Christelijke basisschool Eben-Haëzer

Overstek 2 e 3471 EJ Kamerik

  • Schoolfoto van Christelijke basisschool Eben-Haëzer
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool Eben-Haëzer
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool Eben-Haëzer
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool Eben-Haëzer

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen aandacht en ondersteuning. Voor sommige kinderen houdt dit in dat zij extra instructie of oefenmateriaal krijgen voor iets dat zij lastig vinden. Voor anderen betekent het een verrijking op een gebied dat zij goed beheersen.

Om de ontwikkeling van de leerlingen in kaart te brengen maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Hierin staan observatie-, toets- en rapportagegegevens van de verschillende schooljaren. Naast methode gebonden toetsen worden twee keer per jaar in groep 3-8 de gestandaardiseerde toetsen Leerling in Beeld afgenomen. In groep 1-2 worden geen toetsen afgenomen, voor deze groepen maken wij gebruik van het observatiesysteem Leerlijnen in ParnasSys. Hiernaast gebruiken wij een leerlingvolgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling behorend bij de Kanjertraining: KanVAS.

Ouders hebben zicht op de tussenresultaten via het ouderportaal in ParnasSys. Twee keer per jaar wordt een rapport mee gegeven. Voor groep 1-2 is er alleen aan het eind van het schooljaar een rapport, halverwege het jaar krijgen de ouders een tussentijdse rapportage. Voor alle groepen geldt dat er twee keer per jaar 10-minuten gesprekken plaatsvindt, waarbij u met de leerkracht van uw kind kunt spreken over de ontwikkeling van uw kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van groep 7 worden de ouders uitgenodigd voor een voorlichtingsmoment. Tijdens deze bijeenkomst wordt de procedure besproken die wij op school volgen. Ook krijgen de ouders informatie over de verschillende niveaus op het voortgezet onderwijs en worden bijzondere brugklassen en leerroutes op scholen in de omgeving toegelicht. Dezelfde informatie wordt ook aan de leerlingen van groep 7 gepresenteerd, zo weten zij al een beetje wat hen te wachten staat.

De leerlingen worden aan het begin van groep 8 gemotiveerd om open dagen en open lesmiddagen te gaan bezoeken op scholen voor voortgezet onderwijs. Op deze manier willen wij hen een breed en realistisch beeld geven van hoe een dergelijke school eruit ziet en wat zij kunnen verwachten. Door in de loop van groep 8 de leerlingen zelf na te laten denken over en te reflecteren op hun (werk)houding en hun resultaten worden zij mede-eigenaar van het proces richting het VO. In januari volgen de voorlopig adviesgesprekken met de leerling en zijn/haar ouder(s)/verzorger(s). In februari maken de leerlingen de Leerling in Beeld doorstroomtoets. Daarna volgt hun definitieve advies en schrijven de leerlingen zich in voor de VO-school naar keuze.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit onze missie geloven in én met kinderen vinden wij het belangrijk dat kinderen goed in hun vel zitten en dat de leerlingen vaardigheden ontwikkelen om goed met elkaar om te gaan. Hiervoor gebruiken wij de Kanjertraining.

Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen én in jezelf. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • zelfstandigheid
  • emotionele stabiliteit

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

We zijn tevreden met het inspectierapport. Er wordt in bevestigd dat we goed onderwijs leveren. Er is in de afgelopen jaren en ook dit schooljaar veel opgepakt, bijvoorbeeld opbrengst en handelingsgericht werken, Kanjertraining en op dit moment Engels vanaf groep 1.

We zijn erg blij met onze waardering goed voor ons pedagogisch klimaat.

Het nog meer doelgericht werken is inmiddels meegenomen in ons werken met de kinderen. Dit onderdeel wordt ook opgenomen in ons nieuwe schoolplan.


Terug naar boven