Openbaar Basisschool Weisterbeek

Schoolstraat 8 5961 EH Horst

Schoolfoto van Openbaar Basisschool Weisterbeek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de afgelopen jaren hebben de kinderen naar verwachting, voldoende, gescoord. Afgelopen schooljaar zien we wel dat de resultaten wat lager zijn dan normaal. Als we kijken naar de algemene score 1F en 2F/1S dan zien we dat OBS Weisterbeek goed scoort op het percentage kinderen dat uitstroomt met minimaal 1F behaald. De score ligt goed boven het landelijk gemiddelde voor onze wegingsgroep. Op 1S/2F niveau scoren we nog te laag als je kijkt naar wat we zouden mogen verwachten van onze kinderen. We hebben diverse acties ondernomen om de resultaten te vergroten.

Het is onze ambitie om naast het ontwikkelen van goed sociaal gedrag en het ontwikkelen van eigentijdse vaardigheden altijd te streven naar voldoende cognitieve ontwikkeling. Kinderen zijn dan in staat om een goede volgende stap te kunnen zetten.

Bij de analyse zien we dat kinderen over het algemeen op rekengebied goed scoren (meten, tijd en geld is nog wel lastig). Op taalgebied scoren de kinderen overall goed. Wel zien we hier duidelijke verschillen binnen de verschillende onderdelen. Binnen onze school heeft dit de aandacht en wordt dit meegenomen in onze ontwikkelplannen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden er Cito-toetsen afgenomen. Deze worden geanalyseerd. Resultaten van de diverse Cito-toetsen worden bestudeerd, trends worden op school- en groepsniveau in kaart gebracht en waar nodig worden acties uitgezet. Ook op kindniveau wordt de ontwikkeling in kaart gebracht. Op kindniveau is dit verantwoordelijkheid van de leerkracht en kijkt en volgt het kwaliteitsteamlid mee. Op school- en groepsniveau is de analyse een samenwerking tussen de directie en de kwaliteitsteamleden, waarna dit met het team besproken wordt. 

Behaalde resultaten worden gerelateerd aan de opgestelde schooldoelen op zowel groeps- als schoolniveau. Conclusies en interventies worden op teamniveau vastgesteld en gedeeld/besproken in de MR. Interventies worden direct ingezet en vastgelegd in het ondersteuningsplan voor de basisgroepen. In het nieuwe jaarplan worden eventuele vervolgstappen vastgelegd/gepland. Ook worden nieuwe schooldoelen vastgesteld.

Actuele analyses en schooldoelen zijn op verzoek in te zien op school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We zien dat kinderen na het eerste jaar relatief meer opstromen. Er stromen daarnaast geen kinderen af. Dit betekent mogelijk dat we te voorzichtig adviseren. Dit is daarom een punt van aandacht. De opstroom na 3 jaar is relatief hoog. Dit kan dezelfde oorzaak hebben, maar ook corona in combinatie met het soepelere beleid bij het voortgezet onderwijs op doorstroom, kan dit veroorzaken. We zijn als school kritisch en nemen dit mee als punt van aandacht.

Om te komen tot een goed advies volgen we onderstaande stappen.

Groep 7  

Januari Afname CITO LIB toetsen M7 en waar nodig adaptief getoetst 

Mei Voorlichtingsavond VO voor leerlingen met verwachte uitstroom PRO of VSO.

Juni Afname CITO LIB toetsen E7 en waar nodig adaptief getoetst 

Juni/juli Pre- adviesgesprekken met kind en ouders.  

Groep 8 

Oktober Pre- adviesgesprekken met kind en ouders. 

November Informatieavond voor alle ouders en leerlingen over het VO 

November Afname CITO LIB toetsen B8 en waar nodig adaptief getoetst.

December Alle leerlingen nemen deel aan het normeringsonderzoek van route8, met als doel de kinderen te laten wennen aan de manier van toetsen en vragen stellen. 

Eerste twee weken van februari Doorstroomtoets Route 8 wordt afgenomen. 

Uiterlijk 15 Maart Uitslag van de eindtoets (Route 8) is binnen.  

Na 15 Maart Adviesgesprekken: Ouders/leerlingen ontvangen definitief schooladvies. 

Eind maart Aanmelden op het VO 

Later in het schooljaar Kennismakingsmiddag op het VO 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

OBS Weisterbeek, door “RESPECT 4 ALL” een school zonder pesten…… Op elke school wordt wel eens gepest of worden kinderen buitengesloten. Voorkomen is beter dan genezen. Daarom voeren we een “Respect 4 all” beleid en besteden we regelmatig én op allerlei manieren aandacht aan “Respect 4 all” en het voorkomen van pesten.

We gebruiken het programma “de Vreedzame School” om kinderen sociaal-emotionele vaardigheden aan te leren en om weerbaar te worden. Vanuit onze kerngedachte “Lekker in je vel, dan red je het wel” is het wezenlijk dat kinderen zich bij ons thuis voelen, gewaardeerd voelen en ook respect hebben voor ieder ander. Fouten maken mag zeker, we leren kinderen hoe dit een volgende keer te voorkomen, maar ook om deze te herstellen. De dialoog, de gezamenlijke taal en verantwoordelijkheid zijn hierbij belangrijk. We monitoren de sociale veiligheid heel gericht.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen, met elkaar
  • Verbonden en betrokken
  • Veiligheid en vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. Elke vier jaar worden het bestuur en een aantal scholen van het bestuur onderzocht en beoordeeld, of vaker wanneer daar aanleiding toe is. Er is op dit moment daarom geen actueel oordeel beschikbaar voor OBS Weisterbeek.

Terug naar boven