Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Zoals u ziet, is de laatste twee jaar de CITOeindtoets onder de inspectienorm gescoord. Vandaar dat de IJwegschool een intensief verbetertraject is gestart betreffende (begrijpend en technisch) lezen en het ontwikkelen van de studievaardigheden. Hierdoor hebben we vanaf juni 2014 positieve resultaten behaald en CITOeindtoets 2015 boven de inspectienorm gescoord.
De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. Ze kijkt hiervoor onder meer naar de resultaten van leerlingen op de eindtoets. Het beoordelen van de resultaten werd tot en met 1 augustus 2020 gedaan op basis van de gemiddelde score van leerlingen. Dit is veranderd: vanaf 1 augustus 2020 kijkt de inspectie naar referentieniveaus.
De gemiddelde score van de school wordt vergeleken met de ondergrens van de inspectie .
Let op: vanwege het coronavirus is er in schooljaar 2019-2020 geen eindtoets afgenomen. De referentieniveaus zijn daarom pas zichtbaar in 2020-2021.
De tussentijdse resultaten zijn een duidelijke indicatie voor de leerkrachten of het geboden onderwijs voldoet aan de onderwijsbehoeften van het kind. Tevens hebben deze toetsen een signalerende functie: welke aanpassing in instructie of instructietijd is nodig zodat deze leerling zich optimaal kan ontplooien? De leerkracht bespreekt naar aanleiding van observaties en resultaten van het individuele kind en de groep en worden de groepsplannen aangepast. De tussentijdse resultaten worden besproken in de teamvergaderingen en in het IB-directie overleg. De directeur legt verantwoording af (met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs) aan de ouders en het College van Bestuur.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.