- Oudergesprekken
- Social Schools
- Ouderportaal
- Website
Oudergesprekken:
Wij stellen u tijdens oudergesprekken op de hoogte van de vorderingen van uw kind. Komend schooljaar staan er drie momenten in de jaarkalender opgenomen: 1e kennismakingsgesprek in september, 2e oudergesprek in februari en het 3e oudergesprek einde schooljaar (facultatief) Uiteraard kunt u het hele jaar door een afspraak maken om de leerkracht te spreken. Wij vinden het erg waardevol om samen in gesprek te gaan en samen te bekijken wat het beste is voor uw kind. De deur staat voor u open! Naast de oudergesprekken houden we aan het begin van het schooljaar een informatieavond. Op deze avond wordt er informatie verstrekt over het reilen en zeilen in de verschillende groepen. Tevens is er een algemeen gedeelte bestemd voor alle aanwezige ouders.
Social Schools:
Vanaf schooljaar 2018-2019 is onderwijsstichting KempenKind aan de slag met de community van Social Schools. Social Schools is een compleet en veilig communicatieplatform voor scholen, kinderen en ouders. Social Schools bevordert de communicatie en samenwerking tussen school en thuis. Aan het begin van het schooljaar, tijdens de informatieavond, geven we een presentatie over de verschillende mogelijkheden van Social Schools en de AVG privacywetgeving. Wij respecteren de privacy van kinderen. Daarvoor vraagt de directie uw toestemming voor het gebruik van foto's en gegevens over uw kind in deze beveiligde schoolomgeving. Deze toestemming zal jaarlijks schriftelijk gevraagd worden aan het begin van het schooljaar. Wij willen u vriendelijk verzoeken om foto's die op het afgesloten gedeelte geplaatst worden niet op uw eigen social media of publieke kanalen te delen.
Wilt u meer lezen over Social Schools Privacy Policy, gaan dan naar de website van Social Schools.
Om gebruik te kunnen maken van Social Schools krijgt u een persoonlijke login per mail toegestuurd. Het activeren van uw persoonlijke login is eenvoudig en vergt slechts enkele minuten tijd.
1) U ontvangt een uitnodigingsmail om lid te worden van Social Schools.
2) Klik op de http-link in de mail. Social Schools wordt nu automatisch geopend in de internetbrowser.
3) Afhankelijk van uw browserinstellingen zal de tekst Engelstalig zijn of Nederlandstalig. Dit kunt u aanpassen zodra uw profiel is
aangemaakt.
4) Vul uw voornaam in, uw achternaam en een wachtwoord. Gebruik uw eigen naam bij het aanmaken van uw profiel zodat het voor ons
duidelijk is wie u bent.
5) Klik vervolgens op ‘Next Step’/’Volgende Stap’.
Uw account is nu geactiveerd!
Als u beschikt over een smartphone, adviseren wij u om de gratis Social Schools 3.0 app te downloaden, zodat u op ieder gewenst moment toegang heeft tot de interne community. De app is beschikbaar voor Android (Google Play) en iOS (Apple AppStore) telefoons. Bij de eerste keer openen van de app wordt gevraagd of u push-berichten wilt toestaan. Wij vragen u dit toe te staan door op Ok te klikken. Zo hoeft u niet zelf een bericht op te halen, maar krijgt u het binnen op het moment dat het wordt gestuurd (zoals bij sms, u hoeft niet handmatig uw sms’jes op te halen)
Ouderportaal:
We werken op onze school met het administratieprogramma ParnasSys. Hierin verzamelen we alle gegevens over uw kind(eren), denk bijv. aan persoonsgegevens, toets uitslagen, rapporten, enz. Binnen dit administratieprogramma is er ook een module voor ouders beschikbaar. In het ouderportaal kunt u de NAW gegevens veranderen, maar ook het rapport van uw kind inzien, de Cito-toets gegevens bekijken en de absenties volgen. Om gebruik te kunnen maken van het ouderportaal krijgt u een persoonlijke login per mail toegestuurd. In deze mail staat een link om naar de inlogpagina te gaan.
Website:
De website van de Clemensschool is met name ingericht als informatiebron voor externen. De informatie op de website is vooral zakelijk van aard. Zo zal o.a. de visie en de missie van de school erop te vinden zijn, maar ook zaken als een formulier voor verlof en bijvoorbeeld NAW gegevens van de school zijn via de website te vinden.
Rapporten en portfolio’s:
Twee keer per jaar krijgen kinderen een rapport en een portfolio mee naar huis. In het rapport staan de vorderingen van uw kind op basis van de afgenomen toetsen/observaties van de leerkracht. Sinds 2015/2016 werken we ook met portfolio’s. Het portfolio is een verzameling van werk van de kinderen waar de kinderen zelf trots op zijn en waarin de doorgaande ontwikkeling van de kinderen te zien is. De rapporten en portfolio’s kunt u inzien voorafgaand aan uw oudergesprek tijdens de ouderavond. De data staan opgenomen in de jaarkalender.
AVG (Algemene verordening gegevensbescherming)
Om goed onderwijs te kunnen geven en activiteiten te kunnen organiseren, verwerkt de school gegevens van uw kind. Hierbij kunt u denken aan contactgegevens, schoolresultaten, voortgang van het onderwijs, gegevens over de ouderbijdrage, etc. In het "Privacyreglement Leerlingengegevens" van Onderwijsstichting KempenKind staat beschreven op welke wijze de school omgaat met deze gegevens. Hierin staat onder andere beschreven wie welke gegevens op welke manier mag bewerken. Ook staat in dit reglement aan welke andere organisaties onze school gegevens van uw kind verstrekt en onder welke voorwaarden dit gebeurt.
De school slaat gegevens per leerling op in een leerlingdossier. Als ouder/verzorger heeft u recht op inzage in het leerlingdossier van uw kind. Als u dit wilt, kunt u dit schriftelijk aangeven bij de directeur van de school. Omdat het leerlingdossier vaak uitgebreid is, heeft de school maximaal vier weken de tijd om, na goedkeuring van uw verzoek, het leerlingdossier voor u inzichtelijk te maken. Wanneer u verbetering, aanvulling, verwijdering of afscherming van de gegevens van uw kind wenst, kunt u dit samen met de redenen waarom u dit wilt, aangeven bij de directeur. Het privacyreglement is gepubliceerd op de website van KempenKind (www.kempenkind.nl). Vragen hierover kunt u stellen aan de directeur van uw school of aan het bestuursbureau van KempenKind (tel. 0497-516337).