Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Sinds schooljaar 2022-2023 heeft de Brug geen aparte kleutergroep meer i.v.m. een gebrek aan aanmeldingen. Mochten er toch tussentijds leerlingen verwezen worden zal het SBO-aanbod in samenwerking met reguliere scholen uit de omgeving worden vormgegeven.
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding.
SBO De Brug is een school voor speciaal basisonderwijs voor leerlingen van 4 tot 13 jaar. De leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften, welke niet realiseerbaar zijn binnen de basisondersteuning van het regulier basisonderwijs binnen het samenwerkingsverband. De leerlingen op De Brug hebben o.a. specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van:
- Beperkte cognitieve mogelijkheden
- Gedrags- en emotieregulatie (beperkt externaliserend en internaliserend gedrag)
- Middelzware spraak/taal- of communicatieve beperking
- Sociaal-emotionele ontwikkeling, welbevinden, weerbaarheid, zelfvertrouwen en impulsbeheersing
- Combinatie van bovengenoemde
Het motto van De Brug is “In verbinding staan wij, uniek dat ben jij!”. Dit dragen wij uit door:
- Uit te gaan van de kansen op ontwikkeling van elk kind
- Uit te gaan van de onderwijsbehoeften van het kind
- In te spelen op talenten en interesses van het kind
- Ambitieuze doelen te stellen en deze zo nodig bij te stellen
- Ouders te betrekken bij het onderwijs aan hun kind
- Het gehele kind te zien: naast de cognitieve ontwikkeling is ook de sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling van groot belang (hoofd, hart en handen)
De Brug wil een goede school zijn, een school waar rust en orde is en waar een sfeer en klimaat gecreëerd wordt waarin al onze leerlingen zich lekker voelen. We willen onze leerlingen dusdanig vormen zodat zij in de toekomst een volwaardig zelfstandig lid zullen kunnen worden van onze maatschappij en dat betekent voor ons het bieden van ondersteuning in de breedste zin van het woord. Richtinggevend daarbij is dat onze primaire taak, het geven van onderwijs, niet in het gedrang mag komen doordat de ondersteuningsbehoefte van de leerling buiten ons bereik ligt. In de praktijk gaat het hierbij m.n. om leerlingen met heftig externaliserend gedrag en leerlingen die wij cognitief niet (meer) tot ontwikkeling kunnen laten komen. Het uitgangspunt is dat de ondersteuning in principe moet kunnen plaatsvinden binnen de setting van de groep, door de eigen leerkracht. De school beschikt bv. niet over faciliteiten als een time-out ruimte of een vaste bezetting van 2 mensen per groep.
De school werkt volgens de principes van handelingsgericht werken waarbij we middels het monitoren van de opbrengsten de kwaliteit willen verhogen. De leraren werken aan de hand van groepsplannen. Het beschrijven van de stappen, het stellen van doelen maakt het mogelijk de leerling van dichtbij te volgen, waardoor de leerkracht in staat wordt gesteld adequaat hulp te verlenen en effectief het onderwijs kan aanpakken. Op onze school wordt voor elk kind een ontwikkelingsperspectief opgesteld, met individuele leerroutes gekoppeld aan doelen en aanbod. Daarbij wordt ook een verwacht uitstroomprofiel geformuleerd. Alle leerlingen op onze school verdienen een onderwijsarrangement op maat. We bedoelen hiermee dat we onze leerlingen op zo’n hoog mogelijk niveau onderwijs willen bieden, maar op dusdanige wijze dat het past bij de individuele mogelijkheden. Hierbij proberen we de leerling niet passend te maken voor ons systeem, maar passen we systemen aan de leerling aan. Dat betekent in de organisatie van het onderwijs het loslaten van het leerstofjaarklassensysteem en het werken in niveaugroepen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team is altijd op zoek naar mogelijkheden voor vergroting van de expertise en uitbreiding van de ondersteuningsmogelijkheden. Echter, gezien het feit dat de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen gemiddeld de afgelopen jaren al behoorlijk is verzwaard zal de focus de komende jaren liggen op versteviging van het huidige aanbod.
Onze school heeft geen aparte kleutergroep meer doordat er te weinig verwijzingen zijn. Voor kleuters met extra ondersteuningsbehoeften organiseren we met het Samenwerkingsverband en andere scholen een passend aanbod.