Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Hoewel we soms met combinatiegroepen moeten werken, organiseren we het zo dat ook deze groepen een aantal dagen/tijden per week als een enkelvoudige groep les krijgen.
Op onze basisschool staat sociaal welbevinden en brede persoonlijke ontwikkeling voorop. Kennis is onontbeerlijk om redzaam te zijn in onze maatschappij, maar de manier waarop kinderen in het leven staan, bepaalt in hogere mate hun uiteindelijke welzijn en vermogen om zich aan te passen aan een zich steeds sneller veranderde maatschappij.
Respect, vertrouwen en veiligheid liggen weliswaar aan de basis van leerprestaties en persoonlijkheidsontwikkeling, maar ze zijn voor ons meer dan voorwaarden. Het zijn onze doelen. De school is geboeid door de invloed van de mindset van leerlingen, leerkrachten en ouders op het leren. Lessen over mindset en de ontwikkeling naar een mindsetvriendelijke schoolcultuur kenmerken dan ook de ontwikkeling van de laatste schooljaren.
Ons onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen, op het gebied van de verstandelijke-, sociale-, emotionele-, motorische- en creatieve ontwikkeling. Indien er sprake is van combinatiegroepen, is de organisatie zo ingericht dat er een aantal dagdelen enkelvoudige groepen gedraaid kunnen worden. Onze school heeft een zeer open aannamebeleid. Onze school is in hoge mate in staat gebleken leerlingen met sterk uiteenlopende onderwijsbehoeften te kunnen helpen. Deze spagaat vraagt veel van de school, maar het succes blijkt o.a. uit zeer lage verwijzingspercentage en het feit dat een aantal zorgleerlingen uit omliggende dorpen met succes op onze school worden opgevangen. De school probeert in toenemende mate minder afhankelijk te worden van externe begeleiding en hulp. Recente scholing op het gebied van pedagogisch-didactisch onderzoek, autisme, traumaverwerking, taalontwikkelingsstoornissen geven daarvan blijk.
School en ouders hebben als gezamenlijke doel de optimale ontwikkeling van de leerlingen. School en ouders zijn hierin beiden actief betrokken. Wij zijn een school die waarde hecht aan een goed contact tussen school en ouders en daarom investeren we in ouderbetrokkenheid. Ouderbetrokkenheid komt de ontwikkeling en de leerresultaten van de leerling ten goede. Vanuit een katholieke identiteit werken we aan een kansrijke toekomst voor de leerlingen. Daarbij houden we rekening met de eigenheid en verschillende capaciteiten van elk kind en streven naar een optimale ontwikkeling van hun talenten; met bijzondere aandacht voor de meest kwetsbaren.
Onze school is gecertificeerd door de Gezonde School (certificaat sociale ontwikkeling), door Rots&Water en heeft het Zeeuws Verkeersveiligheidslabel. Uiteraard beschikt onze school over een sociaal- en fysiek veiligheidsplan en een pestprotocol om deze veiligheid zoveel mogelijk te waarborgen, maar de school zet vooral in op preventie, door o.a. het Rots&Waterprogramma. Uit de meest recente tevredenheids- en veiligheidsmeting (maart 2018) onder leerlingen blijkt een zeer hoge mate van tevredenheid- en veiligheid.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft de ontwikkeling ingezet naar een mindset-vriendelijke school. Dit bepaalt in hoge mate het pedagogisch en didactisch klimaat van de school. Alle teamleden scholen zich regelmatig om deze ontwikkeling te bekrachtigen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.