VSO St. Jan Baptist

Schoolstraat 81 6466 HV Kerkrade

  • St. Jan Baptist
  • St. Jan Baptist
  • St. Jan Baptist
  • St. Jan Baptist
  • St. Jan Baptist

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

School heeft veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling. Kinderen  ervaren dat ze goed zijn zoals ze zijn en leren emoties herkennen, begrijpen en reguleren. Het overbrengen van waarden en normen is een belangrijk aspect van de opvoeding. Deze zijn gericht op veiligheid, respect en verantwoordelijkheid.Hieraan wordt gestalte gegeven middels School Wide Positive Behavior Support. 

Het Crisisontwikkelingsmodel biedt de leerkracht en de leerling handvatten om escalatie van een crisissituatie te voorkomen door tijdige herkenning/signalering en bijsturing. Een voorbeeld hiervan is het signaleringsplan welk voor de leerlingen is vertaald in een emo-schijf die door leerlingen en medewerkers gehanteerd wordt. Veel aandacht gaat uit naar preventieve interventies en eigenaarschap echter ondanks dit kan het voorkomen dat een leerling de controle over zijn eigen gedrag verliest. In zulke situaties kennen we rust-time out ruimtes binnen school. Hierin krijgt de leerling de gelegenheid krijgt om (begeleid) zijn rust te hervinden in een veilige ruimte buiten de klas. Mocht een rust-time out interventie nodig zijn wordt dit steeds gedocumenteerd en met ouders/verzorgers besproken. Teamleden worden jaarlijks getraind in DDG (een training waarin met leert omgaan met Dreigend Destructief Gedrag).

In het uiterste geval hanteert school een protocol voor schorsing en verwijdering. In dat geval heeft de leerling (tijdelijk) geen toegang tot school. Om goede resultaten te behalen dienen leerlingen en leerkrachten zich veilig te voelen. Daartoe hebben wij een veiligheidsplan opgesteld waarvan het pest- en time-out protocol een onderdeel is. De school monitort de veiligheidsbeleving van onze leerlingen jaarlijks en communiceert dit naar ouders/verzorgers. De school maakt hiervoor gebruik van vragenlijsten van Q-school. De resultaten van Q-school worden met de onderwijsinspectie gedeeld en leiden tot een plan van aanpak. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Elk schoolbestuur moet van de Onderwijsinspectie aantoonbaar werken aan een verbetercultuur op haar scholen. Waarom doet de Inspectie dat?Hoe kun jezelf constateren of er een verbetercultuur op je school of scholen is?En hoe zorg je ervoor dat je zo’n cultuur creëert? Niet voor het inspectiebezoek, maar omdat je de leerlingen het best mogelijke onderwijs gunt en je docenten veel werkplezier. Waar kijkt de Inspectie naar? In het herziene onderzoekskader 2021 is de Inspectie duidelijk over wat zij verwacht over de verbetercultuur op school van besturen en schoolleiders: het bestuur bevordert een op samenwerken, leren en verbeteren gerichte kwaliteitscultuur, zodat de doelen en ambities gerealiseerd kunnen worden. Ook bevordert het bestuur dat de schoolleiding en teams gezamenlijk werken aan hun professionaliteit in relatie tot de bekwaamheidseisen en aan een verbetercultuur. De school realiseert de doelen voor goed onderwijs, die voortkomen uit haar visie en ambities. De schoolleiding zorgt daartoe voor een professionele en veilige leer- en verbetercultuur in de school. Ook op de SO/VSO St. Jan Baptist.

Terug naar boven