Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In groep 1 en 2 zijn veel vak- en vormingsgebieden met elkaar verweven.
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. Naast de basisondersteuning kan onze school extra ondersteuning bieden aan kinderen die:
- een specifieke visuele of spraak/taal beperking hebben;
- een gedragsproblematiek hebben die binnen de groep te hanteren is;
- een ontwikkelingsvoorsprong hebben waarbij compacten en verrijken nodig is.
Om de extra zorg en uitdaging te coördineren is de intern begeleider aanwezig. Zij neemt aanvullende toetsen af als gewone toetsen niet voldoende inzicht geven in een bepaalde problematiek, ondersteunt de leerkrachten en adviseert. Ze voert gesprekken met ouders over specifieke hulp aan kinderen en onderhoudt contacten met het samenwerkingsverband.
Differentiatie
Wij werken met een leerstofjaarklassensysteem, waarbinnen grofweg wordt lesgegeven in drie niveaugroepen. Deze niveaugroepen kunnen per vak wisselen en soms is een extra en/of individuele niveaugroep nodig om tegemoet te komen aan specifieke onderwijsbehoeften. Een specifieke onderwijsbehoefte kan zijn dat een leerling meer uitleg of oefening nodig heeft voor een bepaald vak, dan in de klas geboden kan worden.
We werken met 'Verdiepers': extra uitdaging op één vakgebied. En 'Verbreders': vakoverstijgende opdrachten. Onder begeleiding gaan leerlingen aan de gang met deze opdrachten
Doubleren of versnellen
Een enkele keer is het beter voor een leerling om een jaar in dezelfde groep te blijven of juist een klas over te slaan. Dit zijn beslissingen die weloverwogen genomen worden en waarbij naar de hele breedte van de ontwikkeling van het kind wordt gekeken. Uiteraard gebeurt dit in overleg met de ouders en zo nodig met betrokken externe professionals.
Voor de jongste leerlingen op onze school, speelt het moment van instromen een rol bij het al dan niet doorgaan naar de volgende groep. Leerlingen die in de periode januari-juli vier jaar worden en voor het eerst naar school gaan, gaan het volgende schooljaar opnieuw naar groep 1. Voor de leerlingen die in oktober-december jarig zijn, geldt dat zij in principe doorgaan naar de volgende groep. Dit zijn wel jonge leerlingen en voor hen wordt extra goed bekeken of ze toe zijn aan de volgende groep.
Schoolbegeleidingsdienst
Onze school werkt samen met verschillende schoolbegeleidingsdiensten, waaronder Driestar Educatief. Wij kunnen gebruik maken van de deskundigheid van deze diensten bij onderwijskundige zaken en scholingsvragen. Daarnaast kunnen we een beroep doen op de deskundigen van deze diensten voor kinderen die speciale aandacht nodig hebben bij onderwijs en opvoeding.
Samenwerkingsverband Passenderwijs
Kijk voor meer informatie op Ondersteuning ouders en jeugd
Schoolgezondheidszorg
Bij vragen over school, vriendschappen, eten, gezondheid, opvoeding, pesten of geld kunnen ouders terecht bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). In het CJG werken het consultatiebureau, jeugdgezondheidszorg 4-19 van GGD Midden-Nederland en het maatschappelijk werk nauw met elkaar samen. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de website van Woerden Wijzer.
Via de GGD vindt elk jaar een uitgebreid Periodiek Gezondheidsonderzoek (PGO) plaats voor de leerlingen in groep 2 en 7. Indien nodig vindt verwijzing plaats naar huisarts of specialist.
Langdurig zieke kinderen
Indien een leerling langere tijd niet naar school kan komen, gaan we samen met ouders of verzorgers kijken hoe we het onderwijs voort kunnen zetten, rekening houdend met de ziekte. Hierbij kunnen we gebruik maken van de deskundigheid van een consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen. Op de website van het landelijke netwerk Ziek Zijn en Onderwijs is meer informatie te vinden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen de leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte beter in kaart brengen, zodat we het aanbod goed op maat kunnen maken voor hen. Dit doen wij in samenwerking met de andere scholen binnen onze vereniging Fides. Een voorbeeld hiervan is het vormgeven van een bovenschoolse 'klas' die gericht is op meer- en hoogbegaafde leerlingen.
In de kleutergroepen werken wij thematisch. Dit houdt in dat we een onderwerp kiezen dat dichtbij de leefwereld van het jonge kind ligt. Alle activiteiten die wij in de klas doen, zowel kringactiviteiten als hoekenspel, als creatieve verwerkingen, passen bij het thema. Wij zijn van mening dat kleuters leren door te spelen. Door spel krijgen zij grip op de wereld om hen heen en dit geeft ons de uitgelezen kans om nieuwe woorden en "kennis" aan te reiken.
Belangrijk is dat kinderen zich veilig voelen, wat een basisvoorwaarde is om te kunnen leren. Vandaar dat wij gedurende de kleuterperiode extra aandacht geven aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Om de ontwikkeling te volgen, maken wij gebruik van het observatiesysteem "Leerlijnen in ParnasSys".
We observeren niet alleen beginnende geletterd- en gecijferdheid, maar ook spel, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Indien nodig geven wij een kind intensievere begeleiding in het spel, of juist extra uitdaging. Belangrijk is dat dit alles gebeurt op een manier die past bij de leeftijd en de specifieke onderwijsbehoeften van het kind.