OBS de Touwladder

Heiakker 34 5171 WS Kaatsheuvel

Schoolfoto van OBS de Touwladder

Het team

Toelichting van de school

Het personeel is verdeeld over 2 locaties in de verhouding van ongeveer 85% voor OBS de Touwladder en 15% voor OBS de Start.

Er zijn weinig mutaties in de personeelssamenstelling op onze school omdat het team met veel plezier op onze school werkt.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht i.v.m. ziekte, verlof of scholing, zorgt de schoolleiding voor een oplossing, die er toe leidt dat het onderwijs in de groep zo goed mogelijk wordt voortgezet. De mogelijkheden hiervoor zijn:

- Inschakelen van een invaller.
- Beroep doen op de duo-partner van de betreffende leerkracht of een lid van de directie inschakelen.
- Opsplitsen van een groep.

In het uiterste geval, kan worden besloten om een groep naar huis te sturen. Hiervan worden de ouders altijd persoonlijk in kennis gesteld. Voor een eerste dagopvang wordt zo nodig gezorgd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leerlingen worden gegroepeerd in leerjaren en soms worden 2 leerjaren gecombineerd. Dit is afhankelijk van het aantal leerlingen per leerjaar.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de methode Schatkist wordt aandacht besteed aan: Taal, voorbereidend lezen, voorbereidend rekenen, motorische ontwikkeling, voorbereidend schrijven, wereld oriëntatie, verkeer en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Onze kleuters krijgen ruimschoots de tijd en ruimte om de wereld om hen heen spelenderwijs te ontdekken. Zij gaan dagelijks op 2 momenten buiten spelen. Zij hebben dagelijks 2 werkmomenten waarop zij in de verschillende hoeken aan de slag gaan. Tijdens het werkmoment is er ruimte om aan persoonlijke doelen te werken of aan (sub)groepsdoelen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Binnen het vakgebied lezen onderscheiden wij technisch lezen, begrijpend lezen en studerend lezen.

Naast de hierboven genoemde vakken besteden wij ook expliciet aandacht aan: Sociaal-emotionele ontwikkeling en Wetenschap en Technologie.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs.
Wij vinden dat elke leerling recht heeft op geod en passend onderwijs.
Hoe en wat we kunnen realiseren op OBS de Touwladder staat beschreven in het School Ondersteunings Profiel.
Wij zijn een school die zich richt op het geven van basisondersteuning.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het SOP is terug te vinden op welke deelgebieden wij in de komende jaren extra willen investeren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

OBS de Touwladder onderhoudt contacten met peuterspeelzalen en kinderdagverblijven met een VVE programma. Er is altijd een schriftelijke  en bij doelgroeppeuters een warme overdracht. Na 3 maanden volgt er altijd een evaluatie tussen peuterspeelzaal/kinderdagverblijf en basisschool.

Terug naar boven