Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Wissel worden de leerlingen in principe op leeftijd gegroepeerd. Als er meerdere groepen van dezelfde leeftijd zijn, kijken we ook naar samenstelling jongen/meisje en passende combinatie van leerlingen.
De leerlingaantallen -en/of populatie kan van ons vragen combinatiegroepen te vormen.
We bekijken ieder jaar hoe we onze onderwijsassistenten inzetten.
We werken aan de hand van schoolambities. Dat wil zeggen dat we tot en met eind groep 8 ons aanbod gepland hebben. We werken zoveel mogelijk d.m.v. convergente differentiatie: het aanbod is leidend en de instructie is gericht op de hele groep. Mocht het zo zijn dat het beter passend is voor een leerling om voor een of meerdere vakken op een ander niveau dan het groepsaanbod instructie te krijgen, dan kan een leerling in een andere groep meedoen. Zo krijgt iedere leerling een passend aanbod.
Het stellen van een passend ontwikkelingsperspectief (OPP) is van belang om ons onderwijs goed vorm te geven. De onderwijsbehoeften van de leerlingen staan centraal, net als de ambities die wij voor onze doelgroep hebben gesteld.
Kenmerkend voor onze school is dat wij specialistische ondersteuning bieden die in het reguliere basisonderwijs vaak niet geboden kan worden. Wij werken er hard aan om onze leerlingen, die soms op de basisschool negatieve ervaringen hebben opgedaan, weer een veilige leeromgeving te bieden en hun ontwikkeling weer op gang te brengen. Wij willen graag dat leerlingen geloven in zichzelf en met zelfvertrouwen het leven tegemoet treden. Leerlingen van de Wissel hebben een ander spoor nodig om dit doel te bereiken. Een wissel is een schakel tussen rails waardoor een trein van het ene op het andere spoor kan komen. Kinderen die SBO de Wissel bezoeken hebben behoefte aan zo’n schakel, zij schakelen naar een ander spoor. Voor hen het passende spoor. De kinderen zullen soms tussentijds weer gebruik maken van een wissel, namelijk de overstap terug naar het reguliere basisonderwijs, naar het speciaal onderwijs of de overstap naar het voortgezet onderwijs. Ook hierbij staan hun onderwijsbehoeften centraal en zal er een wissel moeten plaatsvinden die bij hen past.
Er zijn op de Wissel leerkrachten en een intern begeleider die een Master opleiding hebben gedaan op het gebied van taal/lezen en gedrag. Op het gebied van gedrag is deze deskundigheid ook aanwezig bij de gedragswetenschapper.
Naast deze specialisten hebben wij binnen de school ook een logopedist.
Externe specialisten die binnen de school ondersteuning bieden, bekostigd vanuit de zorgverzekering, zijn praktijk voor logopedie (Spraakwater), Cesar (Praktijk voor kinderoefentherapie) Ook vergoede dyslexiebehandelingen kunnen op school plaatsvinden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Leerlingen krijgen onderwijs op maat.
- We stellen hoge passende doelen om het beste uit iedere leerling te halen.
- Er is een duidelijke doorgaande lijn aanwezig in de school, zodat leerlingen een ononderbroken aanbod krijgen.
- Er is een goede samenwerking met de gemeente om de juiste zorg sneller bij de gezinnen te krijgen als dit nodig blijkt te zijn.
Kinderen met een bepaalde problematiek en met een ontwikkelingsleeftijd tot maximaal zeven jaar, kunnen geplaatst worden in de kleutergroep.
De aandachtsgebieden zijn:
- spel- en bewegingsmomenten
- aandacht voor sociale vorming
- taalontwikkeling
- werkhouding
- het aanleren van leervoorwaarden voor rekenen en lezen.
De sterke punten van de leerling worden gebruikt om aan de ontwikkelpunten te werken. We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij de manier en het niveau van leren dat bij de leerling past. De kleutergroep heeft een duidelijke en voor de leerlingen herkenbare structuur. De leerlingen krijgen in een veilige omgeving leerstof aangeboden die hun ontwikkeling op allerlei gebied stimuleert. Ze worden hierbij begeleid door de leerkracht en een onderwijsassistent. Het onderwijs is gekoppeld aan thema’s. De logopedist speelt een belangrijke rol in deze groep. Zij geeft, naast individuele behandelingen voor kinderen die dit nodig hebben, twee keer per week voor alle kinderen groepslessen en stimuleert hierdoor de taalontwikkeling. De kinderoefentherapeut Cesar biedt individuele motorische behandelingen aan voor kinderen die dit nodig hebben en geeft wekelijks een groepsles bewegingsonderwijs.