Basisschool De Iekmulder

Sparrenlaan 76 7955 AN IJhorst

Schoolfoto van Basisschool De Iekmulder

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op De Iekmulder wordt de doorstroomtoets Route 8 afgenomen. Het advies voor het voortgezet onderwijs wordt gebaseerd op de resultaten van het leerlingvolgsysteem. De resultaten van de Route 8 bevestigen meestal het beeld dat de leerkracht van het kind heeft en de objectieve metingen die gedaan zijn met leerlingvolgsysteem. Wanneer de doorstroomtoets echter hoger uitvalt kan ook het advies voor het voortgezet onderwijs hoger uitvallen. Hieronder vindt u de opbrengsten van de afgelopen drie jaar. Bij een kleine school met groepen kleiner dan 8 is het heel lastig om resultaten met elkaar te vergelijken. Ook t.o.v. het landelijk gemiddelde is het procentueel gezien eigenlijk niet juist. Indien er bij een kleine groep ook kinderen van een andere school of NT2 leerlingen komen dan is het procentueel gezien een groot aandeel in de percentages. De Iekmulder valt onder het basisarrangement van de inspectie. Dat betekent dat de kwaliteit van het onderwijs op onze school van voldoende kwaliteit is

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Of we goed onderwijs bieden kan op verschillende manieren bekeken worden. Onze school hecht, naast het opdoen van kennis, veel waarde aan het leren leren, samenwerken, ontwikkelen van zelfvertrouwen en eigenaarschap van de kinderen van het eigen leerproces. Daarom hebben we gekozen voor een rapport in de vorm van een ontwikkelingsportfolio. In het ontwikkelingsportfolio willen we de ontwikkeling van het kind zichtbaar maken. De ‘bewijsstukken’ in het portfolio en de resultaten van methodetoetsen en Citotoetsen vormen tezamen de aanleiding om met de kinderen in gesprek te gaan over zijn/haar ontwikkeling. Dit gesprek, het Driehoeks gesprek (leerkracht, kind, ouders) en het portfolio vormen onze manier van kijken naar de resultaten die behaald zijn. Uit de opbrengsten van de citotoetsen die zijn afgenomen, is gebleken dat begrijpend lezen aandacht nodig heeft. Zo zal modelen door de leerkracht, aandacht voor woordenschat voorafgaand aan het verwerken van de teksten, oefenen van studievaardigheden op Snappet dit schooljaar centraal staan. Daarbij zullen we ons richten op succeservaringen van de kinderen m.b.t. het begrijpend lezen, waardoor de motivatie van de kinderen omhoog zal gaan. Objectieve meting van de resultaten vinden plaats door te kijken naar de resultaten van gestandaardiseerde toetsen die we tweemaal per jaar afnemen bij de groepen 3 t/m 8 in januari/februari en in mei/ juni. Dit heet het Cito- LIB (Cito Leerling In Beeld). Deze toetsen zijn landelijk genormeerd. Voor groep 1/2 gebruiken we Cito Kleuter in Beeld. Dat is een observatie instrument.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor het advies Voortgezet Onderwijs (VO) maken we gebruik van de Friese Plaatsingswijzer en de bevindingen van de leerkrachten. Op basis van de resultaten in groep 6, 7 een 8 en met oog voor de talenten van een kind, wordt een VO-advies gegeven. De eerste oriëntatie op het VO komt aan de orde in groep 7. De leerkracht bespreekt met leerling en ouders/verzorgers hoe de schoolresultaten van de leerling zijn. De wens van de leerling zelf is ook heel belangrijk. De leerkracht deelt zijn mening over onder andere talenten, taakgerichtheid, planning, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen en creativiteit van de leerling. Wij geven kansrijke adviezen aan onze leerlingen. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen ons onderwijs staat het welbevinden van onze kinderen voorop. We leren van en met elkaar. Kinderen zien de wereld als één geheel. Daar speelt ons onderwijs op in door samenhang tussen de vakken en leerinhoud aan te bieden. We werken met leerstofjaarklassensysteem en combinatiegroepen. De basisvaardigheden rekenen, taal, lezen en schrijven en burgerschap bieden wij zorgvuldig aan. De Iekmulder werkt daarnaast volgens het leerplan International Primary Curriculum (IPC). IPC is een programma voor het basisonderwijs dat zich niet alleen richt op het vergaren van kennis, maar ook op vaardigheden en het krijgen van inzicht. Onze school biedt betekenisvol en eigentijds onderwijs, dat zoveel mogelijk in samenhang wordt aangeboden. Thema’s vanuit IPC vormen de paraplu voor de doelen voor taal, wereldoriëntatie, techniek en beeldende vorming.

Wij brengen onze kinderen houdingen en vaardigheden bij zodat zij zich in onze complexe maatschappij kunnen handhaven. We stimuleren de sociale en emotionele ontwikkeling van het kind door het bevorderen van het zelfvertrouwen en het leren omgaan met gevoelens, wensen en opvattingen van jezelf en anderen. Wij bereiden onze kinderen voor op het burgerschap van de toekomst

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken en autonomie
  • Samenhang en respect
  • Plezier en enthousiastme

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven