CBS de Hoeksteen

Beetslaan 2 9602 AX Hoogezand

Schoolfoto van CBS de Hoeksteen

Het team

Toelichting van de school

CBS De Hoeksteen is een school met een professioneel team. Dit betekent dat er veel gesproken en gedeeld wordt over het onderwijs en dat er van en met elkaar geleerd wordt. We hebben een open en prettig werkklimaat, waarbij wederzijds respect en aandacht voor elkaar belangrijk is.

De intern begeleider (IB) van onze school is Cora Harkema. Zij coördineert de zorg voor onze leerlingen door het houden van leerling besprekingen, coachen en ondersteuning van de leerkrachten en de extra zorg voor leerlingen. Daarnaast voert ze indien gewenst pedagogisch didactisch onderzoek uit. De IB-er coördineert ook het overleg met externen. Verder biedt onze school extra hulp aan leerlingen op sociaal/ emotioneel gebeid. Dit gebeurt in kleine groepjes of individueel. 

Ons team wordt aangevuld met ervaren onderwijsassistentes en een conciërge. 

Jaarlijks bieden wij een plek aan stagiaires van de PABO, Academische PABO of opleiding tot onderwijsassistent.  

Elke week is de Kind- Ouderondersteuner aanwezig. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De vereniging heeft een invalpool. Wij kunnen daar verzoeken op indienen voor verlof van de personeelsleden en bij ziekte.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken op school met de groepen 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8.

We kiezen voor combinaties van opeenvolgende leerjaren zodat de kinderen makkelijk kunnen samenwerken of hetzelfde programma kunnen volgen. U kunt hierbij denken aan de creatieve vakken en wereldoriëntatie. De leerkrachten worden op een aantal momenten bijgestaan door een onderwijsassistent.

Doordat we een relatief kleinere school zijn is er veel aandacht voor individuele leerlingen en kunnen we voldoende onderwijs op maat bieden.

VCO-MOG

Onze school wordt bestuurd door het bestuur van de Vereniging Christelijk Onderwijs Midden- en Oost Groningen. (VCO Midden- en Oost-Groningen) Van deze vereniging kunnen ouders/verzorgers lid of donateur worden. Als u lid wilt worden, dan vragen wij u in te stemmen met de grondslag en het doel van de vereniging.

De grondslag en het doel van de vereniging zijn de bouwstenen om de scholen van de VCO Midden- en Oost-Groningen echte en hechte levensgemeenschappen van mensen te doen zijn waar alle kinderen en hun ouders van harte welkom zijn! Scholen die een goede voorbereiding zijn op een samenleving die niet alleen een kwaliteitsopleiding vraagt, maar boven alles kwaliteit in MENS-ZIJN!

Het lidmaatschap houdt in, dat u verkozen kunt worden in de schoolcommissie. U steunt daarmee niet alleen de VCO Midden- en Oost-Groningen, ook de schoolkas heeft er baat bij. De minimum bijdrage voor leden bedraagt € 7,50 per kalenderjaar. U kunt ook donateur worden. De minimum bijdrage voor donateurs bedraagt € 5,00 per kalenderjaar. Deze bijdragen ontvangen wij als school volledig van de vereniging terug. Het geld wordt besteed voor activiteiten binnen de school.

Jaarlijks verstuurt de VCO Midden- en Oost Groningen een brief met een betalingsverzoek voor het lidmaatschapsgeld of de donateursbijdrage. Voor meer informatie kunt u terecht bij de directie van de school of bij leden van de schoolcommissie. Het lidmaatschap eindigt niet automatisch wanneer uw kind(eren) de basisschool verla(a)t(en). U kunt het lidmaatschap beëindigen door een e-mail te sturen aan het secretariaat van de VCO Midden- en Oost-Groningen (info@vcomog.nl) of schriftelijk naar:

VCO Midden- en Oost-Groningen,

Postbus 35,

9665 ZG te Oude Pekela.

De VCO Midden- en Oost-Groningen bestuurt de volgende scholen voor christelijk basisonderwijs

* CBS De Wegwijzer Bellingwolde                                              * CBS Mons Sinai Heiligerlee

* CBS De Loopplank Blijham                                                     * CBS De Lichtboei Oostwold/Midwolda

* Dorpsschool Meeden (samenwerkingsschool)                          * CBS Annewieke Scheemda

* CBS De Parel Muntendam                                                      * CBS Het Baken Westerlee

* CBS Groen van Prinsterer Nieuwe Pekela                                 * CBS De Vossenburcht Winschoten

* CBS De 7Sprong Oude Pekela                                                 * CBS Maranatha Winschoten

* CBS ‘t Haimstee Veendam                                                     * CBS De Wegwijzer Zuidbroek

* CBS De Kern Veendam                                                          * CBS De Regenboog Hoogezand

* CBS Het Galjoen Hoogezand                                                  * CBS De Hoeksteen Hoogezand

* CBS De Zonnewijzer Siddeburen                                            * CBS De Wegwijzer Slochteren

College van Bestuur

Het College van Bestuur van de VCO Midden- en Oost-Groningen wordt gevormd door: 

Mevr. A. Boer (Angelique) 

Mevr. A. Boer wordt ondersteunt door Mevr. J. Vegter (Josha), directeur bedrijfsvoering. 

Het College van Bestuur vergadert 1x per twee weken.

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht van de VCO Midden- en Oost-Groningen wordt gevormd door:

Voorzitter : Mevr. M. Poort. (Marieke), Siddeburen

Secretaris : Dhr. F. Kupers (Freek), Oostwold

Penningmeester : Dhr. J. Matzinger (Jörg), Slochteren

Lid : Dhr. E. Stam (Erik), Ten Boer

Lid : Mevr. A. Wierenga (Anneke), Veendam

De Raad van Toezicht vergadert 4 x per jaar.

De ledenraad

De algemene vergadering/ledenraad is het hoogste orgaan binnen de vereniging en bestaat uit afgevaardigden die door en uit de leden van de afdelingen worden gekozen. In de statuten staat opgenomen dat voor iedere onderwijsinstelling die van de vereniging uitgaat een afdeling en schoolcommissie (artikel 14 van de statuten) wordt ingesteld. Iedere afdeling kiest uit haar midden één lid en één plaatsvervangend lid voor de ledenraad.

Het directieberaad en het College van Bestuur

De directeuren van de scholen van de VCO Midden- en Oost-Groningen vormen samen het directieberaad. Dit directieberaad overlegt maandelijks over de gang van zaken binnen de vereniging en probeert de gezamenlijke belangen van de scholen te behartigen. Het College van Bestuur vormt het dagelijks bestuur van het directieberaad.

Het verenigingskantoor is gevestigd in Oude Pekela, Scholtenswijk 10 | Postbus 35 - 9665 ZG Oude Pekela.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We werken in de groepen 1 en 2 met de methode Onderbouwd.

Onderbouwd is een methode bestaande uit tastbare, kleutereigen materialen waarmee kinderen handelend kunnen leren. Het pakket is gebaseerd op de kern- en beheersingsdoelen voor? groep 1-2. Een Onderbouwd thema duurt drie weken. Elk thema bestaat uit een taalweek en twee rekenweken. In de taalweek bieden we?een taalspel aan, in elk van de twee rekenweken bieden we een rekenspel aan. Het speelse routineaanbod in de taalweek is weggezet in vijf taalkringen. De rekenactiviteiten verdelen we over zeven rekenmomenten. Ook kunnen er nog motorische doelen aangeboden worden. Om de ontwikkelingen van de leerlingen bij te houden maken we gebruik van het programma Onderbouwd-online. Dit is een praktisch, gebruiksvriendelijk online leerlingvolgsysteem, dat wordt gebruikt in combinatie met een digitaal schoolbord. Met Onderbouwd-online volgen we het kind dagelijks in zijn ontwikkeling.

* Taal

In de kleutergroepen worden veel taalactiviteiten gedaan als: interactieve gesprekken, voorlezen, taalspelletjes, aanleren van liedjes en opzegversjes. Als leidraad gebruiken we de Taaldoelen van het SLO. Ter ondersteuning maken we gebruik van de methodiek van Onderbouwd. Ook de computer wordt hierbij ingezet. Hierdoor ontwikkelt zich het taalvermogen van de kleuters.

* Werken met ontwikkelingsmateriaal

Zowel ’s morgens als 's middags werken de kleuters met ontwikkelingsmaterialen. Zowel op de ochtend als de middag is er een speel- werk moment. Hierbij worden o.a. het taal- denkvermogen en de communicatieve vaardigheden ontwikkeld. Daarnaast leren kleuters gericht kiezen naast het uitvoeren van groepsopdrachten. Samenspel en samenwerking zijn hierbij belangrijke aspecten. In de kleutergroepen worden planborden gebruikt. Leerlingen geven zelf aan met welke opdracht ze willen beginnen of welk ontwikkelingsmateriaal of hoek ze kiezen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Aan mensen in onze maatschappij worden hoge eisen gesteld. Daarom heeft de school de belangrijke taak de leerlingen veel te leren, zowel sociaal als cognitief (qua kennis). Het is daarnaast ook belangrijk dat leerlingen oog leren krijgen voor de grens van hun eigen kennen en kunnen.

Het onderwijs op onze school kenmerkt zich door een groepsgerichte aanpak, waarbij individuele verschillen tussen leerlingen gezien worden. Zelfstandig werken en een onderlinge samenwerking vinden we belangrijk. Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat het ontwikkelingsproces van de leerlingen een ononderbroken proces is, dat zoveel mogelijk is afgestemd op iedere leerling.

De activiteiten worden over de dagen en door de week zo gegeven, dat er een goede afwisseling in de programma's zit.

* Levensbeschouwing

Godsdienstige vorming wordt door ons als integraal onderdeel van het totale vormingsaanbod van de school beschouwd.

Kennis, inzicht, begrip en tolerantie kunnen naar ons idee goed ontwikkeld worden binnen de kaders van een pedagogische en levensbeschouwelijke traditie. We proberen de kinderen met de betekenissen van die traditie bekend te maken.

In alle groepen wordt gewerkt aan de hand van de methode “Trefwoord” .Iedere week staat er een thema centraal. Binnen dit thema wordt een weekopening, een lied, verhalen uit de bijbel en een verwerking aangeboden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen onder-, midden-, en bovenbouw.

* Rekenen

In groep 3 wordt gestart met de methode "Semson". In de groepen 4 tot en met 8 wordt gewerkt met de nieuwste versie van de methode Wereld in Getallen. De stof wordt aangeboden middels de digitale methode Snappet. Hiertoe worden oefeningen gemaakt met redactiesommen (verhaalsommen). De methode biedt de verwerking van de leerstof op niveau van de leerlingen. Rekenen en wiskunde is een heel belangrijk onderdeel in het dagprogramma. Daarnaast hebben een aantal leerkrachten de cursus ‘Met Sprongen Vooruit’ gevolgd. Door deze kennis, opdrachten en spellen in te zetten proberen we het rekenonderwijs voor de kinderen nog beter te laten aansluiten bij de behoefte van de kinderen.

* Taal/ Lezen

Vanaf groep 3 wordt gewerkt met moderne methodes om systematisch te leren lezen, rekenen en schrijven. De leerlingen krijgen op een effectieve manier instructie bij wat ze leren. Dat betekent onder andere dat leerlingen die de stof gauw onder de knie hebben, zelfstandig verder kunnen leren en leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, extra uitleg (verlengde instructie) krijgen van hun groepsleerkracht. In groep 3 wordt begonnen met het leren lezen. De leerlingen leren hun eerste woordjes aan de hand van de methode “Lijn 3”. Deze methode biedt een keur aan mogelijkheden om alle kinderen op gedifferentieerde en gevarieerde wijze aan het lezen te krijgen. Ook biedt de methode een uitgebreid computerprogramma. Kinderen die het lezen al beheersen als ze naar groep 3 gaan krijgen naast de kernopdrachten, verdiepingsstof aangeboden.

Het technisch lezen is voorwaarde om te komen tot begrijpend en studerend lezen. Vanaf groep 4 wordt er gewerkt met de methode Nieuwsbegrip XL. Deze methode oefent het begrijpend lezen bij de leerlingen aan de hand van actualiteiten. Daarnaast maken we gebruik van de werkboeken van Junior Einstein. Verder besteedt iedere groep d.m.v. leesbakken een aantal keren per week veel aandacht aan het leesproces. Door de gevarieerde inhoud van deze bakken worden de kinderen op een uitdagende manier gemotiveerd tot lezen. In de bovenbouw wordt naast begrijpend lezen een begin gemaakt met studerend lezen. 

Vanaf groep 4 wordt er gewerkt met de nieuwste versie van de methode Taal Actief. De methode besteedt ruime aandacht aan de mondelinge taalvaardigheid (luisteren, spreken en gespreksvormen), de schriftelijke taalvaardigheid (stellen), taalbeschouwing (o.a. grammatica en ontleden) en woordenschat. Als school werken we steeds meer toe naar zelfstandig werken en adaptief onderwijs en Taal Actief bevalt daarom ook uitstekend; in deze methode is veel ruimte voor zelfstandig werken ingebouwd.

* Schrijven

In de kleutergroepen werken wij aan de ontwikkeling van de fijne en grove motoriek. Tijdens de werklessen komen veel aspecten van de fijne motoriek aan de orde. Op onze school hebben we gekozen voor het verbonden schrift. Voor kinderen die daar veel moeite mee hebben, kunnen na overleg met school en ouders het blokschrift gaan gebruiken

* Wereldoriëntatie

We gebruiken de methode van Blink. Blink Wereld is een totaalpakket voor wereldoriëntatie voor groep 3 tot en met 8. Ontdekkend, onderzoekend en ontwerpend leren vormt de basis. Blink Wereld zet leerlingen aan om na te denken, en zelf te ervaren en ontdekken. Met Blink Wereld bieden wij wereldoriëntatie aan op een manier die past bij onze school. Aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek bieden wij aan middels een geïntegreerde en meer vrije aanpak.

* Verkeer

De belangrijkste doelstelling bij de verkeerslessen is de kinderen op te voeden tot bewuste en verantwoordelijke verkeersdeelnemers. De kinderen leren hoe ze zich moeten gedragen in het verkeer, wat de verkeersregels zijn en wat de betekenis is van verkeerstekens- en borden. Er wordt op school gebruik gemaakt van verkeerskranten en werkbladen. In groep 5-6 is dit ‘Op voeten en fietsen’ en in groep 7-8 de ‘Jeugdverkeerskrant’. In groep 7 leggen de kinderen het verkeersexamen af. Dit examen bestaat uit een praktisch fietsgedeelte en een theoretisch deel.

* Engels

We leggen op De Hoeksteen een eerste basis om te kunnen communiceren met anderen die buiten de school Engels spreken, maar ook het kunnen lezen van eenvoudige teksten, en kennismaken met de schrijfwijze van een aantal vaak voorkomende Engelse woorden. Om aan die doelen te kunnen voldoen maken wij gebruik van de methode Groove me. We starten daarmee al in groep 1. Bij deze methode is muziek de basis van alle lessen. De muziek die gebruikt wordt is ‘echte’ muziek: bekende popsongs en eigentijdse hits in hun oorspronkelijke uitvoering.

* Creatieve vorming

Creatieve vorming vinden we op onze school belangrijk voor een brede en totale ontwikkeling van de kinderen. Het zorgt voor een evenwichtig onderwijsaanbod. Bij ons geldt dat het eindproduct minder belangrijk is dan het proces, zeker bij jonge kinderen. De creatieve vorming krijgt veel aandacht in de vakken tekenen, handvaardigheid, muziek, drama en toneel. Voor deze vakken maken incidenteel ook gebruik van vakdocenten.  

* Techniek

Techniek is een onderdeel van Wereldoriëntatie. Wij zullen regelmatig gebruik maken van de leerlijn techniek.

* Bewegingsonderwijs

De groepen 3 t/m 8 hebben twee uur per week gymnastiek. Aan onze school is een vakleerkracht lichamelijke oefening verbonden. Naast de bewegingsaspecten wordt er tijdens de gymlessen ook aandacht besteedt aan de sociale aspecten van sport. De lessen bewegingsonderwijs zijn verplicht. Als uw kind om de één of andere reden niet kan deelnemen, ontvangen wij hiervan graag vooraf schriftelijk bericht. Voor de gymnastiekles is de volgende kleding nodig: gymnastiekschoenen (met reliëfzolen, geen zwarte zolen en/of buitenschoenen); korte broek en shirt of gymnastiekpakje. Het dragen van horloges en sieraden is op de gymnastiekdagen niet toegestaan. Voor de groepen 6, 7 en 8 worden er jaarlijks verschillende sportdagen georganiseerd door de gemeente. Te denken valt hierbij aan een zwemspelochtend, een triatlon of korfbalwedstrijden.

* Sociaal-emotionele vorming De sociaal-emotionele vorming neemt een bijzondere plaats in. De kinderen leren samenwerken, elkaar te helpen, met elkaar te delen en ook materiaal opruimen en schoonmaken. Een belangrijke doelstelling op het gebied van de sociale vorming is de ontwikkeling van de zelfstandigheid: kinderen leren zichzelf te redden. Ze leren zelfstandig te werken en zelf een oordeel over hun eigen werk te hebben. Het werken aan de sociaal-emotionele vorming komt zeer duidelijk terug in onze manier van werken, namelijk volgens de principes van het Daltononderwijs. Natuurlijk is het heel belangrijk dat kinderen hun eigen en elkaars emoties leren kennen en er op een juiste manier mee leren omgaan. Observaties van leerkrachten en signalen van ouders en kinderen zijn belangrijk om te kijken of er zich situaties voordoen die extra zorg vereisen.

* KiVa

Vanaf 2015 zijn we gestart met KiVa. Een training voor leerkrachten en kinderen om het pesten op school tegen te gaan en te voorkomen. KiVa geeft leerkrachten en onderwijs ondersteunend personeel kennis en vaardigheden om positieve groepsvorming te stimuleren. De sleutel voor het aanpakken van pesten ligt vaak bij omstanders die er niet direct bij betrokken zijn.? KiVa gaat daarbij vooral uit van het voorkomen van pesten (preventie). Het preventieve gedeelte van KiVa bestaat uit onder meer tien thema’s met diverse lessen, een computerspel voor leerlingen, training voor leerkrachten en monitoring van de leerlingen. Als pesten of andere groepsproblemen zich toch voordoen, is er een curatieve aanpak (groepsgesprekken, steungroepaanpak en/of herstelaanpak) met een duidelijk stappenplan om het op te lossen.

* Burgerschap

Vanaf 1 september 2006 gelden nieuwe kerndoelen voor het primair onderwijs. Onderwijs in burgerschap vormt een onderdeel van deze kerndoelen. Burgerschap wordt hierbij niet gezien als een vak apart, maar als een manier van lesgeven waarbij de kinderen uitgedaagd worden na te denken over hun rol als burger in de Nederlandse samenleving. Bij burgerschap gaat het om de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap én om daar actief een bijdrage aan te leveren. Ook als "kleine" burger moet je je betrokken voelen bij en verantwoordelijk zijn voor de maatschappij. De betrokkenheid en verantwoordelijkheid die je voor de gemeenschap voelt, zijn een deel van je identiteitsontwikkeling. De ontwikkeling van burgerschap komt tijdens diverse lessen van groep 1 t/m 8 aan de orde. Zo komt het terug tijdens de kringgesprekken, maar ook door het stilstaan bij feest- en gedenkdagen zoals dodenherdenking, Bevrijdingsdag en Prinsjesdag.

* Bewegend leren

Bewegend leren is niet een apart vak, maar zit verweven in ons lesgeven. Door bewegend te leren zullen kinderen fitter blijven, zich beter kunnen concentreren en blijven hierdoor beter bij de les. Ook kan dit het leerplezier vergroten, net als de sociale contacten, de betrokkenheid en de resultaten. Werken met hart, hoofd en handen! 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons streven naar adaptief onderwijs willen we zoveel mogelijk onderwijs op maat bieden. Onze zorg wordt gekenmerkt door hulpverlening en preventie: dat betekent tijdige signalering van problemen door de leerkracht, gevolgd door een adequate reactie in de vorm van extra zorg, zowel in de klas als daarbuiten. Voor een kind met een handicap willen we een onderwijsaanbod ontwikkelen dat aansluit op de mogelijkheden van deze leerlingen. Dit onderwijsaanbod kan gestalte krijgen in de groep, maar ook daarbuiten. Wanneer we zelf niet genoeg expertise hebben, kunnen we advies en begeleiding van buitenaf vragen. Wij gaan er vanuit dat de ouders van de betreffende leerling ook een bijdrage leveren vanuit de kennis die ze van hun kind hebben. Deze bijdrage zal per leerling omschreven worden en door ouders worden ondertekend.

Grenzen aan de zorg

Toch zijn wij niet in staat om ieder kind op te vangen. Onze opvangmogelijkheden zijn beperkt. Onze mogelijkheden en onmogelijkheden hebben wij verwoord in ons onderwijsondersteuningsprofiel. Wanneer we tot de conclusie komen dat we handelingsverlegen zijn en dat de onderwijsbehoeften van het kind op een andere plek beter vervuld kunnen worden, gaan we in overleg met ouders op zoek naar een meer passende plek. De procedure voor toelating is opgenomen in het protocol toelating, schorsing en verwijdering zoals wij dat op school hanteren en waarvan een kopie is te verkrijgen op de school.

Passend Onderwijs

Op 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht geworden.

Kernpunten uit deze nieuwewet zijn dat:

- reguliere en speciale scholen op het gebied van ondersteuning aan leerlingen samenwerken;

- scholen zorgplicht hebben (de school waar de leerling schriftelijk is aangemeld dient te zorgen voor een passende plek);

- scholen en gemeenten/jeugdhulpverlening werken samen aan de integrale ondersteuning aan leerlingen vanuit onderwijs en zorg;

- er minder regelgeving vanuit Den Haag komt, maar dat we meer in de eigen regio kunnen regelen. Voor onze regio gaat het om de schoolbesturen primair en speciaal (basis) onderwijs in alle gemeenten in de provincie Groningen en de gemeente Noordenveld.

Ondersteuning aan leerlingen

Alle scholen hebben met elkaar vastgesteld welke ondersteuning er tenminste op alle scholen en locaties geleverd wordt, de zogenaamde basisondersteuning. Daarnaast hebben alle scholen vastgesteld welke extra ondersteuning zij kunnen bieden aan leerlingen. De basis- en extra ondersteuning hebben scholen beschreven in een ondersteuningsprofiel. Het schoolondersteuningsprofiel is te vinden op de website van de school. De besturen van de scholen hebben ervoor gekozen om de ondersteuningsmiddelen passend onderwijs naar rato van het aantal leerlingen per schoolbestuur over de scholen te verdelen. Hiermee hebben de besturen en de scholen de gelegenheid om – samen met de ouders en andere partners (gemeenten, zorg) – de basis- en extra ondersteuning verder uit te werken en te versterken. Is de school handelingsverlegen, m.a.w. kan de school niet voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van uw kind, dan dient de school een andere, beter passende plek te zoeken. Dat kan ook het speciaal (basis) onderwijs zijn. Voor een plaatsing in het speciaal (basis) onderwijs moet de school, in afstemming met u als ouders/verzorgers, een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij de Commissie van Advies van het samenwerkingsverband. Hierbij is het zo dat de school de toelaatbaarheidsverklaring aanvraagt (en niet de ouder zoals in de situatie voor Passend Onderwijs).

Meer informatie over het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring vindt op u de website van het samenwerkingsverband (www.passendonderwijsgroningen.nl) onder de button ‘Commissie van Advies’. U kunt uiteraard ook bij de school en/of het ondersteuningsteam van de VCO Midden- en Oost-Groningen (VESTE) terecht voor meer informatie (mail: veste@vcomog.nl).

Voor u als ouders/verzorgers geldt dat de scholen de belangrijkste informatiebron zijn als het gaat om Passend Onderwijs en extra ondersteuning aan uw kind. De school heeft dagelijks contact met uw kind en vervult daarmee in de ogen van het samenwerkingsverband een belangrijke rol in de adequate informatievoorziening aan ouders.

Informatie over passend onderwijs in onze regio kunt u lezen op https://po2001.passendonderwijsgroningen.nl/

Op deze website vinden ouders/verzorgers een apart tabblad met meer informatie voor ouders. Op www.passendonderwijs.nl (de website van het ministerie van OCW) en op de site www.passendonderwijsenouders.nl kunnen ouders/verzorgers meer informatie vinden over de samenwerkingsverbanden en over Passend Onderwijs. Speciaal voor ouders met vragen over passend onderwijs is er het adviespunt van Ouders & Onderwijs, telefoonnummer 088-6050101. Voor meldingen van zaken die niet goed gaan op het gebied van onderwijs en zorg kunnen ouders terecht bij het meldpunt van Ieder(in), telefoonnummer 085 – 400 7022. Vanuit VCO Midden- en Oost-Groningen is er een regievoerder zorgplicht, vertegenwoordigd in ons expertise team VESTE.

Contactgegevens van de Commissie van Advies:

Telefoon : 06-48214378

mail CvA : info@cvagroningen.nl

Postadres : Postbus 8061, 9702 KB te Groningen

Gegevens Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 20.01

Postadres : Postbus 138, 9640 ACVeendam

Directeur bestuurder : Roel Weener Telefoon : 06-12060863 E-mail : roel@wkonderwijsadvies.nl

Website : www.passendonderwijsgroningen.nl 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren willen we ons meer specialiseren in

- leerlingen die meer en hoogbegaafd zijn

- leerlingen die meer praktijkgericht leren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We zitten met kinderopvang Kaka in hetzelfde gebouw. Daarnaast zijn er ook kinderen die gebruik maken van andere opvanglocaties in Hoogezand. Een deel van onze kinderen gaat naar Kinderopvang Het Vlindertje.

De Kind- Ouderondersteuner is elke week aanwezig in het gebouw. 

Verder werken we indien nodig, samen met Kentalis, logopedie en het beweegcentrum.

Terug naar boven