Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De VSO-groepen binnen onze school zijn verdeeld in vijf units;
- Unit A (A5-VSO, A6-VSO, A7-VSO);
- Unit B (B6-VSO, B7-VSO);
- Unit C (C2-SO/VSO);
- Unit D (D3-SO/VSO);
- Unit E (E1-SO/VSO, E2-SO/VSO,E3-SO/VSO).
De groepen zijn gelegen op het terrein van SO/VSO St. Jan Baptist (A5, A6, C2, D3 en E1) en het terrein van Flexiforum (A7, B6, B7) in Kerkrade. De twee laatstgenoemde groepen (E2 en E3) zijn gelegen op het terrein van “Koraal-Op de Bies” in Landgraaf. Dit betekent: 5 VSO-groepen en 5 gemengde SO/VSO groepen.
De activiteiten van de leerlingen zijn gebonden aan hun ontwikkelings- en ontplooiingsmogelijkheden. We willen waardevolle nieuwe ontwikkelingen integreren, zijn gericht op het benutten van de sterke kanten van het kind en kijken daarbij naar de persoonlijke interesses van hem/haar. Dit alles met als doel het stimuleren van de cognitieve en sociale ontwikkeling om te komen tot een zo groot mogelijke vorm van zelfstandigheid. Wij bieden daarom diverse ondersteuningsarrangementen aan binnen de diverse units.
De volgende ondersteuningsarrangementen kennen we in onze school:
- Unit A: Een aanvullend arrangement gericht op de diagnose autisme of kenmerken van autisme.
- Unit B: Een arrangement voor leerlingen waarbij de uitstroommogelijkheden richting arbeid haalbaar lijkt. Hierbij koppelen we onderwijs aan praktische toepassingen.
- Unit C: Een arrangement voor de leerlingen welke allen een beperkte zelfstandigheid en een blijvende afhankelijkheid kennen en dat zich kenmerkt door vele momenten die gericht zijn op het vergroten en versterken van de zelfredzaamheid.
- Unit D: Een arrangement dat zich kenmerkt door een onderwijs waarbinnen enerzijds expliciet rekening gehouden moet worden met een sterke structuurbehoefte anderzijds een sterk individueel (ver)zorgend karakter kent voortkomend uit een blijvend beperkte zelfstandigheid en een blijvende afhankelijkheid. Hier is dus sprake van een dubbel arrangement.
- Unit E: Een arrangement dat zich kenmerkt door een onderwijs waarbinnen enerzijds expliciet rekening gehouden moet worden met een sterke structuurbehoefte anderzijds een sterk individueel (ver)zorgend karakter kent voortkomend uit een blijvend beperkte zelfstandigheid en een blijvende afhankelijkheid. Hier is dus sprake van een dubbel arrangement.
In onze groepssamenstelling streven we naar een passend onderwijsaanbod binnen een voorwaardensfeer die rekening houdt met de individuele ondersteuningsbehoefte van de leerling. Hierbij wegen de volgende criteria mee: leeftijd, ontwikkelingsniveau, uitstroomperspectief en ondersteuningsbehoeften. De ondersteuning dient gericht te zijn op het behalen van het uitstroomperspectief. Het ontwikkelingsperspectief (OPP) speelt hierin een belangrijke rol.
Het aantal uren onderwijs voor het voortgezet speciaal onderwijs is als volgt:
- uitstroomprofiel vervolgonderwijs: hetzelfde aantal uren als voor het gewone voortgezet onderwijs per opleiding;
- arbeidsmarktgerichte uitstroomprofiel: 1.000 uren onderwijs per leerjaar;
- uitstroomprofiel dagbesteding: 1.000 uren onderwijs per leerjaar.
Binnen het VSO St. Jan Baptist hebben we verschillende uitstroomprofielen. We onderscheiden hierbinnen de volgende uitstroombestemmingen:
- (Beschutte) arbeid (arbeidsvermogen 35% - 70%);
- dagbesteding arbeidsmatige taken;
- dagbesteding belevingsgericht.
Het aantal uren onderwijs voor het voortgezet speciaal onderwijs is als volgt:
- uitstroomprofiel vervolgonderwijs: hetzelfde aantal uren als voor het gewone voortgezet onderwijs per opleiding;
- arbeidsmarktgerichte uitstroomprofiel: 1.000 uren onderwijs per leerjaar;
- uitstroomprofiel dagbesteding: 1.000 uren onderwijs per leerjaar.
Binnen het VSO St. Jan Baptist hebben we verschillende uitstroomprofielen. We onderscheiden hierbinnen de volgende uitstroombestemmingen:
- (Beschutte) arbeid (arbeidsvermogen 35% - 70%)
- dagbesteding arbeidsmatige taken
- dagbesteding belevingsgericht
Extra informatie n.v.t.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen de E-Unit functioneren veelal leerlingen met een meervoudige complexe problematiek. Hiermee bedoelen we leerlingen waar bijkomend bij de verstandelijke beperking een psychiatrische problematiek dan wel een complexe niet helpende gezinssituatie aanwezig is.
In combinatie met een gering leervermogen laten een aantal van deze leerlingen externaliserend gedrag zien. Ambities van school m.b.t. het bieden van onderwijs aan deze specifieke doelgroep zijn momenteel onderwerp van gesprek.
De problematiek van deze leerlingen vraagt om een zeer specifieke expertise én context welke wij i.s.m. de Koraalgroep hopen te realiseren. De zorgvraag is veelal voorliggend echter, al is er weinig didactisch onderwijspotentieel, zien wij wel mogelijkheden voor ontwikkeling.
De problematiek van de kinderen en de intensieve zorg-onderwijs ondersteuningsvraag maakt dat wij momenteel onderwijs bieden binnen een groepsgrootte van maximaal 5 leerlingen met hierop aanvullend een individuele beschikking voor de zorgondersteuningsvraag.
Binnen de VSO A en B zijn we dit jaar gestart met Compasser:
Wij willen dat alle leerlingen inzicht hebben in hun ontwikkeling. Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen weten wat ze al wel en niet beheersen en wat hun doelen voor de korte en lange termijn zijn.
Met Compasser kunnen leerlingen op een eenvoudige manier een prachtig en overzichtelijk portfolio samenstellen waar ze trots op kunnen zijn, ongeacht hun niveau.
Dit portfolio wordt automatisch gevuld met de beoordelingen en de leerling kan zelf dingen toevoegen. De leerling kan bepalen wat getoond wordt, want hij/zij is eigenaar.?
?Door leerlingen inzicht te geven in hun (persoonlijke) leerdoelen en de voortgang, proberen wij leerlingen tot leren te motiveren. Zo werken zij aan een portfolio om trots op te zijn. De kernwoorden voor onze leerlingen zijn:
- Trots: de leerling kan eenvoudig een mooi portfolio samenstellen om trots op te zijn;
- Eigenaarschap: de leerling is eigenaar van het portfolio en heeft inzicht in de voortgang;
- Gemak: het werken met Compasser levert gemak op en alles staat op 1 centrale plek;
- Inzicht: de leerling heeft inzicht in de voortgang en wat aandacht nodig heeft;
- Overzicht: de leerling heeft overzicht over de doelen voor de komende tijd.
Compasser gaat terug naar de essentie. Wij vinden dat de administratie en registratie van de ontwikkeling van een leerling, eenvoudig en snel ingevoerd moeten kunnen worden.
Op basis van de registraties kunnen er allerlei analyses op het niveau van de leerling, een groep leerlingen en de school gemaakt worden. Hierdoor ontstaat inzicht in de opbrengsten op allerlei niveaus en een rijk beeld van het onderwijs(leer)proces.
De leerlingen van VSO St. Jan Baptist behoren niet tot de doelgroep 'Het jonge kind'. Extra aanbod voor het jonge kind is daarom binnen dit onderdeel van de schoolgids niet van toepassing.