Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken op school met de groepen 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8.
We kiezen voor combinaties van opeenvolgende leerjaren zodat de kinderen makkelijk kunnen samenwerken of hetzelfde programma kunnen volgen. U kunt hierbij denken aan de creatieve vakken en wereldoriëntatie. De leerkrachten worden op een aantal momenten bijgestaan door een onderwijsassistent.
Doordat we een relatief kleinere school zijn is er veel aandacht voor individuele leerlingen en kunnen we voldoende onderwijs op maat bieden.
VCO-MOG
Onze school wordt bestuurd door het bestuur van de Vereniging Christelijk Onderwijs Midden- en Oost Groningen. (VCO Midden- en Oost-Groningen) Van deze vereniging kunnen ouders/verzorgers lid of donateur worden. Als u lid wilt worden, dan vragen wij u in te stemmen met de grondslag en het doel van de vereniging.
De grondslag en het doel van de vereniging zijn de bouwstenen om de scholen van de VCO Midden- en Oost-Groningen echte en hechte levensgemeenschappen van mensen te doen zijn waar alle kinderen en hun ouders van harte welkom zijn! Scholen die een goede voorbereiding zijn op een samenleving die niet alleen een kwaliteitsopleiding vraagt, maar boven alles kwaliteit in MENS-ZIJN!
Het lidmaatschap houdt in, dat u verkozen kunt worden in de schoolcommissie. U steunt daarmee niet alleen de VCO Midden- en Oost-Groningen, ook de schoolkas heeft er baat bij. De minimum bijdrage voor leden bedraagt € 7,50 per kalenderjaar. U kunt ook donateur worden. De minimum bijdrage voor donateurs bedraagt € 5,00 per kalenderjaar. Deze bijdragen ontvangen wij als school volledig van de vereniging terug. Het geld wordt besteed voor activiteiten binnen de school.
Jaarlijks verstuurt de VCO Midden- en Oost Groningen een brief met een betalingsverzoek voor het lidmaatschapsgeld of de donateursbijdrage. Voor meer informatie kunt u terecht bij de directie van de school of bij leden van de schoolcommissie. Het lidmaatschap eindigt niet automatisch wanneer uw kind(eren) de basisschool verla(a)t(en). U kunt het lidmaatschap beëindigen door een e-mail te sturen aan het secretariaat van de VCO Midden- en Oost-Groningen ([email protected]) of schriftelijk naar:
VCO Midden- en Oost-Groningen,
Postbus 35,
9665 ZG te Oude Pekela.
De VCO Midden- en Oost-Groningen bestuurt de volgende scholen voor christelijk basisonderwijs
* CBS De Wegwijzer Bellingwolde
* CBS Mons Sinai Heiligerlee
* CBS De Loopplank Blijham
* CBS De Lichtboei Oostwold/Midwolda
* Dorpsschool Meeden (samenwerkingsschool)
* CBS Annewieke Scheemda
* CBS De Parel Muntendam
* CBS Het Baken Westerlee
* CBS Groen van Prinsterer Nieuwe Pekela
* CBS De Vossenburcht Winschoten
* CBS De 7Sprong Oude Pekela
* CBS Maranatha Winschoten
* CBS ‘t Haimstee Veendam
* CBS De Wegwijzer Zuidbroek
* CBS De Kern Veendam
* CBS De Regenboog Hoogezand
* CBS Het Galjoen Hoogezand
* CBS De Hoeksteen Hoogezand
* CBS De Zonnewijzer Siddeburen
* CBS De Wegwijzer Slochteren
College van Bestuur
Het College van Bestuur van de VCO Midden- en Oost-Groningen wordt gevormd door:
Mevr. A. Boer (Angelique)
Mevr. A. Boer wordt ondersteunt door Mevr. J. Vegter (Josha), directeur bedrijfsvoering.
Het College van Bestuur vergadert 1x per twee weken.
Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht van de VCO Midden- en Oost-Groningen wordt gevormd door:
Voorzitter : Mevr. M. Poort. (Marieke), Siddeburen
Secretaris : Dhr. F. Kupers (Freek), Oostwold
Penningmeester : Dhr. J. Matzinger (Jörg), Slochteren
Lid : Dhr. E. Stam (Erik), Ten Boer
Lid : Mevr. A. Wierenga (Anneke), Veendam
De Raad van Toezicht vergadert 4 x per jaar.
De ledenraad
De algemene vergadering/ledenraad is het hoogste orgaan binnen de vereniging en bestaat uit afgevaardigden die door en uit de leden van de afdelingen worden gekozen. In de statuten staat opgenomen dat voor iedere onderwijsinstelling die van de vereniging uitgaat een afdeling en schoolcommissie (artikel 14 van de statuten) wordt ingesteld. Iedere afdeling kiest uit haar midden één lid en één plaatsvervangend lid voor de ledenraad.
Het directieberaad en het College van Bestuur
De directeuren van de scholen van de VCO Midden- en Oost-Groningen vormen samen het directieberaad. Dit directieberaad overlegt maandelijks over de gang van zaken binnen de vereniging en probeert de gezamenlijke belangen van de scholen te behartigen. Het College van Bestuur vormt het dagelijks bestuur van het directieberaad.
Het verenigingskantoor is gevestigd in Oude Pekela, Scholtenswijk 10 | Postbus 35 - 9665 ZG Oude Pekela.
De onderwijsinspectie
Algemene informatie van de onderwijsinspectie, over alles wat met onderwijs en schoolgaan te maken heeft, is te verkrijgen via postbus 51 (tel: 0800-8051 (gratis)) Ook via de website www.onderwijsinspectie.nl is er de nodige algemene en meer specifieke informatie beschikbaar. De onderwijsinspectie beschikt ook over een vertrouwensinspecteur waar u met vertrouwelijke vragen en/of opmerkingen terecht kunt. (tel: 0900-1113111)
We werken in de groepen 1 en 2 met de methode Onderbouwd.
Onderbouwd is een methode bestaande uit tastbare, kleutereigen materialen waarmee kinderen handelend kunnen leren. Het pakket is gebaseerd op de kern- en beheersingsdoelen voor groep 1-2.
Een Onderbouwd thema duurt drie weken. In elk thema komen reken- en taaldoelen aan de orde. Ook kunnen er nog motorische doelen aangeboden worden. Om de ontwikkelingen van de leerlingen bij te houden maken we gebruik van het programma Onderbouwd-online. Dit is een praktisch, gebruiksvriendelijk online leerlingvolgsysteem, dat wordt gebruikt in combinatie met een digitaal schoolbord. Met Onderbouwd-online volgen we het kind dagelijks in zijn ontwikkeling.
* Taal
In de kleutergroepen worden veel taalactiviteiten gedaan als: interactieve gesprekken, voorlezen, taalspelletjes, aanleren van liedjes en opzegversjes. Als leidraad gebruiken we de Taaldoelen van het SLO. Ter ondersteuning maken we gebruik van de methodiek van Onderbouwd. Ook de computer wordt hierbij ingezet. Hierdoor ontwikkelt zich het taalvermogen van de kleuters.
* Werken met ontwikkelingsmateriaal
Zowel ’s morgens als 's middags werken de kleuters met ontwikkelingsmaterialen. Zowel op de ochtend als de middag is er een speel- werk moment. Hierbij worden o.a. het taal- denkvermogen en de communicatieve vaardigheden ontwikkeld. Daarnaast leren kleuters gericht kiezen naast het uitvoeren van groepsopdrachten. Samenspel en samenwerking zijn hierbij belangrijke aspecten. In de kleutergroepen worden planborden gebruikt. Leerlingen geven zelf aan met welke opdracht ze willen beginnen of welk ontwikkelingsmateriaal of hoek ze kiezen.
Aan mensen in onze maatschappij worden hoge eisen gesteld. Daarom heeft de school de belangrijke taak de leerlingen veel te leren, zowel sociaal als cognitief (qua kennis). Het is daarnaast ook belangrijk dat leerlingen oog leren krijgen voor de grens van hun eigen kennen en kunnen. Het onderwijs op onze school kenmerkt zich door een groepsgerichte aanpak, waarbij individuele verschillen tussen leerlingen gezien worden. Zelfstandig werken en een onderlinge samenwerking vinden we belangrijk.
Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat het ontwikkelingsproces van de leerlingen een ononderbroken proces is, dat zoveel mogelijk is afgestemd op iedere leerling. De activiteiten worden over de dagen en door de week zo gegeven, dat er een goede afwisseling in de programma's zit.
Voor dit schooljaar gebruiken we de volgende methoden;
Godsdienst; Trefwoord- Godsdienstige vorming wordt door ons als integraal onderdeel van het totale vormingsaanbod van de school beschouwd. Kennis, inzicht, begrip en tolerantie kunnen naar ons idee goed ontwikkeld worden binnen de kaders van een pedagogische en levensbeschouwelijke traditie. We proberen de kinderen met de betekenissen van die traditie bekend te maken.
Soc/ emotionele meth; KiVa
Voor leerlingen die extra oefening nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, hebben we een onderwijsassistent die de opleiding kindercoach heeft afgerond, die een ochtend in de week met kleine groepjes werkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. We hebben hiervoor verschillende spellen/methodes aangeschaft, bijv. met “Huis vol Gevoelens” en “Kikker be Cool”.
Rekenen; Pluspunt- In de methode pluspunt zit een mooie balans tussen begrip, veel oefenen en verbinding met de realiteit. Dit wordt ‘evenwichtig rekenen’ genoemd. Het vlot en vaardig kunnen uitrekenen van kale sommen is een belangrijk onderdeel, maar rekenen is meer dan dat. Het gaat ook om het kunnen toepassen van deze kennis in allerlei dagelijkse situaties. We werken met de papieren versie van Pluspunt.
Taal/ Spelling; Lijn 3 (groep 3) en Taaljacht (groep 4-8)- In groep 3 wordt begonnen met het leren lezen. De leerlingen leren hun eerste woordjes aan de hand van de methode “lijn 3'. Deze methode biedt veel mogelijkheden om kinderen op een gedifferentieerde en gevarieerde manier aan het lezen te krijgen. Ook biedt de methode een uitgebreid computer programma. Kinderen die het lezen al beheersen als ze naar groep 3 gaan krijgen naast de kernopdrachten, verdiepingsstof aangeboden.
Schrijven; Klinkers
Wereldoriëntatie; Code D- Onder de wereldoriënterende vakken verstaan wij: biologie, aardrijkskunde en geschiedenis, natuur en Techniek. We werken voor deze vakken met de methode Code D, dit is onderwijs in samenhang In alle groepen worden deze vakken in samenhang gegeven, en komen de onderwerpen in alle lessen aan de orde.
Kunstzinnige vakken; Onder kunstzinnige vorming vallen de onderdelen; Tekenen, Handvaardigheid, Muziek en Drama. We proberen deze vakken zoveel mogelijk te verbinden met de thema's waaraan we werken. Voor muziek gebruiken we hiernaast nog de methode 1,2,3 Zing.
Verkeer; Jeugdverkeerskrant- We willen de kinderen een bewust, actief en verantwoordelijk verkeersgedrag bijbrengen. Dit juiste verkeersgedrag zal meehelpen aan een veiliger verkeers- en leefklimaat. We proberen leerlingen inzicht te geven in het gedrag, de handelingen en bedoelingen van andere verkeersdeelnemers. Ook leren de kinderen verschillende regels, borden en tekens herkennen en toepassen.
Engels; Groove me- Vanaf groep 1 werken we met de methode 'Groove me' voor Engels. Deze methode gaat uit van Engelstalige liedjes/ popsongs. Er wordt veel geoefend met spraak. Iedere les start klassikaal vanuit het digibord. De leerdoelen komen hierbij aan bod. Daarna volgen opdrachten of worksheets waarmee kinderen zelfstandig werken.
Burgerschapsvorming; KiVa/ Trefwoord- Kinderen moeten volwaardige democratische burger worden in onze samenleving. Ook onze school vindt dit belangrijk. De school is een samenleving in het klein. In de klas en op het plein wordt het kind geconfronteerd met processen, gedragingen en gebeurtenissen die ook voorkomen in de echte samenleving. Meningsverschillen, ruzies, pestgedrag, geweld, maar ook sympathie, samenwerking en inspraak. Op school wordt gestimuleerd om voor je mening uit te komen en die te onderbouwen met argumenten. Je leert respect te hebben voor mensen die anders zijn of anders denken. Op allerlei manieren zijn wij op school bezig met dit aspect.
Actief burgerschap en sociale integratie is verweven in bijna alle lessen en gedurende de hele dag. Kortom de school is een oefenplaats voor actief burgerschap en sociale integratie. De manier waarop we hier in de praktijk handen en voeten aan geven staat beschreven in ons schoolplan.
Bewegingsonderwijs; Twee keer per dag gaan de kleuters naar buiten of naar het speellokaal. De groepen 3- 8 krijgen les van een vakdocent gym.
* ICT en digitale geletterdheid; In de groepen 1,2 en 3 werken de kinderen met een Ipad. In de andere groepen worden vooral Chromebooks ingezet. De digitale middelen worden ingezet als verwerking van het geleerde. Daarnaast gebruiken we de devices om informatie te verzamelen voor werkstukken, spreekbeurten, etc. We hebben beveiliging, zodat de leerlingen niet overal bij kunnen.
Ondersteuning aan leerlingen
Kinderen ontwikkelen zich van nature. Ze zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. Als deze ontwikkeling wat minder vanzelfsprekend verloopt bieden we hulp. Om je als kind goed te kunnen ontwikkelen is er een stimulerende omgeving nodig. In onze visie wordt vermeld dat ieder kind onderwijs ontvangt, afgestemd op zijn of haar vermogen. Dat betekent dat wij rekening houden met de verschillen tussen kinderen en onderwijs op maat willen bieden, we gaan hier op een positieve, kindgerichte manier mee om.
De vakken taal, lezen en rekenen zijn de kern van ons onderwijs. Ze vormen de basis voor elke andere ontwikkeling. Voor deze vakken gebruiken we goede methoden, die kinderen aanspreken. Om de ontwikkeling van elk kind goed in de gaten te kunnen houden, gebruiken we toetsen en testen en we letten goed op wat we zien bij het kind.
We hebben regelmatig contact met de schoolverpleegkundige en/of met andere instanties. We kunnen onze vragen ook doorspreken met de consultatieve leerlingbegeleider van de VCO: mevr. M. van der Wal.
Voor een kind met een handicap willen we een onderwijsaanbod ontwikkelen dat aansluit op de mogelijkheden van deze leerlingen. Dit onderwijsaanbod kan gestalte krijgen in de groep, maar ook daarbuiten. Wanneer we zelf niet genoeg expertise hebben, kunnen we advies en begeleiding van buitenaf vragen. Wij gaan er vanuit dat de ouders van de betreffende leerling ook een bijdrage leveren vanuit de kennis die ze van hun kind hebben. Deze bijdrage zal per leerling omschreven worden en door ouders worden ondertekend.
Grenzen aan de zorg
Toch zijn wij niet in staat om ieder kind op te vangen. Onze opvangmogelijkheden zijn beperkt. Onze mogelijkheden en onmogelijkheden hebben wij verwoord in ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Wanneer we tot de conclusie komen dat we handelingsverlegen zijn en dat de onderwijsbehoeften van het kind op een andere plek beter vervuld kunnen worden, gaan we in overleg met ouders op zoek naar een meer passende plek.
Passend Onderwijs
Alle scholen hebben met elkaar vastgesteld welke ondersteuning er tenminste op alle scholen en locaties geleverd wordt, de zogenaamde basisondersteuning. Daarnaast hebben alle scholen vastgesteld welke extra ondersteuning zij kunnen bieden aan leerlingen. De basis- en extra ondersteuning hebben scholen beschreven in een ondersteuningsprofiel. Het school ondersteuningsprofiel is te vinden op de website van de school.
De besturen van de scholen hebben er voor gekozen om de ondersteuningsmiddelen passend onderwijs naar rato van het aantal leerlingen per schoolbestuur over de scholen te verdelen. Hiermee hebben de besturen en de scholen de gelegenheid om – samen met de ouders en andere partners (gemeenten, zorg) – de basis- en extra ondersteuning verder uit te werken en te versterken. Is de school handelingsverlegen, m.a.w. kan de school niet voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van uw kind, dan dient de school een andere, beter passende plek te zoeken. Dat kan ook het speciaal (basis) onderwijs zijn.
Voor een plaatsing in het speciaal (basis) onderwijs moet de school, in afstemming met u als ouders/verzorgers, een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij de Commissie van Advies van het samenwerkingsverband. Hierbij is het zo dat de school de toelaatbaarheidsverklaring aanvraagt (en niet de ouder zoals in de situatie voor Passend Onderwijs).
Meer informatie over het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring vindt op u de website van het samenwerkingsverband (www.passendonderwijsgroningen.nl) onder de button ‘Commissie van Advies’.
U kunt uiteraard ook bij de school en/of het ondersteuningsteam van de VCO Midden- en Oost-Groningen (VESTE) terecht voor meer informatie (mail: [email protected]).
Op 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht geworden. Kernpunten uit deze nieuwe wet zijn dat:
* reguliere en speciale scholen op het gebied van ondersteuning aan leerlingen samenwerken;
* scholen zorgplicht hebben (de school waar de leerling schriftelijk is aangemeld dient te zorgen voor een passende plek);
* scholen en gemeenten/jeugdhulpverlening werken samen aan de integrale ondersteuning aan leerlingen vanuit onderwijs en zorg;
* er minder regelgeving vanuit Den Haag komt, maar dat we meer in de eigen regio kunnen regelen.
Voor onze regio gaat het om de schoolbesturen primair en speciaal (basis) onderwijs in alle gemeenten in de provincie Groningen en de gemeente Noordenveld.
Voor u als ouders/verzorgers geldt dat de scholen de belangrijkste informatiebron zijn als het gaat om Passend Onderwijs en extra ondersteuning aan uw kind. De school heeft dagelijks contact met uw kind en vervult daarmee in de ogen van het samenwerkingsverband een belangrijke rol in de adequate informatievoorziening aan ouders. Informatie over passend onderwijs in onze regio kunt u lezen op https://po2001.passendonderwijsgroningen.nl. Op deze website vinden ouders/verzorgers een apart tabblad met meer informatie voor ouders.
Op www.passendonderwijs.nl (de website van het ministerie van OCW) en op de site www.passendonderwijsenouders.nl kunnen ouders/verzorgers meer informatie vinden over de samenwerkingsverbanden en over Passend Onderwijs.
Speciaal voor ouders met vragen over passend onderwijs is er het adviespunt van Ouders & Onderwijs, telefoonnummer 088-6050101.
Voor meldingen van zaken die niet goed gaan op het gebied van onderwijs en zorg kunnen ouders terecht bij het meldpunt van Ieder(in), telefoonnummer 085 – 400 70 22.
Vanuit VCO Midden- en Oost-Groningen is er een regievoerder zorgplicht, vertegenwoordigd in ons expertise team VESTE.
Contactgegevens van de Commissie van Advies:
Telefoon: 06-48214378 mail CvA: [email protected]
Postadres: Postbus 8061, 9702 KB te Groningen
Gegevens Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 20.01
Contactpersoon: Ramona van der Velde Email: [email protected]
Telefoon: 06-25427653
Website: http://po2001.passendonderwijsgroningen.nl
[1] Voor blinde/slechtziende en dove/slechthorende kinderen geldt dat zij zich voor een plek in het speciaal onderwijs dienen te vervoegen bij resp. Visio en Kentalis. Zij hebben een eigen Commissie van Onderzoek die bepaalt of de leerling toelaatbaar is.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren willen we ons meer specialiseren in
- leerlingen die meer en hoogbegaafd zijn
- leerlingen die meer praktijkgericht leren.
We zitten met kinderopvang Kaka in hetzelfde gebouw. Daarnaast zijn er ook kinderen die gebruik maken van andere opvanglocaties in Hoogezand. Een deel van onze kinderen gaat naar Kinderopvang Het Vlindertje.
De Kind- Ouderondersteuner is elke week aanwezig in het gebouw.
Verder werken we indien nodig, samen met Kentalis, logopedie en het beweegcentrum.
Aanmelding nieuwe leerlingen
Ouders die overwegen hun kind naar onze school te sturen kunnen contact opnemen met de school. Er wordt een afspraak gemaakt voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek willen we als school informeren waar we voor staan en vragen we ouders wat de verwachtingen zijn. Ook zal tijdens dit gesprek aan de orde komen of CBS De Hoeksteen het onderwijs en de zorg kan geven die nodig is. Besluiten ouders hun kind naar onze school te laten gaan, dan wordt een aanmeldingsformulier ingevuld. Ook krijgen ouders een oudervragenlijst en een toestemmingsformulier mee, die ze thuis in kunnen vullen. Het formulier dient dan als leidraad voor het gesprek. In dit gesprek wordt ook toestemming gevraagd, om indien nodig, informatie op te vragen bij voorschoolse opvang. Daarnaast maakt de leerkracht een afspraak over de dagen/dagdelen die uw kind op school komt om aan het schoolleven te wennen. De eerste dag mag één van de ouders kort aanwezig zijn om even de sfeer te proeven.
Om te zorgen dat alle kinderen de begeleiding krijgen die ze nodig hebben en die bij ze past is er voor de scholen van de VCO Midden- en Oost-Groningen een toelatingsbeleid vastgesteld. De schooldirectie zal ouders hierover informeren tijdens de eerste kennismaking. U kunt het protocol toelating vinden op de website van VCO Midden- en Oost-Groningen. Protocol toelating https://www.vcomog.nl/Onderwijs/Toelatingsbeleid