Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Leerlingvolgsysteem
Ieder kind werkt in zijn/haar eigen tempo en op het eigen niveau. De leerkracht houdt bij wat elke leerling aan werk heeft gedaan en weet daardoor precies hoe ver een leerling in zijn ontwikkeling is. Per kind houden we een digitaal dossier bij, waarin belangrijke gegevens over toetsen, gesprekken en de verslagen worden bewaard. De uitkomsten van de toetsen uit het IEP leerlingvolgsysteem (LVS) worden digitaal bijgehouden in administratieprogramma ParnasSys.
De leerkrachten en de schoolleiding kunnen zo het leerrendement van individuele kinderen, de verschillende groepen, of van de hele school in kaart brengen en beoordelen of er aanpassingen aan het gevoerde beleid gedaan moeten worden. De resultaten van de individuele leerlingen worden bijgehouden in grafieken met groeicurven. Deze curven geven de leerkracht een indicatie of het kind op niveau is. Het belangrijkste is echter dat er vooruitgang zit in de ontwikkeling van het kind. Als de ontwikkeling stagneert, wordt het kind besproken in de leerlingbespreking en eventueel aangemeld in de leerlingenzorg op school. Er wordt dan voor een leerling een handelingsplan opgesteld, waarin het probleem wordt geanalyseerd en waarin wordt vastgelegd voor welke periode er welke materialen worden ingezet om het probleem te remediëren. Als het probleem na het evaluatiemoment onvoldoende is verbeterd, dan wordt aan ouders soms externe specialistische hulp aangeraden.
Vanzelfsprekend worden de ouders vooraf van deze stappen op de hoogte gesteld. Uitkomsten van toetsen zijn altijd voor ouders ter inzage in het persoonlijk digitaal dossier in ParnasSys, waarin de uitslagen van toetsen, eventuele handelingsplannen en gespreksverslagen worden verzameld. Het is een uitstekend hulpmiddel bij de overdracht van uw kind naar een andere groep.
Het schooladvies wordt zorgvuldig tot stand gebracht. Wij analyseren de gegevens uit toetsen uit de methodes en de resultaten die uw kind heeft behaald op de IEP toetsen van de schooljaren 6 t/m 8. De leerkrachten, de intern begeleider en de directeur bespreken per leerlingen hoe de leerling zich ontwikkelt op het gebied van werkhouding, taakgerichtheid, motivatie en de ontwikkeling van executieve functies zoals het kunnen plannen en het kunnen werken volgens een stappenplan. Verder kijken we naar wat een passen leeromgeving kan zijn voor uw kind. Op basis van al deze gegevens komt het schooladvies tot stand.
Overzicht tijdpad schooljaar 2024-2025:
Van 10 tot en met 31 januari: voorlopig advies
Van 27 januari tot en met 16 februari: doorstroomtoets
Uiterlijk 15 maart: toetsadvies
Uiterlijk 24 maart: definitief advies
Van 25 maart tot en met 31 maart: centrale aanmeldweek
Uiterlijk op 12 mei: besluit over toelating middelbare school
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Iedereen heeft recht op een veilige plek, waardoor een kind zijn/ haar talenten optimaal kan ontwikkelen.
Om deze plek te kunnen bieden is er de afgelopen jaren ingezet op veiligheid en welbevinden van de kinderen op school. Naast het gebruik van de Kanjertraining is er de afgelopen jaren veel aandacht geweest voor het samen sporten en spelen op het plein. Dit met behulp van de methode: ' Beweegwijs'. Deze geeft structuur aan het buitenspelen en creëert daarmee een veilige plek voor kinderen om samen te spelen. Als gevolg daarvan is het welbevinden van de kinderen in de klassen ook gegroeid.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.