CBS Het Middelpunt

Cromme Meth 70 3191 TG Hoogvliet Rotterdam

Schoolfoto van CBS Het Middelpunt

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het Middelpunt scoort op de Cito Eindtoets boven het landelijk gemiddelde. Door middel van uitleg op meerdere niveaus (gedifferentieerde instructie) en groepsplannen werken we aan de kwaliteit van ons onderwijs. Rekenen en taal staan hierbij centraal.

Het Middelpunt is trots op dit mooie resultaat en heeft vertrouwen in de toekomst.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentoetsen zijn een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van het onderwijs.

OP basis van een analyse van de resultaten worden doelen bepaald. Vervolgens wordt aan deze doelen gewerkt door middel van goede uitleg (instructie) en een passend leeraanbod. Twee keer per schooljaar worden de resultaten binnen het team besproken. Teamleden verklaren daarbij de behaalde resultaten en passen waar nodig het aanbod aan. De resultaten worden ook besproken door de intern begeleider(s) en de directeur. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 krijgen de kinderen een eerste voorlopig advies voor voortgezet onderwijs. Dit voorlopig advies wordt bepaald aan de hand van de hele ontwikkeling van de leerling. De leerkracht, de intern begeleider en de directeur zijn betrokken bij het bepalen van het advies.

In groep 8 volgt het tweede voorlopig advies in januari. In februari maken de leerlingen de doorstroomtoets en uiterlijk 24 maart krijgen de leerlingen het definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart 2024 melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Voor leerlingen, die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet. Daar is het samenwerkingsverband bij betrokken en er wordt, in samenwerking met PPO en ouders, al eerder gekeken naar een geschikte school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alle kinderen moeten zich prettig en veilig voelen en zich op een positieve manier kunnen ontwikkelen. Daartoe moeten de sfeer en onderlinge omgang (het pedagogisch klimaat) zo optimaal mogelijk zijn. Onderdeel van dit pedagogisch klimaat is dat we proberen te voorkomen dat kinderen elkaar pesten. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Oog voor elkaar
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs op Het Middelpunt. Het Middelpunt heeft het vertrouwen van de Inspectie. Er vindt in principe voor de periode van één jaar geen verder toezicht plaats.

Terug naar boven