Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om de ontwikkeling van leerlingen goed te kunnen volgen nemen we op de volgende manier toetsen af:
Methodegebonden toetsen (groep 3 t/m 8) die bij de leerstof horen. Na een aantal weken is voor bijna elk vakgebied een toets in de methode opgenomen. Daarbij wordt gekeken of de leerlingen de behandelde stof beheersen. De resultaten gebruiken de leerkrachten om te kijken of er meer verrijking, verdieping of herhaling aangeboden moet worden.Met de komst van Pluspunt 4 binnen ons onderwijs hebben we de mogelijkheid gekregen om de kinderen real-time te volgen. Per les kunnen we dit nauwkeurig bekijken en indien nodig op inspelen.
Niet methodegebonden toetsen volgens de toetskalender. Voor groep 1 t/m 8 zijn er toetsen vastgelegd op de toetskalender. Op vaste momenten in het jaar worden toetsen vanuit ons leerlingvolgsysteem afgenomen als signalering. In februari en september bekijken we de trendanalyses naar aanleiding van deze afgenomen toetsen. De resultaten van deze meetmomenten gebruiken de leerkrachten om het juiste niveau helder te krijgen en het handelen daar op aan te passen. Op individueel- en groepsniveau worden plannen van aanpak en nieuwe doelen opgesteld.
In groep 8 maken de leerlingen de doorstroomtoets. Alle gegevens van de leerlingen leggen we vast in een leerlingvolgsysteem. We maken gebruik van Parnassys. In dit systeem kunnen we alle gegevens van de leerlingen verwerken.
Door middel van deze toetsen proberen we de leerlingen zo goed mogelijk te volgen en ons onderwijs zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij het niveau van de leerlingen. De resultaten en de acties die daaruit voortvloeien, zullen we tijdig en zorgvuldig met de ouders bespreken. Tijdens de groepsbesprekingen bespreken de leerkrachten de resultaten met de IB'er. Op basis van de resultaten van de groep en de leerlingen worden acties en interventies uitgezet.
Alle resultaten van de leerlingen worden gecommuniceerd met ouders, twee keer per jaar krijgen de leerlingen een rapport mee naar huis. Tijdens de oudergesprekken worden de resultaten besproken.
Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het LVS ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde toetskalender die gebaseerd is op de afspraken binnen Kempenkind en de toetsvoorschriften. Ouders worden op de rapportenavonden geïnformeerd over de toetsresultaten. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de doorstroomtoets. Ouders en leerlingen krijgen vanaf groep 7 een (pré) VO-advies voor hun kind.
De POVO-procedure is opgenomen in de bijlage van deze schoolgids.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Clemensschool is een school waar ouders een groot saamhorigheidsgevoel ervaren. Op basis van een wederzijdse vertrouwen bouwen we een geborgen en fijne omgeving waar leerlingen fijn naar school kunnen gaan en op een plezierige wijze kunnen en mogen leren.
De Inspectie van het Onderwijs heeft op 13 december 2018 op de Clemensschool een onderzoek uitgevoerd. De kwaliteit van het onderwijs is met 'voldoende' beoordeeld. Het pedagogisch klimaat en de kwaliteitscultuur is met 'goed' beoordeeld