rekenen, lezen en taal.
In groep 1 en 2 wordt thematisch gewerkt vanuit een beredeneerd aanbod. Er wordt gewerkt aan voorbereidende taal-, lees- en rekenactiviteiten alsmede oriëntatie op jezelf en de wereld. Ook is er ruim tijd voor het samen (buiten) spelen en gericht bewegen.
De volgende methodes worden gebruikt:
Atlantis: technisch en begrijpend lezen
Staal Spelling vanaf groep 4.
Snappet leerlijnen: rekenen en taal
Thematisch werken
Kind op Maandag: Bijbelse Geschiedenismethode met bijbel- en spiegelverhalen
Vreedzame School: sociaal/emotionele ontwikkeling
Het accent ligt in de ochtenden op lezen, taal en rekenen en in de middagen meer op Thematisch werken en Talentontwikkeling. We vinden het heel belangrijk dat kinderen zich in balans voelen en hierdoor beter tot leren komen.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22.02
Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeente Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22.02. Samen zorgen wij ervoor dat elk kind in het regionale samenwerkingsverband mee kan doen. Het onderwijs op de scholen is zo ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van het kind. Dit noemen wij de basisondersteuning.
Soms lukt het een school niet om dat onderwijs te bieden, dat passend is voor het individuele kind. Dan volgt er een gesprek met de ouders/verzorgers. Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school hiervan niet kan waarmaken en wat wel mogelijk is. De school hoeft het traject niet alleen te doorlopen. We kunnen een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hierin een belangrijke rol. Binnen Stichting Viviani kunnen wij de hulp inroepen van aanwezige expertise vanuit het Ondersteuningsteam. Ook is het mogelijk om vanuit het Samenwerkingsverband hulp en begeleiding in te schakelen. Het DOA (Domein Overstijgend Analyse team) bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners vanuit de regio.
Samen met de ouders/verzorgers en mogelijke externen wordt gekeken wat een goede vervolgstap kan zijn voor de ontwikkeling van het kind. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is. Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs. Binnen het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen:
- De Toermalijn (Speciaal Basisonderwijs)
- De Catamaran (Speciaal Basisonderwijs)
- De Aventurijn (Speciaal Onderwijs)
- De Springplank (Speciaal Basisonderwijs, Mytylschool)
- De Trianthaschool (Speciaal Onderwijs)
Op deze scholen werken leerkrachten en deskundigen met specifieke kennis en hebben ze ervaring en tijd om kinderen en/of leerkrachten te begeleiden en ondersteunen. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een reguliere basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen wanneer de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) krijgt. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Op onze school bieden wij basisondersteuning en daarnaast extra ondersteuning. Wanneer kinderen dit nodig hebben kunnen wij ze binnen en/of buiten de groep ondersteuning geven op de volgende niveau's:
- Niveau 1 (basis): Hierbij gaat het om de zorg en de begeleiding die wij standaard bieden aan alle kinderen die het reguliere aanbod krijgen binnen de groep.
- Niveau 2 (intensief): Hierbij gaat het om extra zorg en begeleiding aan kinderen die het reguliere aanbod alleen kunnen volgen d.m.v. pre-teaching en verlengde instructie.
- Niveau 3 (meer): Hierbij gaat het om de zorg en begeleiding aan de kinderen die meer verdieping en verrijking nodig hebben.
- Niveau 4 (Ontwikkelingsperspectief OPP): Hierbij gaat het om leerlingen die deels of geheel losgekoppeld zijn van het reguliere programma en voor wie een OPP is opgesteld op basis van passende perspectieven voor taal en/of rekenen, maar ook op gebied van gedrag. Ook schrijven wij een OPP wanneer de verwachting is dat een kind gaat uitstromen op het gespecialiseerd onderwijs, het SO of SBO.
Elke school wil graag een goede school zijn voor alle kinderen. Dat willen we ook. Helaas zijn er soms ook grenzen aan wat we kunnen. Het schoolondersteuningsprofiel helpt ons om te kijken wat we wel en niet kunnen. Soms kunnen we niet anders dan constateren dat we handelingsverlegen zijn. Uiteraard zullen we ons uiterste best doen om aan te sluiten bij de onderwijskansen en onderwijsbehoeften van leerlingen. Mocht dat niet lukken dan proberen we, samen met ouders en eventuele externen een passende oplossing te zoeken. De centrale vraag die wij hierbij stellen is: Kunnen wij dit kind, in deze klas, met deze leerling in voldoende mate passend onderwijs bieden? Is dit verantwoord voor de leerling, voor de klasgenoten en voor de leerkrachten?
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Op niveau 1 (basis) en niveau 2 (intensief) zetten wij flink in op het verbeteren van de instructie d.m.v het EDI-model (Expliciete directe instructie). Alle leerkrachten hebben de cursus EDI via E-wise gevolgd en d.m.v. observaties en collegiale consultatie worden de instructies aan de kinderen sterker weggezet. Daarnaast zetten wij in op de ondersteuning binnen de groepen, zodat de vaste leerkracht de pre-teaching en de verlengde instructie kan geven aan de kinderen die dit nodig hebben.
- Op niveau 3 (meer) willen wij schoolbreed betere afspraken maken over het compacten en verrijken van de leerstof van de kinderen die meer aankunnen. Daarnaast willen wij in gaan zetten op het uitbreiden van een uitdagend aanbod naast de reguliere lesstof. Hierin moet een doorgaande lijn komen binnen de gehele school.
- Op niveau 4 (ontwikkelingsperspectief OPP) worden bestaande en nieuwe OPP's nog scherper weggezet en wordt het meer een levend document, voor zowel leerkrachten, het kind als de ouders/verzorgers. Daarnaast worden tussendoelen nog beter geëvalueerd en worden doelen, zo nodig, tussendoor bijgesteld. Dit moet duidelijk worden verantwoord.
Op de Brug werken we samen met de opvangorganisatie De Wiebelboot. Zij verzorgen op school de voorschool die toegankelijk is voor kinderen van 2 1/2 tot 4 jaar. De Wiebelboot biedt ook, tegen betaling, voor- en naschoolse opvang aan.