VSO St. Jan Baptist

Schoolstraat 81 6466 HV Kerkrade

  • St. Jan Baptist
  • St. Jan Baptist
  • St. Jan Baptist
  • St. Jan Baptist
  • St. Jan Baptist

Het team

Toelichting van de school

Ons team SO/VSO St. Jan Baptist bestaat uit ongeveer 75 medewerkers. Het team is verdeeld in:

  1. Directie en directieleden
  2. Leerkrachten
  3. Intern begeleiders
  4. Vakleerkrachten 
  5. Onderwijsondersteuners
  6. Onderwijsassistenten
  7. Diverse additionele disciplines als psychologe, orthopedagoge, logopediste, aandacht functionaris maatschappelijke zaken
  8. Conciërge

Onderstaand extra uitleg ten aanzien van:

Onderwijsassistent(e): zij ondersteunen de leerkracht in de dagelijkse praktijk bij het geven van onderwijs en het verzorgen van de leerlingen.

Onderwijsondersteuner: dit zijn medewerkers die zelfstandig werken met leerlingen onder verantwoordelijkheid van een seniorgroepsleerkracht. Deze groepsleerkracht maakt samen met de onderwijsondersteuner de handelingsplannen en de weekplanning. De leraarondersteuner voert deze uit onder het toeziend oog van de groepsleerkracht.

Vakleerkracht lichamelijke oefening: onze school hecht veel belang aan bewegingsonderwijs en werkt om deze reden dan ook gericht samen met andere opvoedings- en zorginstanties voor de jeugd. Bewegen en sport krijgen daarbij niet alleen een plek in het lesprogramma, maar passen ook in het naschools aanbod. Ons aanbod is erop gericht om onze leerlingen, steeds vanuit een pedagogisch perspectief, (meer) bekwaam te maken voor deelname aan sport- en bewegingssituaties, als onderdeel van een actieve leefstijl. Bewegen en sport zien wij als een middel om een gezonde leefstijl te ontwikkelen en sociale integratie en maatschappelijke participatie te bevorderen. De lessen: De groepsleerkracht (so) of vakleerkracht (so/vso) verzorgt aan iedere groep één of twee lessen bewegingsonderwijs per week. Voor de kinderen vanaf 7 jaar en ouder die nog niet in het bezit zijn van een A en B diploma wordt ook één keer per week, één uur, zwemonderwijs aangeboden in zwembad Vie te Kerkrade. Wij zijn vanaf schooljaar 2014-2015 een samenwerking aangegaan met Bijzonder in Beweging en Only friends limburg Limburg. Daardoor bieden wij na schooltijd onder begeleiding van een professional elke schooldag met uitzondering van de vrijdag een naschoolse sportactiviteit aan tegen een geringe vergoeding. Op dit moment bestaat dit aanbod uit: judo, basic fit, zumba, spelende dans en vrije gym.

Vakleerkracht muziek: vanuit de muziekschool te Kerkrade zijn twee muziekconsulenten voor 6 uur per week ingehuurd. Tevens hebben we de samenwerking gezocht met de Vrije Academie ZOM in kader van muzikaal naschools aanbod en kennen wij een intensieve samenwerking met Canta Young. Dit laatste maakt het mogelijk dat een muziekconsulent een koortje begeleid en er extra lessen muziek aangeboden worden via “Klinkend perspectief”. Vakleerkracht creatieve vaardigheden: de groepsleerkracht verzorgt de creatieve lessen. Echter ook binnen dit vak hebben we de samenwerking gezocht met de Vrije Academie ZOM in het kader van een creatief naschools aanbod.

Vakleerkracht verkeerseducatie: verkeerslessen en praktische oefening van vaardigheden voor verkeersdeelname moeten de zelfredzaamheid van onze leerlingen in hun directie schoolomgeving bevorderen. Om aan duurzame verkeersveiligheid gestalte te geven, is een gestructureerde, concrete aanpak met een breed draagvlak noodzakelijk. Onze school participeert daarom in een verkeerseducatief scholennetwerk van het ROVL (Regionaal Overlegorgaan Verkeersveiligheid Limburg – een onderdeel van het provinciebestuur).Het hieruit voortgekomen gemeentelijk netwerk stimuleert projecten die scholen een impuls geven om meer aandacht te besteden aan verkeersveiligheid. Onze school neemt deel aan de VEBO/ VEVO-projecten (Verkeerseducatie Basis/ Voortgezet Onderwijsconvenant).

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Voor de vervanging van een leerkracht wordt vast of tijdelijk personeel ingezet. Dat is het geval bij ziekte, scholingsactiviteiten of verlof. Bij verzuim van een leerkracht wordt bij voorkeur een vervanger gezocht uit het eigen team. Het steeds nijpender tekort aan leerkrachten noodzaakt echter tot aanvullende afspraken.

Om die reden geldt binnen het bestuur Movare dat we in een cluster van scholen vervanging oplossen. Voor ons geldt dat we een cluster vormen met SBO Arcadia. Als de school er niet in slaagt een interne vervanger te vinden, wordt er gekeken of er binnen het cluster een vervanger beschikbaar is.

Indien er binnen het cluster geen vervanger aanwezig is dan worden de leerlingen in overleg met de groepsleerkrachten, onderwijsondersteuners en onderwijsassistenten van de betreffende unit over diverse groepen verdeeld zodat zij wel hun onderwijsprogramma, zij het in een andere groep, kunnen volgen.

Kinderen zullen alleen in uiterste nood thuis mogen blijven. Als dit gebeurt, dan wordt er eerst gecommuniceerd met de betrokken ouders. Is opvang thuis echt niet mogelijk, dan zijn de leerlingen welkom op school. Het protocol over vervanging leggen we aan het begin van het schooljaar voor aan de MR.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De VSO-groepen binnen onze school zijn verdeeld in vijf units;

  1. Unit A (A5-VSO, A6-VSO, A7-VSO);
  2. Unit B (B6-VSO, B7-VSO);
  3. Unit C (C2-SO/VSO);
  4. Unit D (D3-SO/VSO);
  5. Unit E (E1-SO/VSO, E2-SO/VSO,E3-SO/VSO).

De groepen zijn gelegen op het terrein van SO/VSO St. Jan Baptist (A5, A6, C2, D3 en E1) en het terrein van Flexiforum (A7, B6, B7) in Kerkrade. De twee laatstgenoemde groepen (E2 en E3) zijn gelegen op het terrein van “Koraal-Op de Bies” in Landgraaf. Dit betekent: 5 VSO-groepen en 5 gemengde SO/VSO groepen.

De activiteiten van de leerlingen zijn gebonden aan hun ontwikkelings- en ontplooiingsmogelijkheden. We willen waardevolle nieuwe ontwikkelingen integreren, zijn gericht op het benutten van de sterke kanten van het kind en kijken daarbij naar de persoonlijke interesses van hem/haar. Dit alles met als doel het stimuleren van de cognitieve en sociale ontwikkeling om te komen tot een zo groot mogelijke vorm van zelfstandigheid. Wij bieden daarom diverse ondersteuningsarrangementen aan binnen de diverse units.

De volgende ondersteuningsarrangementen kennen we in onze school:

  1. Unit A: Een aanvullend arrangement gericht op de diagnose autisme of kenmerken van autisme.
  2. Unit B: Een arrangement voor leerlingen waarbij de uitstroommogelijkheden richting arbeid haalbaar lijkt. Hierbij koppelen we onderwijs aan praktische toepassingen.
  3. Unit C: Een arrangement voor de leerlingen welke allen een beperkte zelfstandigheid en een blijvende afhankelijkheid kennen en dat zich kenmerkt door vele momenten die gericht zijn op het vergroten en versterken van de zelfredzaamheid.
  4. Unit D: Een arrangement dat zich kenmerkt door een onderwijs waarbinnen enerzijds expliciet rekening gehouden moet worden met een sterke structuurbehoefte anderzijds een sterk individueel (ver)zorgend karakter kent voortkomend uit een blijvend beperkte zelfstandigheid en een blijvende afhankelijkheid. Hier is dus sprake van een dubbel arrangement.
  5. Unit E: Een arrangement dat zich kenmerkt door een onderwijs waarbinnen enerzijds expliciet rekening gehouden moet worden met een sterke structuurbehoefte anderzijds een sterk individueel (ver)zorgend karakter kent voortkomend uit een blijvend beperkte zelfstandigheid en een blijvende afhankelijkheid. Hier is dus sprake van een dubbel arrangement.

In onze groepssamenstelling streven we naar een passend onderwijsaanbod binnen een voorwaardensfeer die rekening houdt met de individuele ondersteuningsbehoefte van de leerling. Hierbij wegen de volgende criteria mee: leeftijd, ontwikkelingsniveau, uitstroomperspectief en ondersteuningsbehoeften. De ondersteuning dient gericht te zijn op het behalen van het uitstroomperspectief. Het ontwikkelingsperspectief (OPP) speelt hierin een belangrijke rol.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het aantal uren onderwijs voor het voortgezet speciaal onderwijs is als volgt:

  1. uitstroomprofiel vervolgonderwijs: hetzelfde aantal uren als voor het gewone voortgezet onderwijs per opleiding;
  2. arbeidsmarktgerichte uitstroomprofiel: 1.000 uren onderwijs per leerjaar;
  3. uitstroomprofiel dagbesteding: 1.000 uren onderwijs per leerjaar.

Binnen het VSO St. Jan Baptist hebben we verschillende uitstroomprofielen. We onderscheiden hierbinnen de volgende uitstroombestemmingen:

  1. (Beschutte) arbeid (arbeidsvermogen 35% - 70%);
  2. dagbesteding arbeidsmatige taken;
  3. dagbesteding belevingsgericht.

Overige leerjaren

Toelichting van de school

Het aantal uren onderwijs voor het voortgezet speciaal onderwijs is als volgt:

  1. uitstroomprofiel vervolgonderwijs: hetzelfde aantal uren als voor het gewone voortgezet onderwijs per opleiding;
  2. arbeidsmarktgerichte uitstroomprofiel: 1.000 uren onderwijs per leerjaar;
  3. uitstroomprofiel dagbesteding: 1.000 uren onderwijs per leerjaar.


Binnen het VSO St. Jan Baptist hebben we verschillende uitstroomprofielen. We onderscheiden hierbinnen de volgende uitstroombestemmingen:

  • (Beschutte) arbeid (arbeidsvermogen 35% - 70%)
  • dagbesteding arbeidsmatige taken
  • dagbesteding belevingsgericht

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Extra informatie n.v.t.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen de E-Unit functioneren veelal leerlingen met een meervoudige complexe problematiek. Hiermee bedoelen we leerlingen waar bijkomend bij de verstandelijke beperking een psychiatrische problematiek dan wel een complexe niet helpende gezinssituatie aanwezig is.

In combinatie met een gering leervermogen laten een aantal van deze leerlingen externaliserend gedrag zien. Ambities van school m.b.t. het bieden van onderwijs aan deze specifieke doelgroep zijn momenteel onderwerp van gesprek.

De problematiek van deze leerlingen vraagt om een zeer specifieke expertise én context welke wij i.s.m. de Koraalgroep hopen te realiseren. De zorgvraag is veelal voorliggend echter, al is er weinig didactisch onderwijspotentieel, zien wij wel mogelijkheden voor ontwikkeling.

De problematiek van de kinderen en de intensieve zorg-onderwijs ondersteuningsvraag maakt dat wij momenteel onderwijs bieden binnen een groepsgrootte van maximaal 5 leerlingen met hierop aanvullend een individuele beschikking voor de zorgondersteuningsvraag.

Binnen de VSO A en B zijn we dit jaar gestart met Compasser:

Wij willen dat alle leerlingen inzicht hebben in hun ontwikkeling. Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen weten wat ze al wel en niet beheersen en wat hun doelen voor de korte en lange termijn zijn.

Met Compasser kunnen leerlingen op een eenvoudige manier een prachtig en overzichtelijk portfolio samenstellen waar ze trots op kunnen zijn, ongeacht hun niveau.

Dit portfolio wordt automatisch gevuld met de beoordelingen en de leerling kan zelf dingen toevoegen. De leerling kan bepalen wat getoond wordt, want hij/zij is eigenaar.?

?Door leerlingen inzicht te geven in hun (persoonlijke) leerdoelen en de voortgang, proberen wij leerlingen tot leren te motiveren. Zo werken zij aan een portfolio om trots op te zijn. De kernwoorden voor onze leerlingen zijn:

  • Trots: de leerling kan eenvoudig een mooi portfolio samenstellen om trots op te zijn;
  • Eigenaarschap: de leerling is eigenaar van het portfolio en heeft inzicht in de voortgang;
  • Gemak: het werken met Compasser levert gemak op en alles staat op 1 centrale plek;
  • Inzicht: de leerling heeft inzicht in de voortgang en wat aandacht nodig heeft;
  • Overzicht: de leerling heeft overzicht over de doelen voor de komende tijd.

Compasser gaat terug naar de essentie. Wij vinden dat de administratie en registratie van de ontwikkeling van een leerling, eenvoudig en snel ingevoerd moeten kunnen worden.

Op basis van de registraties kunnen er allerlei analyses op het niveau van de leerling, een groep leerlingen en de school gemaakt worden. Hierdoor ontstaat inzicht in de opbrengsten op allerlei niveaus en een rijk beeld van het onderwijs(leer)proces.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De leerlingen van VSO St. Jan Baptist behoren niet tot de doelgroep 'Het jonge kind'. Extra aanbod voor het jonge kind is daarom binnen dit onderdeel van de schoolgids niet van toepassing.

Terug naar boven