School voor Speciaal Basisonderwijs De Brug

Koolstraat 17 4561 GW Hulst

Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Brug

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op De Brug wordt gewerkt met Route 8 als eindtoets. Deze toets wordt digitaal afgenomen op de onderdelen Taal en Rekenen, die beiden in subcategorieën zijn onderverdeeld. De toets is adaptief, dit betekent dat de moeilijkheid van elke vraag wordt aangepast aan de vaardigheid van de leerling. Het systeem selecteert op basis van de beantwoording wat de vervolgvraag is. Juist beantwoorde vragen leiden tot moeilijkere vragen en vice versa.

Bij de eindtoets van 2022-2023 valt op de leerlingen op de Brug op alle onderdelen net wat hoger hebben gescoord dan het landelijk gemiddelde. De totaalscore van de Brug was 129 punt, landelijk is dat voor SBO-scholen 128 punten. Bij het behalen van referentieniveau 1F is de vergelijking met het landelijke percentage als volgt, met eerst De Brug en daarna het landelijke cijfer:

  • Leesvaardigheid 56,3% t.o.v. 72%
  • Taalverzorging 62,6% t.o.v. 52%
  • Rekenen 18,8% t.o.v. 26%

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanuit het ontwikkelingsperspectief worden de verwachte einddoelen, de tussendoelen en het lesaanbod geformuleerd. Het lesaanbod wordt verwerkt in de groepsplannen, waarbij voor rekenen, technisch lezen en spelling wordt gewerkt met groepsoverstijgende niveaugroepen. Vervolgens worden 2x per jaar de tussenresultaten van de niet-methodegebonden toetsen geëvalueerd en geanalyseerd. Tijdens de groepsbesprekingen met het hele team wordt er besproken of we de resultaten kunnen duiden en welke interventies er evt. nodig zijn. Ook worden de signaalleerlingen in beeld gebracht, dit zijn leerlingen waarvan de ontwikkeling ruim boven of onder de verwachting ligt. Voor deze leerlingen kan, indien noodzakelijk, een aanpassing worden gemaakt in de doelen en bijbehorend aanbod.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Prognose uitstroom - Wanneer een leerling een didactische leeftijd van 30 of hoger heeft, wordt deze door het zorgteam besproken en wordt in het ontwikkelperspectief een prognose opgenomen voor het mogelijk niveau van uitstroom. Bij het bespreken van het OP wordt de prognose met ouders gedeeld en toegelicht. De uitstroomprognose wordt opgesteld aan de hand van resultaten uit het leerlingvolgsysteem, een recent IQ en eventueel belemmerende en protectieve factoren. Aan de hand van gevolgde leerroutes en behaalde doelen wordt gekeken welk niveau mogelijk passend is. In het advies wegen de resultaten van begrijpend lezen en rekenen het zwaarst, aangevuld met spelling en technisch lezen. Daarnaast wordt ook het IQ, het sociaal emotioneel functioneren, de taak- werkhouding en mogelijke diagnoses of andere belemmeringen en mogelijkheden meegenomen. Wanneer kinderen hogere doelen halen en sprongen maken in de ontwikkeling of juist omgekeerd, wordt in overleg in het zorgteam de prognose bijgesteld.   

Informatie aan ouders - In de eerste weken in de schoolverlatersgroep worden leerlingen en ouders voorgelicht over de gang van zaken rondom advies en overgang naar VO. Dit gebeurt middels een informatiemiddag of -avond. In het oudergesprek in november wordt de prognose nogmaals besproken, al dan niet bijgesteld. Ouders worden op de hoogte gebracht van het IQ-onderzoek en de bevindingen en conclusies. In het oudergesprek in januari wordt het voorlopig advies gegeven. In de eerste twee weken van februari wordt de doorstroomtoets gemaakt (ROUTE-8). Ouders krijgen een brief mee over de werkwijze rondom ROUTE-8 eindtoets. Als het advies hoger uitvalt op de ROUTE-8 eindtoets wordt opnieuw met ouders het gesprek aangegaan om te komen tot de juiste beslissing, indien wenselijk sluiten externen aan. Inschrijvingsformulieren etc. van de nieuwe school ontvangen ouders op het definitieve adviesgesprek.

IQ-test - Alle schoolverlaters van De Brug worden door de orthopedagoog gezien voor een IQ-test. Hiervoor wordt de ADIT (Adaptieve Digitale Intelligentietest) afgenomen, tenzij er al een geldig IQ is uit recent onderzoek van de afgelopen twee jaar. De rapportage van de IQ-test wordt gedeeld met ouders. De IQ-test vindt plaats in het laatste jaar voor februari (adviesgesprekken). TLV- of LWOO-leerlingen met een advies praktijkonderwijs worden aangemeld bij een Praktijkschool. Wij leveren een volledig dossier aan volgens de criteria voor een TLV praktijkonderwijs. Dit dossier wordt bestudeerd en waar nodig wordt de leerling uitgenodigd voor aanvullend onderzoek. De TLV wordt met toestemming van ouders aangevraagd bij het samenwerkingsverband. Leerlingen met een dubbel advies praktijkonderwijs/vmbo met leerwegondersteuning worden aangemeld bij het regulier VO. Wij leveren een volledig dossier aan. Dit dossier wordt bestudeerd en waar nodig wordt de leerling uitgenodigd voor aanvullend onderzoek.  

Zorgteam - Ter voorbereiding op de adviesgesprekken bekijkt het zorgteam met de groepsleerkrachten iedere leerling en formuleert het advies op basis van de volgende informatie: 

  • Leerresultaten (op basis van niet-methodegebonden toetsen)  
  • Recent IQ   
  • Sociaal emotioneel functioneren en taak- werkhouding  
  • Mogelijke diagnoses of andere belemmeringen of mogelijkheden  

Adviesgesprekken - Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Dit wordt met ouders gecommuniceerd in een gesprek. Indien ouders of school het wenselijk vinden, sluiten externen aan.  Na de doorstroomtoets in februari ontvangen leerlingen en ouders uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. In de adviesgesprekken wordt het advies toegelicht en de gang van zaken rondom inschrijving uitgelegd en begeleid.  

Dossier - In maart wordt het volledige dossier van kinderen in orde gemaakt voor de overdracht. In ieder geval gaat het OP mee, de uitslagen van niet-methodegebonden toetsen, de rapporten van de ROUTE-8 toets, het IQ-verslag en verder alle documenten (onderzoeksverslag diagnose, externe begeleiding etc.) die het OP en advies onderbouwen en die relevant zijn voor de school van aanname. Ouders geven toestemming om de gegevens met de nieuwe school te delen. Het dossier wordt digitaal in een beveiligd systeem overgedragen aan de nieuwe school.

ROUTE-8 doorstroomtoets - In de eerste twee weken van februari doen alle schoolverlaters mee aan de ROUTE-8 doorstroomtoets. Informatievoorziening vindt plaats in januari. Kinderen worden zo goed mogelijk voorbereid. De toets wordt digitaal afgenomen. Alle resultaten worden met ouders gedeeld. De uitslag kan het volgende betekenen:  

  • De uitslag is lager dan het eerder gegeven advies: in dit geval blijven we bij ons advies.  
  • De uitslag is gelijk aan het eerder gegeven advies: in dit geval blijven we bij ons advies  
  • De uitslag is hoger dan het eerder gegeven advies: de leerkracht neemt telefonisch contact op om te bespreken of de wens en mogelijkheid er is om het advies in overleg met ouders bij te stellen.  

Warme overdracht - In juni organiseren de groepsleerkrachten van De Brug een warme overdracht voor iedere leerling met de mentoren van de nieuwe scholen van VO. In februari van het nieuwe schooljaar vindt een terugkomdag plaats waarop de groepsleerkracht wordt bijgepraat over de vorderingen en ontwikkeling van de oud-leerlingen. Tevens is er een informatiebijeenkomst omtrent nieuwe ontwikkeling in het VO of overdracht PO en VO. 

Vaststelling en evaluatie - De uitvoering van bovenstaande wordt gedurende het jaar in beeld gebracht. Vaststelling en evaluatie gebeurt in het OP en tijdens de oudergesprekken. Met de checklist/ kijkwijzer wordt één keer per jaar in beeld gebracht hoe alles verloopt en waar kansen en verbeterpunten liggen.  Het advies VO wordt tevens meegenomen in het oudertevredenheidsonderzoek.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van onze leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We vinden het belangrijk dat onze kinderen zich veilig voelen en voldoende ruimte krijgen om zich optimaal te kunnen ontplooien, een goed welbevinden is daarbij van groot belang. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hun heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groepsbespreking, de HGW-gesprekken en/of tijdens een individuele leerlingbespreking besproken. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zorg goed voor jezelf
  • Zorg goed voor een ander
  • Zorg goed voor je omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven