RK Basisschool Tweemaster Holleblok

Holleblok 8 1273 EG Huizen

  • Schoolfoto van RK Basisschool Tweemaster Holleblok
  • Schoolfoto van RK Basisschool Tweemaster Holleblok
  • Schoolfoto van RK Basisschool Tweemaster Holleblok
  • Schoolfoto van RK Basisschool Tweemaster Holleblok

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om onze kinderen goed te kunnen volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van verschillende methoden. We observeren de kinderen in hun gedrag en werkhouding. Deze observaties legt de leerkracht vast. In de groepen 1 en 2 volgen we de kinderen via ‘Onderbouwd’. Vanaf groep 3 gebruiken we daarnaast ook lesmethoden (boeken en software) die na ieder leerstofonderdeel de kinderen toetsen om te zien of ze de stof voldoende hebben opgepakt. De resultaten worden door de leerkrachten bijgehouden. Daarnaast gebruiken we ook nog methodeonafhankelijke toetsen: de Cito-toetsen. Deze worden afgenomen vanaf groep 3. De resultaten van deze toetsen worden opgeslagen in het in het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys. De leerkracht en de IB-er gebruiken de overzichten uit dit systeem bij hun besprekingen van de kinderen. Deze bespreking is leidend voor onze vervolgaanpak. Alle tussentijdse resultaten kunnen aanleiding zijn om de aanpak te wijzigen. Het kind staat hierbij centraal.  De Cito-resultaten worden met het rapport meegegeven. De toetsen worden daarnaast ook door ons gebruikt om de schoolresultaten te vergelijken met andere scholen in Nederland en zo dus de opbrengsten van ons onderwijs te analyseren en de kwaliteit te bewaken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschoolperiode vertrekken de kinderen naar het voortgezet onderwijs (VO). Voor het zover is, hebben we een aantal contactmomenten met ouder(s)/verzorger(s) om samen met hen de juiste plek te vinden voor hun kind. In groep 7 wordt aan het eind van het schooljaar een informatieavond georganiseerd voor de ouder(s)/verzorger(s). Tijdens deze avond zullen de leerkrachten van groep 7 informatie geven over het VO en o.a. uitleggen wat het verschil is tussen Praktijkonderwijs, VMBO BK, VMBO TL, HAVO en VWO. Ook is er ruimte voor het stellen van algemene vragen. 
Eind groep 7 wordt bij het laatste rapportgesprek (juni/juli) een pre-advies gegeven, zodat ouders en leerlingen een idee krijgen van het mogelijke uitstroomprofiel. In november/december krijgen de leerlingen van groep 8 een voorlopig advies en eind januari/begin februari het definitieve advies. In januari en februari worden er voor leerlingen van groep 7 en 8, open dagen en lesmiddagen georganiseerd op de VO-scholen. Op de website https://www.gooisegids.nl/ is er veel informatie te vinden over scholen in regio ‘t Gooi. De data van open dagen en lesmiddagen staan ook op deze website vermeld. De data voor  inschrijving voor het VO verschilt per regio. De leerkracht van groep 8 zal u hier tijdig over berichten. U moet zelf zorgdragen voor de aanmelding.Vanaf schooljaar 2023/ 2024 maken alle leerlingen in groep 8 in februari een doorstroomtoets. Deze doorstroomtoets meet wat een kind in gemiddeld 8 jaar op de basisschool heeft geleerd op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen. De uitslag van deze toets geeft een onafhankelijk advies over welk brugklastype het beste bij een kind past. Alle leerlingen melden zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur.  Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs  kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.  
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een KiVa-school.
KiVa is het evidence-based anti-pestprogramma voor basisscholen en middelbare scholen. Het programma stopt niet bij zijn anti-pestfunctie. Het is ook effectief gebleken bij het sociaal-emotioneel leren met kinderen. Dit onderwijsprogramma heeft een positieve instelling als het gaat om de aanpak van pesten en sociaal gedrag; leert kinderen hoe ze pesten kunnen identificeren en hoe ze dit kunnen bespreken; laat kinderen fouten maken en daarvan leren; neemt preventieve maatregelen in plaats van uitsluitend curatieve maatregelen; laat docenten hun eigen kennis en expertise gebruiken om de materialen te gebruiken.  


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samen
  • talent
  • ontwikkelen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven