Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Onze jongste leerlingen krijgen thematisch onderwijs. In de kleutergroepen ligt het accent op de zintuiglijke en lichamelijke ontwikkeling en op de voorbereidende activiteiten voor de kennisgebieden, zoals rekenen en taal. Spel en expressie bieden de kinderen de gelegenheid om hun zintuiglijke, motorische en sociaal-emotionele vaardigheden te oefenen, kennisgebieden af te tasten en hun ervaringen te leren uiten.
Op de Harpoen vinden wij het belangrijk om planmatig te werken aan de kerndoelen. Het goed beheersen van de basisvaardigheden -taal, lezen en rekenen- zijn immers essentieel voor het goed functioneren in onze samenleving. We besteden dagelijks aandacht aan de basisvaardigheden. De lesinstructies worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Onderwijs m.b.t. de wereld om ons heen verzorgen wij in thema's waarin de kinderen onderzoekend leren. Gym en beeldende vorming worden verzorgd door vakdocenten. De lessen beeldende vorming in ons eigen atelier zijn de trots van onze school! Er worden wekelijks prachtige kunstwerken tentoongesteld. In groep 5 krijgen de leerlingen een half jaar instumentale muzieklessen van een vakdocent.
Wij werken met de volgende lesmethoden:
- Rekenen: Wereld in Getallen (Snappet)
- Taal en Spelling: Taal actief (Snappet)
- Taal en leesmethode voor groep 3: Lijn 3
- Technisch lezen: Station Zuid (groep 4 en 5)
- Begrijpend lezen: Close reading (teksten/boeken nav het thema)
- Wereldoriëntatie: Blink Wereld (Thematisch)
- Sociaal-emotioneel leren: Kwink
- Engels: Groove Me
- Schrijven: Schrijven leer je zo (groep 3 t/m 6)Groep 7/8 krijgt ontmoetingsonderwijs. De leerlingen maken kennis met vijf wereldreligies gegeven door een vakdocent. (Islam, Jodendom, Boeddhisme, Christendom en het Hindoeïsme)
In ons atelier krijgen de leerlingen om de week les van een vakdocent kunst. Hier wordt echt de tijd genomen om kennis te maken met allerlei verschillende technieken en kunststromingen. Bij de verwerking gaat het niet om het eindproduct maar om het proces. De kunstwerken worden tentoongesteld in de school.
Passend onderwijs
Onze school maakt binnen de wet op het Passend Onderwijs, deel uit van het Samenwerkingsverband PO Zaanstreek. Een van de doelen van Passend Onderwijs is om de ‘ondersteuning op maat’ zo veel mogelijk binnen het reguliere onderwijs te laten plaatsvinden. Vanuit het samenwerkingsverband is er professionele ondersteuning bij de pedagogische en didactische aanpak van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Als een leerling extra ondersteuning nodig heeft, zal deze eerst op klassenniveau door de leerkracht geboden worden. Wanneer dit niet voldoende blijkt, zal hulp worden ingeroepen van de interne begeleider (IB-er). Een IB-er is een leerkracht die een extra opleiding heeft gevolgd. Hij/zij is verantwoordelijk voor de onderwijsondersteuning en -zorg binnen de school. Indien nodig en mogelijk wordt de extra hulp gegeven door een extra leerkracht of een onderwijsassistent.
Speciale begeleiding
Het kan voorkomen dat een leerling om een bepaalde reden uit dreigt te vallen omdat er een specifiek leerprobleem en/of gedragsprobleem speelt. De leerkracht kan het initiatief nemen om een leerling in samenspraak met de IB-er aan te melden bij het ondersteuningsteam (OT). We vragen ouders toestemming om een leerling in het OT te bespreken. Het OT bestaat in ieder geval altijd uit de leerkracht, de ouders, de directie, de IB-er en de schoolondersteuner van het samenwerkingsverband. Afhankelijk van de behoefte en/of al lopende interventies kunnen de ambulant medewerker, schoolmaatschappelijk werk en/of andere externe betrokkenen aanschuiven bij het OT. Soms is de probleemstelling namelijk dermate ingewikkeld dat we expertise van buitenaf nodig achten. In samenspraak met het samenwerkingsverband kan een arrangement opgesteld en aangevraagd worden. Dit betreft in principe een kortdurende interventie. Het ondersteuningsarrangement geeft antwoord op de vraag wat een leerling, de school en de ouders nodig hebben, zodat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen. De voortgang van een arrangement wordt periodiek geëvalueerd en zo nodig bijgesteld en/of verlengd. Als de ondersteuningsbehoefte buiten de mogelijkheid van de school valt, zal plaatsing op het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs aangevraagd worden. Dit vindt altijd plaats in overleg met ouders/verzorgers.
Bovenschoolse plusklas ‘Vostok’
Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong en voldoende resultaten, werken op school met compacten en verrijken op één of meerdere gebieden. Dit betekent dat de leerling van het reguliere werk minder maakt (compacten) en uitdagender werk krijgt aangeboden (verrijken). Indien de school ondanks dit compacten en verrijken onvoldoende uitdaging biedt voor een leerling, bestaat er de mogelijkheid om een dagdeel onderwijs te volgen in een Bovenschoolse Plusklas, genaamd Vostok. Een onafhankelijke toelatingscommissie bepaalt of de door school aangemelde leerling wordt toegelaten.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zo mogelijk zetten we gestructureerd de onderwijsassistenten in voor de ondersteuning van leerkrachten en leerlingen.
Op dit moment hebben wij op de Harpoen geen eigen locatie voor VVE en geen peuteropvang.