Gasp De Colignyschool

Weth F E Meerburg sr kd 38 2225 VB Katwijk

Schoolfoto van Gasp De Colignyschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten waren in het schooljaar 2012-2013 net voldoende. In het schooljaar 2013-2014 scoren we beter met gemiddeld 537,8, dus boven het landelijk gemiddelde. We nemen alle leerlingen in groep 8 ook de NIO-toets af, die een vollediger beeld geeft van de mogelijkheden van de leerling dan de Cito-eindtoets. De uitslag hiervan gebruiken we als extra onderbouwing voor het advies voor het vervolgonderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In Nederland stroomt 60 procent van de basisschoolleerlingen door naar het vmbo (vmbo-t). Wij passen in dit landelijke beeld. 40 procent van onze leerlingen krijgt een havo- of havo/vwo-advies. We voeren talentbeleid op onze school, onder andere om onze leerlingen te ‘leren leren’. Dat doen we me behulp van de methode ‘Leren is een makkie’. De leerlingen worden zich zo bewust van de manier waarop zij het beste leren. Ze leren bijvoorbeeld dat doorzetten nodig is om iets te bereiken.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie gaf een tamelijk positieve beoordeling na haar laatste schoolbezoek. Met een enkel verbeterpunt zijn we aan de slag gegaan: het bundelen van leerlinggegevens.Daarvoor wordt het leerlingvolgsysteem ParnasSys in gebruik genomen. Een belangrijke conclusie in het inspectierapport is dat een leerling niet snel tussen wal en schip zal raken op onze school. We hebben goed inzicht in de zorg die kinderen nodig hebben. Natuurlijk kan het altijd beter, en daarom blijven we ons ontwikkelen. Naast het oordeel van de Inspectie hebben we onze eigen kwaliteitsinstrumenten.Zo houden we elke drie jaar tevredenheidspeilingen onder leerlingen, ouders en leerkrachten. Daarin komt ook aan bod hoe de veiligheid op school wordt ervaren.

Terug naar boven