Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SO de Aventurijn), locatie van Gogh

van Goghlaan 3 7901 GK Hoogeveen

Schoolfoto van Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen (SO de Aventurijn), locatie van Gogh

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht is het streven dat de leerlingen de eerste dag op locatie worden opgevangen. De eerste voorkeur gaat uit naar het inzetten van een, voor de leerlingen, bekende leerkracht voor de betreffende groep of de groep wordt over andere groepen in school verdeeld. In geval van langdurige afwezigheid wordt z.s.m. gezocht naar een meer structurele oplossing voor de betreffende groep. Wanneer er geen vervanger of alternatief voor handen is, kan als uiterste maatregel besloten worden om leerlingen thuis te laten blijven. In verband met vervoer maken wij dit waar mogelijk een dag van te voren bekend.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters leren, door samenspelen en samenwerken, het beste van en met elkaar. Om dit te kunnen realiseren is gekozen om alle leerlingen van leerjaar 1 en 2 onderwijs te bieden op locatie Wielewaal. Aan het eind van leerjaar 2 wordt besproken welke locatie  (Wielewaal of van Goghlaan) het best passend is voor de leerling. Gekeken wordt naar factoren als afstand tot de school, inrichting van het schoolgebouw, taxivervoer, vriendjes/vriendinnetjes en eventuele aanwezigheid van andere familieleden

Overige leerjaren

Toelichting van de school

Gespecialiseerd onderwijs

Het onderwijsaanbod heeft als doel een brede ontwikkeling te bevorderen, zowel op sociaal-emotioneel als op didactisch gebied. Dit, zodat de leerling voldoende kansen krijgt om basisvaardigheden te ontwikkelen om te kunnen leren lezen, schrijven en rekenen. Ook burgerschap en digitale geletterdheid behoren tot ons standaard aanbod.

In al onze groepen vindt geïntegreerd onderwijs plaats. Dit wil zeggen dat per individuele leerling op ondersteuningsniveau wordt bekeken welke groep het meest passend voor de leerling kan zijn, ongeacht de toelaatbaarheidsverklaring. In één groep kunnen dus zowel leerlingen met een toelaatbaarheidsverklaring voor sbo als so onderwijs volgen.

Ondersteuning

Tijdens de gehele schoolloopbaan wordt de ontwikkeling van de kinderen systematisch gevolgd en geregistreerd door de leerkrachten, de IB’er en de orthopedagoog van de school. Het onderwijsaanbod is aan de hand van de leerroutes uitgewerkt. Gesprekken, afspraken en vorderingen worden systematisch genoteerd. Het doel hiervan is om vroegtijdig onderwijsproblemen op het niveau van het kind, de groep of de school te signaleren.

Er is volop aandacht voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Alle leerlingen kunnen de juiste ondersteuning krijgen, zodat er sprake is van een ononderbroken ontwikkelingsproces. Dit wordt vormgegeven door een team van deskundige collega’s, waaronder de intern begeleider en de orthopedagoog.  Zij geven leerlingen en leerkrachten handvatten om het onderwijs goed te kunnen volgen en in te vullen. Vaak vindt dit binnen de groep plaats, maar leerlingen kunnen ook buiten de groep extra begeleiding en aandacht krijgen.

Jeugdprofessionals

Er is een intensieve samenwerking tussen gemeente Hoogeveen-de Wolden, de zorgaanbieders Ambiq en Cosis en de school. Door de inzet van een Jeugd Professional wordt preventieve ondersteuning aangeboden waardoor mogelijke uitval geprobeerd wordt te voorkomen.

Kerndoelen

Bij het invullen van het onderwijsaanbod zijn de door de overheid geformuleerde kerndoelen voor het speciaal (basis)onderwijs richtinggevend. De kerndoelen voor het speciaal (basis)onderwijs beschrijven wat de overheid vindt dat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen.

Voor een volledige omschrijving van de kerndoelen voor het speciaal (basis)onderwijs kunt u kijken op:

https://www.slo.nl/sectoren/po/kerndoelen en op https://www.slo.nl/sectoren/so/kerndoelen/

Methoden

De volgende methoden vormen de rode draad voor ons onderwijs:

  • Nederlandse taal
  • Schrijven
  • Engels
  • Rekenen/wiskunde
  • Oriëntatie op jezelf en de wereld
  • Burgerschap en levensbeschouwing
  • Kunstzinnige oriëntatie
  • Bewegingsonderwijs
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Leren Leren
  • Omgaan met media en technologische hulpmiddelen
  • Praktische redzaamheid
  • Verkeer

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) brengt onze school, zowel kwalitatief als kwantitatief, in beeld. Het geeft informatie over onze leerlingen, onze ondersteuning zowel de inhoud als de omvang, de kwaliteit van deze ondersteuning en de expertise van ons schoolteam. Op basis van de informatie uit ons schoolondersteuningsprofiel, wordt de basis- en extra ondersteuning verder ontwikkeld.

Wij zijn een bijzonder neutrale school waar alle kinderen, ouder(s) en/of verzorger(s) zich welkom mogen voelen, met verschillen in cultuur en geloofsbeleving. Het is een school voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften op het gebied van leren en/of gedrag in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar. Onze school heeft een regiofunctie: dit betekent dat we onderwijs verzorgen aan leerling uit Hoogeveen en omliggende gemeenten. Wij gaan ervan uit dat alle leerlingen kunnen leren. Leerlingen waarvoor het moeilijk is om, door welke reden ook, tot leren te komen, willen we succeservaringen laten opdoen, waarbij we steeds aansluiten bij hun mogelijkheden en positieve kanten. Wij streven ernaar om leerlingen het vertrouwen in zichzelf terug te geven. Alleen op die basis kunnen we werken aan de ontwikkeling van vaardigheden/zelfredzaamheid en het verwerven van kennis. Daarom mag iedereen op onze school, van jong tot oud, zijn wie hij of zij is. Dit gebeurt in een veilige gestructureerde sfeer en leeromgeving.

Ondersteuningsaanbod 

  • Binnen GOH wordt gewerkt met uitgangspunten van Positive Behaviour Support (PBS): gedragslessen, beloningssysteem en een positieve benadering.
  • De sociale en emotionele ontwikkeling wordt in kaart gebracht door middel van de Aurecool. Aan de hand van de uitkomsten worden in de klas interventies ingezet om de ontwikkeling te stimuleren.
  • Er is samenwerking op het gebied van logopedie. De logopedist begeleidt op locatie groepjes leerlingen met spraak-taalproblematiek en/of achterstand. Ook kan zij (onder schooltijd) individuele logopedie verzorgen. Dit gaat via de zorgverzekering van ouders.
  • Er is samenwerking op gebied van fysio- en ergotherapie. Dit gaat via de zorgverzekering van ouders. Deze therapie kan onder schooltijd gegeven worden, mits deze ondersteunend is voor het onderwijsaanbod.
  • Er is een samenwerking met Kentalis (cluster 2), zowel op school- als op individueel (leerling)niveau.
  • Er is samenwerking met diverse zorgverleners, zoals Cosis,  Ambiq, SWWH, GGD, leerplichtambtenaar, Yorneo, Kentalis, Accare, etc. Op het moment dat het welbevinden van de leerling niet goed is, er zorg vanuit ouders en/of leerkracht is, wordt contact gezocht met een zorgpartner.
  • Dyslexie: Er is samenwerking met Timpaan en de Ijsselgroep, instellingen voor onderzoek en begeleiding van dyslexie. 
  • Er is een samenwerking met het voortgezet onderwijs. Aan deze samenwerking nemen de volgende vo scholen deel: het Roelof van Echten college, R.S.G. Wolfsbos, de Atlas en de Windroos. Op deze scholen vinden diverse praktijklessen voor de eindgroep leerlingen plaats
  • Er wordt gebruik gemaakt van geluidsdempers, study budy’s, wobbels, tangles, wiebelkrukken, wiebelkussens, statafels, hometrainer, vaste afspraken over time-out plekken enz.

Welke grenzen m.b.t. het ondersteuningsaanbod

  • De school hanteert geen strakke IQ grens of Cito grenzen. De leerbaarheid, ontwikkelingsgroei en ondersteuningsbehoefte is bepalend, gezien in de context wat de school voor die leerling met die hulpvraag op dat moment kan bieden
  • De ondergrens ligt bij leerlingen met ernstige fysieke beperkingen
  • Voor leerlingen die doof of slechtziend zijn hangt dit af van de leer- en hulpmiddelen die binnen ons onderwijs mogelijk zijn. Er geen gebaren en/of braille mogelijkheden. Wel kan expertise vanuit De Twijn ingeroepen worden
  • Wanneer veiligheid van de leerling zelf, medeleerlingen en/of medewerkers niet meer gegarandeerd kan worden en/of het gedrag van een leerling de lessen structureel verstoort, kan de schoolgang van een leerling in gevaar komen
  • De zelfredzaamheid bepaalt of een kind binnen de school kan worden opgevangen. Er wordt afgewogen of een leerling zich voldoende zelfstandig kan redden. Bijvoorbeeld niet zindelijke leerlingen hebben veel verzorging nodig. De omstandigheden, inzet extra verzorging bepaalt dan of de leerling eventueel met ondersteuning vanuit de zorg geplaatst kan worden. Ook onderwijsverkorting behoort tot de mogelijkheden (in combinatie met zorgondersteuning). 
  • T.a.v. de spraaktaalontwikkeling: Als leerlingen mondeling niet vaardig zijn en uitsluitend gebruik maken van gebaren is plaatsing op de locatie (eventueel met ondersteuning vanuit Kentalis) mogelijk. De leerling kan dan geplaatst worden binnen één van de specialistische groepen. Wanneer kinderen voldoende duidelijk kunnen maken wat ze bedoelen en deze leerlingen zijn voldoende leerbaar, kan de leerling eveneens binnen de geïntegreerde groepen geplaatst worden
  • GOH heeft een standaard aanbod voor leerlingen die functioneren binnen leerroute 2 t/m 7 van het doelgroepen model. 

De school biedt schakelonderwijs. Het doel is de leerlingen voor te bereiden op het schakelen naar het reguliere onderwijs of naar andere vormen van speciaal (basis) onderwijs of voortgezet onderwijs.   

Hier kunt u het volledige schoolondersteuningsprofiel van de school bekijken: Schoolondersteuningsprofiel

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Medewerkers worden gestimuleerd zich verder te ontwikkelen. Het komend schooljaar kunnen leerkrachten en ondersteunend personeel zich onbeperkt inschrijven voor het aanbod van het Noorderlijk Onderwijsgilde (NOG). Hierdoor kunnen zij scholingen kiezen die aansluiten bij hun professionele ontwikkeling.

Twee medewerkers worden als PBS coördinatoren opgeleid.

Een intern begeleider volgt de opleiding voor kwaliteitscoördinator.

Twee medewerkers volgen de master Educational needs.

Twee medewerkers volgen een opleiding tot taal-lees coördinator.

Een medewerker volgt een opleiding tot reken coördinator.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven