De Gooische Montessorischool

Holleblok 10 1273 EG Huizen

  • Schoolfoto van De Gooische Montessorischool
  • Schoolfoto van De Gooische Montessorischool
  • Schoolfoto van De Gooische Montessorischool
  • Schoolfoto van De Gooische Montessorischool
  • Schoolfoto van De Gooische Montessorischool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Dit schooljaar  zijn de opbrengsten van groep 8 ongeveer gelijk aan het landelijk gemiddede, ondanks het feit dat er diverse kinderen van andere scholen uit Huizen tussentijds naar onze school gekomen zijn.

Het percentage zij- instroom kinderen bedraagt ruim 20 %.

Alleen naar de gemiddelde eindscore van de Eindtoets kijken en daar de kwaliteit van een school aan aflezen doet een school tekort.
De uitkomst van de eindtoets heeft ten slotte alles te maken met de instroom van de leerlingen. 

Wij kijken binnen de school steeds kritisch naar ons onderwijsaanbod en naar onze kwaliteitscyclus. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem

Ieder kind werkt in zijn/haar eigen tempo en op het eigen niveau. De leerkracht houdt bij wat elke leerling aan werk heeft gedaan en weet daardoor precies hoe ver een leerling in zijn ontwikkeling is. Per kind houden we een digitaal dossier bij, waarin belangrijke gegevens over toetsen, gesprekken en de verslagen worden bewaard. De uitkomsten van de toetsen uit het IEP leerlingvolgsysteem (LVS) worden digitaal bijgehouden in administratieprogramma ParnasSys.

De leerkrachten en de schoolleiding kunnen zo het leerrendement van individuele kinderen, de verschillende groepen, of van de hele school in kaart brengen en beoordelen of er aanpassingen aan het gevoerde beleid gedaan moeten worden. De resultaten van de individuele leerlingen worden bijgehouden in grafieken met groeicurven. Deze curven geven de leerkracht een indicatie of het kind op niveau is. Het belangrijkste is echter dat er vooruitgang zit in de ontwikkeling van het kind. Als de ontwikkeling stagneert, wordt het kind besproken in de leerlingbespreking en eventueel aangemeld in de leerlingenzorg op school. Er wordt dan voor een leerling een handelingsplan opgesteld, waarin het probleem wordt geanalyseerd en waarin wordt vastgelegd voor welke periode er welke materialen worden ingezet om het probleem te remediëren. Als het probleem na het evaluatiemoment onvoldoende is verbeterd, dan wordt aan ouders soms externe specialistische hulp aangeraden.

Vanzelfsprekend worden de ouders vooraf van deze stappen op de hoogte gesteld. Uitkomsten van toetsen zijn altijd voor ouders ter inzage in het persoonlijk digitaal dossier in ParnasSys, waarin de uitslagen van toetsen, eventuele handelingsplannen en gespreksverslagen worden verzameld. Het is een uitstekend hulpmiddel bij de overdracht van uw kind naar een andere groep.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Iedereen heeft recht op een veilige plek, waardoor een kind  zijn/ haar talenten optimaal kan ontwikkelen.

Om deze plek te kunnen bieden is er de afgelopen jaren ingezet op veiligheid en welbevinden van de kinderen op school. Naast het gebruik van de Kanjertraining is er de afgelopen jaren veel aandacht geweest voor het samen sporten en spelen op het plein. Dit met behulp van de methode: ' Beweegwijs'. Deze geeft structuur aan het buitenspelen en creëert daarmee een veilige plek voor kinderen om samen te spelen. Als gevolg daarvan is het welbevinden van de kinderen in de klassen ook gegroeid. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wij zijn een Kanjer school !
  • Sociale veiligheid kinderen!
  • Weerbaarheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven