Ouders vragen zich soms af vanaf welke leeftijd zij hun kind kunnen aanmelden op een school. Iedere school kent haar eigen aanmeldingsprocedure. Maar voor alle scholen gelden de volgende algemene regels: ·
Voordat een kind 3 jaar is kunnen ouders een vooraanmelding doen bij de school.
Aanmelden van kinderen kan pas vanaf 3 jaar en gebeurt schriftelijk.
Als de school een schriftelijke aanmelding ontvangt, stuurt zij een bevestiging van ontvangst naar de ouders. Toelating van het kind dient binnen 6 weken na aanmelding een feit te zijn. Bij uitzondering kan deze periode verlengd worden tot 10 weken. Bijvoorbeeld als de school nader onderzoek naar het kind wil doen en dit langer duurt.
Wanneer na 10 weken nog geen beslissing is genomen over de juiste onderwijsplaats, is de school verplicht het kind een tijdelijke plaats aan te bieden. ·
Voor scholen voor speciaal (basis)onderwijs verloopt het aanmeldingstraject via het samenwerkingsverband waar de school toe behoort. Voor SBO-scholen is geregeld dat voor leerlingen waar de zorg en het onderwijsaanbod op een reguliere basisschool niet voldoende is, deze een zogenoemde toelaatbaarheidsverklaring moeten overleggen om geplaatst te worden op een SBO-school.
Het samenwerkingsverband heeft in elk geval tot taak: het beoordelen of leerlingen toelaatbaar zijn tot het onderwijs aan een speciale school voor basisonderwijs in het samenwerkingsverband of tot het speciaal onderwijs. Dit op verzoek van het bevoegd gezag van een school waar de leerling is aangemeld of ingeschreven.
Het samenwerkingsverband draagt er zorg voor dat deskundigen in elk geval het samenwerkingsverband adviseren over de toelaatbaarheid van leerlingen tot het onderwijs aan een speciale school voor basisonderwijs in het samenwerkingsverband of tot het speciaal onderwijs. De deskundigen zijn een orthopedagoog of een psycholoog. En afhankelijk van de leerling over wiens toelaatbaarheid wordt geadviseerd ten minste een tweede deskundige, te weten een kinder- of jeugdpsycholoog, een pedagoog, een kinderpsychiater, een maatschappelijk werker of een arts.
Het samenwerkingsverband stelt een adviescommissie in, die adviseert over bezwaarschriften betreffende beslissingen van het samenwerkingsverband over de toelaatbaarheid van leerlingen tot het onderwijs aan een speciale school voor basisonderwijs in het samenwerkingsverband of tot het speciaal onderwijs. Dit volgens de procedure en criteria PPO Rotterdam voor de plaatsing van leerlingen op scholen voor speciaal (basis)onderwijs.
Een plaats in het speciaal (basis) onderwijs kan het bevoegd gezag van de reguliere basisschool in samenspraak met de schoolcontactpersoon aanvragen bij het onderwijs arrangeerteam. Het onderwijs arrangeerteam bekijkt of de leerling voldoet aan de criteria voor plaatsing op een school voor speciaal (basis)onderwijs.
Algemene criteria
1. De schoolcontactpersoon heeft de aanvraag met de teamleider van het OAT besproken.
2. De school en de schoolcontactpersoon hebben de ouders betrokken bij de aanvraag en ouders stemmen hiermee in.
3. In het dossier dat de school aanlevert staat ten minste:
De aanleiding voor en het doel van de aanvraag.
De personen en instanties die betrokken zijn bij de ondersteuning van de leerling.
De gegeven ondersteuning en het effect daarvan.
Een recent overzicht van niet-methodegebonden toetsen.
De belemmerde en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijsleerproces.
De onderwijsbehoeften van de leerling op het gebied van:
a) De hoeveelheid aandacht en tijd
b) Onderwijsmaterialen
c) Ruimtelijke omgeving
d) Expertise
e) Samenwerking met andere instanties. ·
De ondersteuningsbehoeften van de school en de ouders.
Criteria toelaatbaarheid Speciaal Basis Onderwijs
Om in aanmerking te komen voor een toelaatbaarheidsverklaring speciaal basisonderwijs wordt er gekeken naar een aantal criteria:
De leerling is tussen de 4 en 11 ½ jaar oud. Een beredeneerde afwijking is mogelijk
De basisschool kan onvoldoende tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van de leerling, ook met extra ondersteuning van de eigen school, andere scholen in de wijk of het samenwerkings-verband.
Andere scholen in de woonomgeving van de leerling kunnen onvoldoende tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van de leerling, ook met extra ondersteuning van die scholen, andere scholen in de wijk of het samenwerkingsverband.
Een of meer schoolondersteuningsprofielen binnen het speciaal basisonderwijs komen tegemoet aan de onderwijsbehoeften van de leerling.
Als het OAT dit wenst kan het speciaal (basis) onderwijs eventueel een observatie doen op de reguliere basisschool en hierover advies geven. Het ondertekende eindadvies komt bij de toelaatbaarheidscommissie terecht, zij bepalen of een leerling een toelaatbaarheidsverklaring krijgt. Als dit zo is krijgen het bevoegd gezag van de verwijzende school en de ouders de toelaatbaarheidsverklaring toegezonden. De ouders zijn verantwoordelijk voor het zorgen van een kopie van de TLV naar de school waar de leerling wordt ingeschreven. Tegen de beslissing van de toelaatbaarheidscommissie kan door ouders en schoolbesturen bezwaar worden ingediend bij de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring SBO/(V)SO.
Ouders moeten er rekening mee houden dat er instroommomenten zijn op SBO Hoogvliet. Naast de instroom momenten is het mogelijk dat er wachtlijsten zijn voor de verschillende groepen. De 3 instroommomenten zijn:
Begin van het schooljaar tot 1 oktober
In de week na de kerstvakantie
In de eerste volle week van april.
Indien de aard van de toelating dit vereist, met onmiddellijke ingang (bv Verhuizing)
Criteria toelaatbaarheid Speciaal Basis Onderwijs voor kleuters
Doelstelling: terugplaatsing naar BAO met begeleiding indien nodig.
Voorlopige afspraken: -
Alle leerlingen worden geobserveerd door de consultant in de wijk, schoolcontactpersoon en /of intern begeleider van het SBO of de kleuterleerkracht. Voorgeschiedenis:
1. indien aanwezig medische geschiedenis
2. indien aanwezig hulpverleningstrajecten
3. indien aanwezig psychologische onderzoeken.
Het dossier moet compleet zijn: OPP /observaties/ vorderingen
Het beslismoment observatie- of definitieve plaatsing is na bovengenoemde zaken.
Rol scp : observeren, bij besprekingen en opp besprekingen aanwezig.
Het gaat om leerlingen die onderwijs nodig hebben en geen zorg
De leerling moet zindelijk zijn, voor ongelukjes moeten ouders/verzorgers beschikbaar zijn om te verschonen.
Gebruikmaken van de kleuterexpert bij de Oat’s, indien nodig.
Indien nodig kunnen er wendagen/halve dagen ingezet worden. Ook is er de optie tot de Kerstvakantie in groep 2 en daarna doorstromen naar groep 3. Er is ook een mogelijkheid om gedeeltelijk onderwijs te volgen in groep 2 en in groep 3 op basis van de onderwijsbehoeften van de leerling.