Van Harte School

Loerikseweg 11 A 3991 AA Houten

  • Realisatie juni 2024
  • Realisatie juni 2024

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht zich ziek meldt of als door andere omstandigheden een leerkracht niet in staat is om voor de klas te staan, wordt een beroep gedaan op de vervangingspoule van Transvita. Fectio is lid (mede-eigenaar) van deze poule en zorgt er samen met 34 andere besturen voor dat onder andere vervangingsaanvragen worden verwerkt. Op dit moment kan gemiddeld 80% van de aanvragen goed worden beantwoord. 

Voor het percentage waarbij de vervangingsaanvraag niet kan worden beantwoord, heeft de Van Harte School op schoolniveau afspraken gemaakt.  

Zodra een leerkracht zich ziek meldt (uiterlijk om 7:00 uur ’s ochtends) wordt eerst intern gekeken of het mogelijk is om de groep op te vangen. Er wordt gekeken naar de inzet van personeel dat op dat moment ambulant is. Door de directie wordt uitvraag gedaan onder het personeel van de Van Harte School dat op die dag niet werkzaam is.  

Mocht dit niet mogelijk zijn, wordt de groep verdeeld over de andere groepen. Het aantal leerlingen per groep is afhankelijk van de groepsgrootte en de groepsdynamiek.

De leerlingen worden ’s ochtends door een MT-lid opgevangen in hun huidige groep, materialen worden uitgedeeld en de leerlingen gaan naar de toebedeelde groep. Hier kunnen de leerlingen met weinig/ zonder hulp van de groepsleerkracht aan het werk. Wanneer een leerkracht meerdere dagen ziek is en er geen vervanging mogelijk is vanuit Transvita, wordt door de directie een afweging gemaakt en wordt er gekeken naar een aantal scenario’s.  

1.    De groep zonder leerkracht blijft thuis.

2.    Een leerkracht uit een andere groep wordt ingezet om de groep te vervangen. Dit betekent dat de groep die dan geen leerkracht heeft naar huis gaat. 

Bij de overweging van bovenstaande scenario’s wordt ten aller tijden rekening gehouden met het aantal wettelijk verplichte onderwijsuren. Dit is de reden dat het kan gebeuren dat er wordt gekozen voor scenario 2. In het geval van scenario 1 of 2 zal de directie de ouders in een zo vroeg mogelijk stadium via Social Schools op de hoogte stellen. Het streven is om dit ’s ochtends voor 7:45 uur gedaan te hebben. Ouders wordt verzocht om zelf opvang te regelen voor hun kind.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Van Harte school werken we vanaf groep 3 met zes homogene groepen. De groepsgrootte varieert van 25 tot 30 leerlingen. De groepen 1 en 2 zijn gecombineerd.

Bij ons op school werken in totaal 24 collega's: leerkrachten, onderwijsassistenten en leden van het management. Samen werken we dagelijks aan een optimale onderwijs leersituatie voor kinderen. We werken met methodes die ons ondersteunen in het aanbod. We maken gebruik van digitale leermiddelen om te kunnen differentiëren in ons aanbod en het zo te kunnen aanpassen naar het niveau van het kind. We brengen de leerlingen de vaardigheden bij die zij nodig hebben om zelfstandig en samen tot leren te komen. Voor komend schooljaar ziet de bezetting er als volgt uit:

Groep 1/2 A:  Karla en Amber

Groep 1/2 B: Sanne en Fabienne 

Groep 3: Marlies en Mariska

Groep 4: Karen en Sarah

Groep 5: Juliëtte en Fleur (LIO)

Groep 6: Josine en Ekke

Groep 7: Yael en Ekke

Groep 8: Nienke en Michelle

Gymleerkracht: Monique

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met het oog op de leerlingpopulatie van de Van Harte School is met ingang van het huidige schooljaar meer ingezet op passend onderwijs voor meerbegaafden: kinderen die meer uitdaging nodig hebben dan het huidige basisaanbod.

Dit vindt zijn uitwerking in de opzet van XL groepen vanaf groep 2 met een intensievere begeleiding vanuit school aan deze leerlingen.

Aannamebeleid

Ieder kind, met of zonder ondersteuningsbehoefte, is in principe welkom op onze school. Op onze school maken wij geen onderscheid tussen geloof, ras, geaardheid of afkomst. Voorwaarde van de aanname is dat ouders de grondslag en het onderwijsbeleid van de school respecteren of verklaren dit te onderschrijven. 

In de wet Passend Onderwijs is opgenomen dat ouders hun kind schriftelijk bij de school van voorkeur aanmelden. Scholen moeten ouders vragen of ze hun kind al eerder bij een andere school hebben aangemeld. Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, moeten ouders dit aangeven. De school zal vragen of er gegevens beschikbaar zijn die inzicht geven in de ondersteuningsbehoefte, bijvoorbeeld onderzoeksrapporten van externe instanties. U kunt via onze website een aanmeldformulier invullen en opsturen. Wij nemen contact met u op voor een rondleiding en kennismakingsgesprek.

Wij gaan ervan uit dat kinderen die voor het eerst naar school gaan zindelijk zijn. Als de school de leerling met een ondersteuningsbehoefte niet kan toelaten, zoekt de school, in samenspraak met de ouders, een passende onderwijsplek op een andere school. Belangrijk daarbij is een goede balans tussen de wensen van ouders en de mogelijkheden van de school.  

Als blijkt dat we uw kind de ondersteuning kunnen bieden die het bij het onderwijs nodig heeft en dat uw kind leerbaar is (en blijft), dan wordt er samen met de ouders een plan van aanpak opgesteld. In alle gevallen evalueren wij minimaal tweejaarlijks. Als dan blijkt dat de school tegen een grens aanloopt, wordt samen naar mogelijke oplossingen binnen het samenwerkingsverband gezocht.   

Samenwerkingsverband passend onderwijs

Soms heefteen kind moeite bij het leren en meedoen. De scholen van KS Fectio vinden dat alle kinderen een zo passend mogelijke plek binnen het onderwijs verdienen. Wij gaan uit van hun talenten en mogelijkheden. Daarbij wordt rekening gehouden met eventuele beperkingen of kansen. Als het kan, gaan kinderen naar het regulier onderwijs. Wanneer dit mogelijk is, bieden wij extra ondersteuning in samenwerking met speciale (basis)scholen of door inzet van specialisten. Als u verwacht dat uw kind extra ondersteuning nodig heeft, geeft u dit aan bij aanmelding van uw kind op school. Elke basisschool in Nederland maakt deel uit van een samenwerkingsverband passend onderwijs. Een samenwerkingsverband telt verschillende basisscholen en één of meer speciale scholen voor basisonderwijs. Onze school werkt samen met SWV Profi Pendi.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen graag meer ondersteuning in gaan zetten op de motorische ontwikkeling van kinderen. Daarnaast ook het bewegend leren.  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het gebouw van onze school is de peuterschool van KMN Kind & Co gevestigd. Wij hebben een goede samenwerking met hen en met andere aanbieders van voor -en vroegschoolse educatie in Houten. Er is sprake van een zorgvuldige overdracht van de leerlingen als ze doorstromen naar het basisonderwijs.

Terug naar boven