School voor Speciaal Basisonderwijs De Wissel

Galerijmuur 51 3991 WX Houten

Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Wissel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets.  Op dit Wissel wordt hiervoor Route 8 gebruikt. Dit is een adaptieve toets die het taal en rekenniveau van de leerlingen meet.

Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd.

In oktober/november wordt de ADIT (Adaptieve Digitale IntelligentieTest) afgenomen bij de leerlingen van groep 8. Dit is een groepsgewijze IQ test.

Uiteraard volgen wij de leerlingen met het CITO leerlingvolgsysteem. 

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Wissel werkt opbrengstgericht. We hebben schoolambities opgesteld voor alle vakken. De schoolambities geven ons een richtlijn voor wat we onze leerlingen in ieder geval willen aanbieden aan onderwijs. Deze schoolambities vormen de basis voor het groepsplan van een vakgebied. Naast de ambities qua aanbod hebben we voor iedere leerling een OPP (Ontwikkelingsperspectief). Dit wordt twee keer per jaar ingevuld/aangevuld door leerkrachten. Het OPP betrekken we ook bij het opstellen van een groepsplan. Op basis van het OPP worden de leerlingen ingedeeld in de verdiepte groep, de basisgroep of de intensieve groep en worden specifieke onderwijsbehoeften benoemd.?

?In december/januari en mei/juni worden de methode onafhankelijke toetsen (CITO) afgenomen. Met alle andere gegevens die we van de leerlingen hebben (methode gebonden toetsen, observaties, informatie uit gesprekjes met de leerlingen) wordt een analyse gemaakt. Deze analyses worden verwerkt in de evaluatie van het groepsplan. Op grond hiervan, en de volgende stap in de schoolambitie, worden nieuwe groepsplannen opgesteld. De groepsplannen worden in januari en juni geëvalueerd en besproken met de intern begeleider.???In januari en in juni is er naast de groepsplanbespreking ook een OPP-bespreking. Van iedere leerling wordt dan het OPP geëvalueerd. Dit gebeurt door de orthopedagoog, intern begeleider en de groepsleerkracht.?Twee keer per jaar worden de resultaten van de citotoetsen (opbrengsten) op groeps- en schoolniveau met het team besproken. Aan de hand van deze opbrengsten kijkt het team hoe de school ervoor staat en welke acties er ingezet moeten worden.?

Om de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen en doelen, gekoppeld aan de leerlijnen, te kunnen stellen, hanteren wij het instrument SCOL. Dit is ook opgenomen in de kalender van opbrengstgericht werken. Er worden groepsplannen gedrag gemaakt. We gebruiken daarvoor de leerlijnen Leren?leren?en Sociaal gedrag. Het schrijven en uitvoeren van de groepsplannen valt onder de verantwoordelijkheid van de groepsleerkracht. ??We werken zoveel mogelijk convergent. Waar nodig divergent. We willen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen tegemoet komen.

Voor rekenen werken we met de nieuwste methode van Pluspunt. ?Met technisch lezen werken we, vanaf groep 4, na afsluiting van 'Veilig leren lezen', divergent in een circuitmodel. We gebruiken hiervoor de methode Estafette Light.??In het kader van het dyslexieprotocol is op schoolniveau een overzicht gemaakt van de interventieprogramma’s voor leerlingen met hardnekkige lees- en/of spellingproblemen. Deze is terug te vinden in het document ‘Didactische afspraken en interventies’.??

?Verlengde leertijd: deze tijd staat ingeroosterd en kan de leerkracht gebruiken om extra verwerkingstijd of extra instructie aan de leerling te geven voor bepaalde vakgebieden.?

Logopedie/Cesartherapie/kind-speltherapie: deze ondersteuning wordt geboden door (externe) praktijken die binnen de school een praktijkruimte hebben. Deze ondersteuning wordt geboden naar aanleiding van een hulpvraag vanuit school of ouders. Zij wordt meestal ingekocht via de zorgverzekering van de ouders.??

Evalueren en bijsturen:

In februari en juni worden de resultaten van alle vakken voor de gehele school verzameld en geanalyseerd door de? directeur?en intern begeleider (IB) en besproken in het team. De analyse van deze resultaten geeft, mede, richting aan in te zetten mogelijkheden om de resultaten te verbeteren.

?Toetsen:

?Leerlingen worden getoetst, zowel door methode gebonden toetsen als door Cito-toetsen 3.0. De leerkracht analyseert de resultaten en bespreekt deze met de intern begeleider.?Naast de informatie die de leerkracht verzamelt uit?toets resultaten?maakt de leerkracht mede gebruik van:?

  • observaties: de leerkracht observeert de leerling in verschillende situaties. Samen met de leerling onderzoekt de leerkracht hoe hij of zij de leerling het beste kan ondersteunen
  • gesprekken met leerlingen: tijdens de dagelijkse lesactiviteiten stelt de leerkracht vragen aan leerlingen om zicht te krijgen op welke lesstof ze al beheersen en welke lesstof nog niet, hun manier van werken, hun oplossingsstrategieën en wat hen helpt tijdens instructie en zelfstandig werken
  • gesprekken met ouders: ouders zijn van harte welkom op school. 

In de groepen 1, 2 en 3 wordt het kind-oudergesprek gevoerd tijdens het huisbezoek. Gesprekken met ouders worden vastgelegd in het oudergespreksformulier en in? het leerling administratiesysteem Parnassys?gezet.?

Aan het begin van het schooljaar worden er vanaf groep 4 op school kind-oudergesprekken gevoerd door de leerkracht. Voorafgaand aan dit gesprek vult het kind een formulier in, waarop hij/zij aangeeft aan welk doel hij/zij de komende periode wil werken en welke onderwijsondersteuning hierbij nodig is. Tijdens het volgende rapportgesprek wordt dit doel geëvalueerd. Als het doel is bereikt, stelt de leerling een nieuw doel op.

Voor de groepen 1 t/m 7 geldt dat in februari en in juni/juli de OPP- en de kindrapport besprekingen plaats vinden met ouders en kinderen. Het OPP formulier wordt door ouders ondertekend voor gezien.

In januari vindt de OKR (onderwijskundig rapport) bespreking plaats met ouders en kinderen uit groep 8. In het OKR staat het definitieve advies voor het voortgezet onderwijs. Dit OKR vervangt het rapport in groep 8.

Voor de overdracht aan het einde van het schooljaar worden de groepsplannen, het?OPP formulier?en?Parnassys?gebruikt en vindt er een mondelinge overdracht plaats tussen leerkrachten.???


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In september vindt de informatieavond/voorlichting plaats over de schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs voor ouders van leerlingen uit de groepen 7 en 8.

De kinderen die de Wissel bezoeken hebben behoefte aan ondersteuning op leer- en/of gedragsgebied

Nagenoeg alle leerlingen stromen uit naar het regulier voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze leerlingen hebben diverse kwaliteiten en onderwijsbehoeften. We merken dat onze groep leerlingen behoeften en kwaliteiten heeft op vlakken zoals het kunnen oplossen van conflicten, weerbaarheid, zelfvertrouwen, het omgaan met emoties en samenwerken. Het reguliere aanbod biedt de meeste kinderen voldoende op dit vlak. In sommige gevallen is een aanvullende aanpak nodig zoals bijvoorbeeld een weerbaarheidstraining.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • verantwoordelijkheid
  • samen
  • vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

SBO De Wissel heeft een basisarrangement. Dit betekent een voldoende beoordeling van de inspectie. De indicator Pedagogisch klimaat is met goed beoordeeld.

Uiteraard zijn er altijd punten waarop de school zich kan ontwikkelen. De inspectie kijkt hierin goed mee met onze school. Zij heeft de plicht om erop toe te zien dat het team en de directie het beste uit de kinderen halen.


Terug naar boven